Pentium 4 till Core 2 Duo

Medlem
Pentium 4 till Core 2 Duo

Shenare.
Just nu har jag en Intel Pentium 4 640 3.20GHz processor.
Hade tänkt att uppgradera till antingen en Core 2 Duo E4500 eller Core 2 Duo E4600. Men hur stor skillnad blir det mellan min Pentium 4 och någon av dom nämnda Dual 2 Core?
Finns det någon ännu bättre Dual 2 Core som ligger runt 1500:- så tipsa gärna

/// Tack

Medlem

Core 2 duo E6500 bör du kunna hitta för runt 1500, lägsta pris 1280 (eller nått i den stilen, minns inte) på prisjakt.nu

Du bör få en rätt shysst boost i hastighet då du multitaskar, det e en generell fördel med multicoreproppar.
I spel osv vet jag inte, men liten boost borde det bli.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Körde en klockad P4 i har för mig 3,4GHz. testade mot min C2D 2,2GHz oklockad och P4:an blev utklassad.

Edit: 4,2GHz kördes AMD i.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej. mitt moderkort är ju egentligen designat för Core 2 duo, men hur är det med andra grejjer? nätaggregat, ljudkort, grafikkort? kan det bli något problem?
T.ex. mitt nätagg är ett Apevia Chameleont, och har för mig att det stod typ "designed for pentium 4". Ska man tolka det som att de kommer gå dåligare med en Core 2 Duo?

Medlem
Skrivet av caddylac:

Okej. mitt moderkort är ju egentligen designat för Core 2 duo, men hur är det med andra grejjer? nätaggregat, ljudkort, grafikkort? kan det bli något problem?

Nej.


signatur
Medlem

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem

Till de som rekommenderar E6550 (eller övriga E6x50-processorer) så vill jag minnas att caddylacs moderkort bara klarar processorer med maximalt 1066MHz busshastighet (för jag hjälpte honom luska fram info om kortet via pm). Eftersom de gamla E6x00-processorerna som hade den är allt annat än prisvärda i dagsläget (~1900 för en E6600 tex) så är nog E4x00-serien den mest prisvärda att satsa på eftersom processorerna med 1333MHz busshastighet inte kommer att behöva köras underklockade/inte fungera alls i moderkortet.

Medlem

Alright! tack så mycket för hjälpen allihopa!

Medlem

Men hur är det med kylpasta å sånt då?
Jag har en Artic Cooling Freezer Pro 7 och vill inte köra mä Intel's medföljande fläkt, så jag undrar hur man fixar ny kylarpasta då, eftersom den på min nuvarande fläkt då redan kommer att vara förbrukad.

Och så undrar jag bara om det är några speciella inställningar innan man stoppar upp den nya processorn, eller äre bara plug & play?

Inaktiv

du köper ny kylpasta Arctic cooling ceramiqe eller vad den nu heter ska ju va bland de bästa..
Sen måste jag tipsa dig om att dra på en extra fläkt på din kylare på nå vis. Såg en tråd på swec där nån å tillslut nåra hade dragit på intels orkinal fläkt(inte hela kylarn) på sidan å graderna bara rasade... Tak å häj!

Medlem

Hur fungerar en dual core?
Är den bättre ju högre GHz den har?
T.ex. är en Dual Core 3.0Ghz bättre än en 2.4Ghz?
Eller är det så att det är, som sagt, dubbla kärnor, så att det är t.ex. 2.4Ghz x 2?

nj
Medlem
Skrivet av caddylac:

Hur fungerar en dual core?
Är den bättre ju högre GHz den har?
T.ex. är en Dual Core 3.0Ghz bättre än en 2.4Ghz?
Eller är det så att det är, som sagt, dubbla kärnor, så att det är t.ex. 2.4Ghz x 2?

En dual core-processor har dubbla kärnor som arbetar oberoende av varandra i de flesta fallen, man räknar alltså inte antalet kärnor * klockfrekvensen.
Det finns undantag med program som stödjer att nyttja mer än en kärna/processor (SMP-stöd) och då sprids belastningen ut över multipla kärnor/processorer.
För program som bara kan nyttja en kärna/processor i taget så kommer Windows att ta hand om att fördela belastningen mellan de kärnor/processorer som finns tillgängliga.

Klockfrekvensen är, som alltid, relativ. En dubbelkärnig processor som arbetar i 3GHz behöver automatiskt inte vara snabbare än en på 2.4GHz om dessa tillhör två helt olika arkitekturer, det kan även skilja mellan olika serier som i grund och botten använder samma arkitektur pga olikheter med tex cache-mängd, busshastigheter, etc.

1
Skriv svar