OS på extern hårddisk (Mac OS X)

Medlem
OS på extern hårddisk (Mac OS X)

(Först och främst: detta inlägg skrivs för ett flertal olika forum, därav den kanske lite "överförklarande" texten)

Jag har planer på att uppgradera min/mitt företags datorutrustning.
I nuläget använder jag mig utav en MacBook Pro 17" som är cirka 1 år och 2 månader gammal vilket jag är helnöjd med.
(Har dock börjat bli lite seg, så det är nog dags för en formatering (samt uppgradera till Leopard), skyller på att detta är datorn man blev en switcher med och därav installerat lite skitprogram och annat onödigt skräp på burken hehe).

Det jag har funderat på är att införskaffa en iMac 24" och två externa hårddiskar, ena för att köra Mac OS X (Leopard) på och ha den andra som backup. Då externa hårddiskar nu för tiden inte kostar så farligt mycket så hade jag nog tänkt satsa att sammanlagt ha 1 Tb (500 Gb styck alltså), men inte alls bestämt mig.

Som det är nu så är denna datorns hårddisk inte långt ifrån full (160 Gb, 7 Gb ledigt just nu), och på den externa hårddisk jag har på lån är på 80 Gb har inte allt för mycket ledigt utrymme kvar den heller.

I nuläget så hänger MacBook Pro'n med mig nästan överallt och jämt, vilket brukar innebära att jag packar ner och upp den (inkl. strömkabel, mus, musmatta och extern hårddisk) och bär runt den två eller mer gånger om dagen, tre-sju dagar i veckan. Detta är lite "jobbigt" och jag har en känsla av att det inte är allt för hälsosamt för den, även om den är bärbar och till för det, blir ju en hel del stötar och tryck på den även om man är försiktig.

Idéen är att då att ha iMacen på kontoret och låta MacBook Pro'n vila hemma och endast behöva bära en extern hårddisk och därmed slippa dåligt samvete över att skada datorn (hehe) och framtida dålig rygg samt att även om jag jobbar på två olika datorer alltid ha samma inställningar/kortkommandon m.m. och fortfarande ha möjlighet att jobba hemifrån.

Då min kunskap på hårdvara är bristfällig så är mina funderingar på vad folk tycker om detta och anser mig införskaffa (även om jag inte är säker på det, men låt säga att scenariot är att jag ska/måste det).
Det jag känner till är att FireWire 800 är att föredra, sen vilket märke eller modell har jag noll koll på.
Vilket krav borde/måste man ha på RPM för att kunna köra ett OS på en extern hårddisk?
Varifrån rekommenderas det är handla ifrån? (Dustrin, inWarehouse, Machuset, Datorbutiken, Komplett, finns ju hur många ställen som helst)

Kanske rent av någon som redan jobbar på detta sätt, med ett OS på en extern hårddisk som används på två eller fler olika datorer, erfarenheter? Nackdelar? Någon fördel jag missat?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Säljare brukar säga att man inte märker skillnad mellan en 5400 -och 7200 varvare men det gör man. 7200 rpm alltså.

Tänk bara på att hårddiskarna inte tål stötar. Hade en som fick ett litet slag och den slutade fungera.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar