Fel på ramminnet ;(

Inaktiv
Fel på ramminnet ;(

tjena alla glada!!

jag har pc-5300 2gb minne i burken nu.. men köpte 4gb minne och moderkortet klarar av det..

men så fort jag stoppar in det nya minnet och startar pcn så går allt bra ända fram till klar tänkande hdd, sen efter någon minut så får jag upp en blå ruta och datorn startas om.. vad kan det vara för fel????!

måste jag formatera om burken med det nya minnet i eller är det något annat som är helskummt?? , har aldrig varit med om detta förr!?

Jag har funderat lite på om dom får för lite ström så jag måste skaffa nytt nätagg?? har ett på 400w men skulle skaffa ett på 700w behöver det in för framtiden för nytt grafikkort..

ha en god fortsättning på det nya året!! MVH Jocke

Inaktiv

jag hadde samma problem med min dator, om det inte är samma bus hastighet på dom olika korten så blir datorn extremt instabil, kolla så att alla har samma Mhz kapacitet, om dom inte har det så får du byta till några som har det. jag tror detta ska vara ditt problem, försök med att plocka ut alla kort, sedan testar du kort efter kort o ser vilket det är som orsakar det , åter kom med vad du finner när du testar detta

Medlem

Testa minnet! Använd en CD från http://www.ultimatebootcd.com/

Inaktiv

jag köpte alla minnena i samma.. och hade samma innan fast 2gb bara... kollade på kvittot vad jag hade innan det var.. Pc2-5300 2gb 667Mhz och nu köpte jag Pc2-5300 4gb 667Mhz

Inaktiv

Lutar mer åt 4GB-problematik. Inte alltför ovanligt. Se andra trådar. Det finns utförliga svar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

köpte du 4gb totalt eller 4gb per själva minnes sticka?

alltså, 4x1gb=4 gb totalt eller 4x4=16 gb totalt?

eller köpte du 1x 4gb sticka och sedan monterade den i din dator där du har din 1x 2gb sticka så total minnet blir 6 gb?

Inaktiv

jag har köpt 4 x 1gb = 4gb
men jag har läst lite om att det kan vara OS som inte klarar av det, jag har Vista 32-bits.. men om jag skaffar 64-bits ist så kan det funka.. stämmer det eller??

Medlem

Ja 32bitars versionerna klarar max 3 gb .. så de blir te o inhandla en 64 bitars version !

Medlem
Skrivet av Bengan87:

Ja 32bitars versionerna klarar max 3 gb .. så de blir te o inhandla en 64 bitars version !

Fel, Man kan köra 4gb minnen i ett 32-bitars-operativsystem, dock blir "bara" 3gb tillgängligt för användaren.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

nj
Medlem

Att du får en blåskärm kan bero på helt andra saker. Har du testat köra Memtest86/Memtest86+ än med alla minnen tillsammans? Om inte så ta och gör det. Får du fel (och nej, det räcker inte med att köra en enda vända) så testar du bara köra de nya minnena för sig, får du inga fel då så kan du testa öka spänningen till minnena och/eller nordbryggan lite.
Är trots allt en extra belastning för moderkortets nordbrygga att köra alla minnesslottar fyllda så lite mer spänning kan behövas för att få det stabilt.

Inaktiv

Jag skulle börjat med att testa att öka volen med 0.1v eller kanske tom 0.2v

1
Skriv svar