Era tankar om komponenterna i min kommande dator

Medlem
Era tankar om komponenterna i min kommande dator

Hallå alla.
Min nuvarande dator börjar visa sin ålder, och jag går i tankar att köpa litet nytt.

I'll get right to it.
Komponenterna jag tänkt mig är som följer:

Chassi: Antec P182
Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz Box
Grafikkort: Msi GeForce NX8800GT-T2D512E-OC 512MB
Processorkylare: Scythe Ninja Plus B

Jag hade tänkt mig att försöka överklocka processorn upp till 3-3.2GHz. Tror ni det blir några problem att göra detta med minnena jag tänkt mig? Finns det något jag måste tänka på när jag väljer att ha 4GB RAM (för överklockningen, främst)?

Är litet osäker på vilket Geforce 8800GT-kort jag vill ha, också. Hur är ljudnivån på dessa kort? Har sett ett MSI-kort (också 8800GT) med en Zalman VF1000kylare på (http://www.webhallen.com/prod.php?id=83127), som jag också har funderat på. Det kostar ju extra, men blir tystare (antar jag).

Jag vill gärna att datorn ska vara tyst, men det ska inte nagga prestandan allt för mycket i kanten.

Era åsikter om detta välkomnas.

nj
Medlem

Processorn har en FSB på 266MHz (effektivt tack vare Intels interna fyrdubbling 1066MHz) och minnena är certifierade att klara 400MHz (800MHz effektivt iom DDR) så minnena riskerar inte stoppa före du drar upp FSB över 400MHz vilket ger en klockfrekvens på 3.6GHz. Mao så ska du utan problem kunna dra upp processorn till 3-3.2GHz innan det är minnena som spökar.

När du kör 2x2GB så ska det inte vara något problem, kan vara lite värre med 4x1GB då belastningen på moderkortets nordbrygga blir högre så spänningarna till den kan behöva ökas.
Kan dock vara en idé att kolla vilken spänning minnena behöver för att fungera i sin "rätta" hastighet, då en del tillverkare sätter högre spänningar än 1.8V (som är JEDECs standardiserade spänning).

Du kan nog vilja fundera över kylningen (eller iaf kolla upp hur bra Ninja:n fungerar med en C2Q), osäker på hur bra en Scythe Ninja orkar med en Q6600 som är överklockad då jag, utifrån många foruminlägg, vet att de kan bli rätt ruskigt varma.

Geforce 8800GT ska, enligt en vän till mig som äger ett, vara riktigt tyst när det körs i 2D-läge (fläkten ska automatiskt varva upp när det belastas). Du kan även använda RivaTuner för att skapa fläktprofiler som RivaTuner ställer grafikkortets fläkt utifrån beroende på hur varmt det är. Har själv gjort så med mitt Geforce 7900GS och när fläkten körs i 30% så låter den inte mycket.
Har även sett att en hel del tillverkare har börjat byta ut den lilla enkelslotskylaren som Geforce 8800GT har varit utrustad med mot en lite större, vet att Asus bla har gjort detta på sina kort (bild finns i den här tråden). Osäker på om det är någon speciallösning eller om nVIDIA valt att ta fram en ny referenskylare då det varit en del klagomål på originalet. Den nya varianten tar även upp dubbla slots.

Beroende på hur du konfigurerar datorn så kan du nog få den tyst, jag har själv ett Abit IP35-E (Abits motsvarighet till Gigabytes GA-P35-DS3 i prisnivå vill jag påstå) där jag låter bios kontrollera mina två chassifläktar och processorkylaren (har dock fått skarva ihop strömkablarna från mina chassifläktar då det bara är två fläktuttag på moderkortet som kan styra fläktar). Så länge som jag bara sitter i Windows så körs fläktarna i 700-800 RPM vilket låter som ett vagt brummande när jag sitter vid datorn, sätter jag mig någon annanstans i rummet så hör jag den inte. Men så fort processorn går upp i temperatur så ökas varvtalet sakta men säkert på alla fläktar tills de går på maxvarv (vilket jag valt att låta dem göra).
När de går på maxvarv så spelar jag oftast och använder hörlurar så då hör jag dem ändå inte, fast om någon annan är i rummet så kan jag tänka mig att det blir lite störande.

1
Skriv svar