Hur får jag min dator tyst?

Medlem
Hur får jag min dator tyst?

Shenare.
Nu har jag bytt ut varenda fläkt i hela datorn.
Processorfläkten är en Artic Cooling Freezer 7Pro, chassifläkten en Artic Cooling 80mm fläkt som sas skulle vara väldigt tyst. Nätagget är ett APEVIA 550W Chameleon Silent, men datorn låter fortfarande förskräkligt mycket. Någon som kan ge tips på bättre och tystare fläktar?
Har hört att det finns typ några slags gummigrejjer som man sätter fast mellan chassifläktar och hårddiskar, är det något som skulle kunna dämpa ljudet?
Finns det chassin som dämpar ljudet mer än andra?

Tack på förhand.

Medlem

Antec P180/p182 Säger jag bara, det kombinerat med en shysst kylfläns (Scythe Ninja el. bättre) på proppen resulterar i ett vääldigt tyst, svalt chassi.

(3 st 120mm fläktar med hastighetsregulator samt gummiupphängningar för Hårddiskar minimerar vibrationer)

Kör själv med p180, core 2 duo e6600 med Scythe ninja, passivt (utan fläkt)
Och chassifläktarna på lägsta hastighet. Svalt och tyst.:)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

nj
Medlem

Arctic Coolings Freezer 7 Pro kräver väl att moderkortet har en fyrpinskontakt och stödjer PWM-kontroll av fläkten, annars går den konstant i maxvarv (2500RPM) vilket är rätt högljutt.
Samma kan gälla chassifläkten om du har extrem otur, exakt vilken köpte du?

Medlem
Skrivet av nj:

exakt vilken köpte du?

http://www.datacorner.se/default.asp?lProductId=71227

Den här chassifläkten köpte jag. Vad kan jag göra för att få fläktarna att inte gå för fullt hela tiden?

Inaktiv

det finns en liten kabel med en liten grej på som du bara skarvar på mellan moderkortet och fläkten vet inte vad de kallas men den stryper farten till kanske hälften

Medlem
Skrivet av majonasen:

det finns en liten kabel med en liten grej på som du bara skarvar på mellan moderkortet och fläkten vet inte vad de kallas men den stryper farten till kanske hälften

Min processortemperatur ligger nu på runt 29-38 grader, och då går alltså fläkten på 100%. Om jag stryper dess hastighet, kan inte processorn då bli för varm, så varm att den kan gå sönder eller något? hur varm kan den bli innan det börjar bli farligt?

Medlem

Håller med Zymac i det hela, Antec P180/P182 om du ska ha ner ljudet riktigt mycket. Kör själv med Antec P182, bästa chassit jag ägt i mitt liv, och jag har haft några stycken ^^


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

en 80mm chassie fläkt är aldrig speciellt tysta, får du inte plats med större? om du måste ha 80mm så köp Noctua istället men dom är ganska dyra. Kolla här finns fler tysta 80mm fläktar.

Medlem

Ett P180 är lite för dyrt för mig. Men om vi säger att jag köper en sån där kabel som stryper processorfläktens fart till kanske hälften, och så köper jag ett NZXT Hush Silent chassi (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109949), som verkar vara någolunda tyst, pluss att jag köper ett "silent-kit" för chassifläktar med såna där gummigrejjer som gör att det inte blir vibrationer osv, då lär jag ju få ner ljudet väldigt mycket...
eller vad tycker ni?

Medlem

Ingen aning om hur lågt ljudet blir med allt det där, låter som rätt mycket jobb däremot Rätt ovanligt chassi vad jag vet, så du får nog testa.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

vissa chassin är väldigt bullriga tyvärr och det är svårt att komma runt det med ljuddämpande mattor osv. Det ligger i deras natur på nåt vis.
Det billigaste du kan skaffa för fläktarna är speedfan som faktiskt är gratis och som du kan reglera hastigheten på, plus övervaka och se att det inte blir för varmt.
Den enda nackdelen är att den kör igång först efter uppstarten av windows, men då är ju datorn lagom kyld iaf
Skaffar du en ny chassi se till att den har plats för 120mm fläkt(ar).
Skaffade själv en Antec P150 som kommer med nätagg. Tyvärr är luftflödet ganska dåligt för mina överklockningsbehov men den är extremt tyst. Väggarna har ljuddämpande mattor, hårddiskarna är upphängda med gummiband.

Vet inte hur det är med det chassit som du funderar på men kolla om du kan hitta en recession på nätet.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag grejjade det!
Jag gick in i BIOS och aktiverade någon slags fancontroler och satt så att CPU:n inte skulle bli varmare än 45 grader och systemet inte varmare än 40... och sen när jag startade gick den finfint som tusan, låter nästan ingenting. CPU fläkten ligger just nu och spinner i 1074 rpm istället för 2500 rpm, och chassifläkten går också tystare.
Läste på SweClockers recension att NZXT Hush Silent chassit är ett bra och snyggt chassi med tysta fläktar och bra kylning, så jag kör nog på det. Tack för hjälpen alla.

1
Skriv svar