Medlem
Processorkylning

Tjo folks!

Jag undrar om detta är en godkänd processorkylare för en E4600:
Revoltec Freeze Tower
(jag länkar till webhallen för att jag köper helst därifrån, medlemstjosan-extra-pris-grej )

Om inte, vad tipsar ni om i prisklassen 300-500kr?

Thx!

//
Fluffo

Medlem

Ja det måste det vara det står ju vilka socklar den passar till och efter står det alla hastigheter.

Men det ser stor ut så ha du en låda med kylningsrör från sidan på chassit in mot cpu får du nog plocka bort det


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Ser bra ut med en tystgående fläkt också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Ställer mig lite skeptisk till att den bara har 18dBa ljudnivå på lägsta varvtal när det är 2000RPM.

Vad ska kylaren klara, rejäl överklockning eller ska processorn köras på originalfrekvenser och den ska hållas ordentligt kyld till låg volym?
Arctic Cooling Freezer 7 Pro är en ok lågpriskylare så länge som man har ett moderkort med en 4-pins fläktkontakt på moderkortet som stödjer fläktkontroll, annars går fläkten på maxvarv hela tiden.

Scythe Mine rev.b ska vara helt ok med, en bekant till mig använder en sådan till sin E6850 och är nöjd med kylningen och ljudnivån. För lite rejälare kylare från Scythe sin finns deras Ninja (inte minin) och Infinity/Mugen (samma kylare, Scythe döpte om den från Infinity till Mugen) som kostar lite mer.

ZEROtherms BTF80/90/95-kylare är alla rätt intressanta med, nytt märke som börjat dyka upp på marknaden och de har fått bra kritik för sina produkter enligt det jag läst.

Alla kylarna jag nu nämnt finns hos Webhallen.

Medlem

Tack för alla svar!

Jag har tänkt på att överklocka (när jag lärt mig ), och då så ska jag inte gå för fulla muggar utan bara lite grann. Helt enkelt för att jag är feg xD

Scythe:n ser lovande ut. Men jag måste fråga som har noll koll, tittar man mest på luftflödet eller RPM? Båda?

nj
Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tack för alla svar!

Jag har tänkt på att överklocka (när jag lärt mig ), och då så ska jag inte gå för fulla muggar utan bara lite grann. Helt enkelt för att jag är feg xD

Scythe:n ser lovande ut. Men jag måste fråga som har noll koll, tittar man mest på luftflödet eller RPM? Båda?

Varvtalet (RPM dvs) är det viktigaste på sina sätt, ju lägre varvtal desto tystare fläkt, men då blåser den givetvis mindre luft med. Storleken på fläkten har med saken att göra för den delen, en 120mm fläkt blåser betydligt mycket mer luft än en 80mm vid samma varvtal tex.
I dagsläget så är 92 eller 120mm-fläktar rätt standardiserade när det kommer till de lite kraftfullare processorkylarna, Scythe Mine är väl ett litet undantag som använder en 100mm-fläkt (men det finns möjlighet att sätta dit en större 120mm om man vill).
Om du ska ge dig på överklockning så vill du nog satsa på en lite större och kraftfullare kylare.

Scythe Ninja Plus rev.B eller Infinity/Mugen är helt ok, jag är dock lite skeptisk till fästet Scythe valt att använda till just de kylarna då de känns lite i klenaste laget för vikten. I övrigt så är de dock väldigt bra kylare.

Du kan även titta lite på Coolink Silentator s775, det är i grund och botten samma kylfläns som Noctua NH-U12F men med en annan fläkt och skickas bara med fästesanordning för antingen Intel eller AMD beroende på version man köper. Coolink är företaget som tillverkar kylflänsen åt Noctua.
Jag har tyvärr inte sett något test som jämför dessa med varandra, så hur stor skillnaden är mellan Noctuas variant och Coolinks vet jag inte.

Tänkte inte på att ZEROtherm har släppt en ny kylare när jag skrev här igår trots att jag såg den på Webhallen då med, Nirvana NV120. Såg att SweClockers testat den i sitt stora kylartest de inlett året med där den jämförs bla med den stående mästaren Thermalright Ultra-120 Extreme, men även Noctuas NH-U12P (det som skiljer den från U12F-varianten är fläkten som används), samt även bla Scythe Ninja.
Prestandan på Nirvana NV120 ser ut att vara överraskande bra, fast då låter den antagligen en hel del på maxvarv (2600RPM).

Medlem
Skrivet av nj:

Varvtalet (RPM dvs) är det viktigaste på sina sätt, ju lägre varvtal desto tystare fläkt, men då blåser den givetvis mindre luft med. Storleken på fläkten har med saken att göra för den delen, en 120mm fläkt blåser betydligt mycket mer luft än en 80mm vid samma varvtal tex.
I dagsläget så är 92 eller 120mm-fläktar rätt standardiserade när det kommer till de lite kraftfullare processorkylarna, Scythe Mine är väl ett litet undantag som använder en 100mm-fläkt (men det finns möjlighet att sätta dit en större 120mm om man vill).
Om du ska ge dig på överklockning så vill du nog satsa på en lite större och kraftfullare kylare.

Scythe Ninja Plus rev.B eller Infinity/Mugen är helt ok, jag är dock lite skeptisk till fästet Scythe valt att använda till just de kylarna då de känns lite i klenaste laget för vikten. I övrigt så är de dock väldigt bra kylare.

Du kan även titta lite på Coolink Silentator s775, det är i grund och botten samma kylfläns som Noctua NH-U12F men med en annan fläkt och skickas bara med fästesanordning för antingen Intel eller AMD beroende på version man köper. Coolink är företaget som tillverkar kylflänsen åt Noctua.
Jag har tyvärr inte sett något test som jämför dessa med varandra, så hur stor skillnaden är mellan Noctuas variant och Coolinks vet jag inte.

Tänkte inte på att ZEROtherm har släppt en ny kylare när jag skrev här igår trots att jag såg den på Webhallen då med, Nirvana NV120. Såg att SweClockers testat den i sitt stora kylartest de inlett året med där den jämförs bla med den stående mästaren Thermalright Ultra-120 Extreme, men även Noctuas NH-U12P (det som skiljer den från U12F-varianten är fläkten som används), samt även bla Scythe Ninja.
Prestandan på Nirvana NV120 ser ut att vara överraskande bra, fast då låter den antagligen en hel del på maxvarv (2600RPM).

Okey, tack för all hjälp hittils!

Men dessa fläktar du tipsade om i senast hur fästs de? Jag vill helst inte se metoden med 4st piggar man vrider och pluggar. Det är just för att de har gått sönder på min tidigare jag måste köpa ny. Så jag är ute efter sorter man skruvar fast. Skruvas fläktarna ovan?

nj
Medlem

Scythe använder sk push pins, därav är jag lite skeptisk till dem (då Infinity/Mugen väger nästan 1kg med fläkt, och Ninjan nästan lika mycket), samma gäller nog Arctic Cooling-kylaren vad jag minns.

De övriga använder "eget" fästessystem vad jag vet, med tillhörande backplate som monteras på moderkortets baksida. Google är din vän annars

1
Skriv svar