Vägrar starta med 4GB minne

Inaktiv
Vägrar starta med 4GB minne

Hejsan

Jag har precis köpt mig 2GB mer minne och tryckte in dom i burken i förhoppning om att svårare än så är det inte.

Men för mig börjar problemen direkt, antingen så står datorn bara och går, alltså fläktarna står bara och snurrar och datorn startar aldrig upp ordentligt. Eller så rullar den igång och då kommer jag fram tills windows börjar ladda och sen så startar bara datorn om.

Jag har provade först med att ta ut 1 minne och startade igen, då kör datorn igång precis som vanligt utan problem. Jag tänkte att kanske just det minnet var skadat så jag tog ut 1 annat och tryckte i det jag tog ut först. Även här startar datorn som vanligt utan problem. Jag har upprepat denhär proceduren med alla minneskorten med samma resultat att den startar som vanligt men bara med 3GB minne. Men så fort jag trycker i dendär sista GB:en så vägrar datorn komma igång.

Är det någon som vet en lösning på detta?

Medlem

Vore bra kanske om du berättar lite mer vad du har för hårdvara i datorn?

Prolle,Moderkort,Vilka minnen och grafikkort samt operativsystem du kör så kan nog folk här på Fz hjälpa dig mer med ditt problem!

Inaktiv

Asus P5B, intel core 2 duo E6300, Kingmax PC2-5300 (333mhz), geforce 7900gt och jag kör Windows Vista ultimate. Dethär är information jag får ur CPU-Z.

Kan det hjälpa?

Medlem

Med tanke på din hårdvara och ditt Operativsystem så ska det inte vara nåt problem att köra med 4 GB minne!!!

Skumt?

Får hoppas det finns nån annan kunnig här på FZ som kan hjälpa dig, SORRY!

Medlem

Kör du Vista 32 eller 64 bitars?


signatur
Inaktiv
Medlem

Mysko! Det låter som om du kommer olika långt i bootsekvensen vid olika försök.

En kanske lite långsökt tanke kan vara att det handlar om kraft ( ström / spänning / effekt). Dvs att du har överskridit någon gräns på hur mycket kraft ditt nätaggregat kan leverera. Har du t.ex. ett annat, lite klenare grafikkort, tillhanda? Testa att tillfälligt ta ut ditt ordinarie och byt mot det klenare dito och se om det då fungerar med 4GB i datorn.

En annan möjlighet är kanske att ditt moderkort inte klarar av det hela pga någon defekt. Byta ut? Felsök dock noggrant innan du tar detta steg, mycket jobb...

Medlem

Updatera till senaste BIOS


signatur
Medlem

Det är inte alls ovanligt att det blir problem när man uppdaterar från 2gb till 4gb.
Moderkorten funkar nästan med alla minnen upp till 2gb i dual funktion men när man sen går från 2 gb till 4 gb blir det ändå strul fast man köper samma minnen.
Det beror på att moderkorten supportar mycket mindre minnen i 4gb så även om det funkar med dina minnen klockrent med 2gb är det inte säkert det stödjer dom minnen du har med 4gb tyvärr.
På Asus hemsida kan du gå in på ditt moderkort och läsa vilka minnen som stöds i 2gb och med 4gb.
Vissa minnestillverkare har en hjälp på sina sidor där du väljer vilket moderkort du har osv sen visas vilka minnen du bör välja.
Kolla som sagt dina minnes inställningar i bios och är du osäker så ställ på auto.
prova även trycka på bios default ifall någon inställning är fel.
Prova också byta plats på minnen parvis alltså dina gamla flyttar du och dom nya flyttar du tillsammans även om det ks vara exakt samma minnen. Då ser du ju om det blir samma resultat om du trycker i ett annat i sista slotten som du får nu och då vet du om minnet är trasigt eller så. Men först av allt borde du lyda cammo och uppdatera till senaste bios med asus update programet som följer med på din moderkort skiva det är bus enkelt


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv
Skrivet av johanp:

Mysko! Det låter som om du kommer olika långt i bootsekvensen vid olika försök.

En kanske lite långsökt tanke kan vara att det handlar om kraft ( ström / spänning / effekt). Dvs att du har överskridit någon gräns på hur mycket kraft ditt nätaggregat kan leverera. Har du t.ex. ett annat, lite klenare grafikkort, tillhanda? Testa att tillfälligt ta ut ditt ordinarie och byt mot det klenare dito och se om det då fungerar med 4GB i datorn.

En annan möjlighet är kanske att ditt moderkort inte klarar av det hela pga någon defekt. Byta ut? Felsök dock noggrant innan du tar detta steg, mycket jobb...

Tänkte typ samma sak fast jag tycker det verkar lite långsökt faktiskt

Ska prova allt som ni sagt, tack för hjälpen och jag återkommer med svar om det fungerar eller ej.

nj
Medlem

Fyra minnen är onekligen en större belastning på minneskontrollern (som sitter i nordbryggan på moderkortet) än vad två är, så du kan kanske behöva öka spänningen till nordbryggan med ett snäpp eller två och testa om det hjälper.
Kan även vara att minnet får för låg spänning pga det sprids ut över för många minnen så du kan testa öka spänningen till det med ett eller möjligen två steg med.

Inaktiv

Nu har jag uppdaterat till senaste bios och höjt spänningen på minnena, dock hittade jag inte vart man höjjer spänningen på moderkortet. Jag ändrade också på något som hette Memory remapping då jag läste någonstans att det kunde hindra datorn från att upptäcka 4gb minne. Nu går iaf datorn igång och fungerar som den ska, men när man kollar i windows och en del program så står det fortfarande att jag har 2gb minne. Men när man tittar i t.ex CPU-Z och 3Dmark06 så står det att man har 4 stycken minnen i minnesplatserna inkopplade. Har detta någon betydelse för om dom fungerar eller inte? Står det bara att det är 2gb även fast det är 4gb?

nj
Medlem

Med 32-bitars operativsystem så kommer du inte kunna utnyttja 4GB minne fullt ut, som bäst kan du få ut ~3GB av dem (resten reserveras av systemet).
För att Windows ska upptäcka ~3GB så kan du behöva lägga till en särskild inställning som du kan läsa lite om här. Du kan se det här foruminlägget för en lite enklare förklaring till hur du går tillväga.

Inaktiv

jaha, tack Såntdär hade jag gärna vetat om när jag köpte mina minnen, aja sånt får man tillbaka för att man inte kan tillräckligt mycket.

Inaktiv

Lika bra att använda 2GB 6-12 mån till då ser det förmodligen annorlunda ut och blir enklare att använda 4GB.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar