Inaktiv
Datorn fryser sig

Hej,

Har ett konstigt problem med datorn som jag inte själv kan klura ut vad det är.

Ibland kanske, nån gång varannan vecka fryser sig datorn helt plötsligt och varken mus eller tangentbord svarar. Sedan startar datorn om sig själv och jag får meddelandet att ett allvarligt fel har inträffat och blabla ni vet. Felet kan intrfäffa då jag sitter o spelar, skriver i word, eller bara lyssnar på musik.

Har haft problemet sedan i höstas, men sedan bytte jag grafikkort och jag tyckte att problemet försvann. Men nu händer det titt som tätt igen och jag antar att felet aldrig var borta.

Någon som har haft ett liknade problem? Några gissningar på vad det kan vara ?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Rensar register etcetera regelbundet?

Kanhända någon minimal överhettning som till exempel chipset.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Joo det gör jag. Men datorn kan ibland frysa sig direkt efter att windows har kommit igång, känns konstigt att det skulle vara en överhettning då.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Rekommenderar en ominstallation av OS.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Ta en titt i eventviewern, leta efter RÖDa entries (errors) i systemloggen. Det kan t.ex. bero på att disken håller på att lägga av eller liknande.

Inaktiv

Okej, hur får jag fram eventviewern då ? Känns dock konstigt att disken skulle lägga av, inte så gamal.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Enkelt, kör Start->Run... och skriv in "eventvwr" + Enter.

Medlem

(alt. tryck Win+R och skriv in "eventvwr" + Enter)

00a
Medlem

du kan ju alltid göra en virus sökning.

Inaktiv

I eventviewern såg jag errors i systemloggen. Vissa fel berodde på avistallerade program osv. Jag antar att de flesta datorer har flera eroors här och där utan att man har problem av dom och vet inte vilka errors som skulle kunna skapa problemet. Men det får bli en ominstallering av OS tror jag.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Min gissning var annars att disken har någon eller några trasiga sektorer, som accessas ibland. Detta borde dock inte orsaka några omstarter, normalt..

1
Skriv svar