Köpa ny dator budget 30 k

Inaktiv
Köpa ny dator budget 30 k

Hej nu ska jag äntligen få köpa en ny dator och min budget ligger på 30000 tusen ungefär kan kanske lägga till nån tusen lapp om man måste.

Jag har hittat en som jag tycker verkar bra ! Premium i50 SLI . fz använder en lika dan som testdator.

jag är osäker på grafik kortet ska jag ta ett 8800 ultra eller två 8800Gt 512 ?? Har nog inte råd med två ultra kort

eller kan man få en bättre dator ?? jag känner en som kan bygga så det är inga problem

[http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10208]

sen så skadar det ju inte om man får lite pengar över

Inaktiv

Tänk på att SLI inte nödvändigtvis alltid är snabbare än ett singelkort.

Med tanke på att de dyraste 8800-korten kostar betydligt mer än ett 8800GT men bara presterar någon enstaka fps mer i hög upplösning så bör ett 8800GT vara det bästa valet.

I övrigt ganska enkelt med i nuläget C2D, schysst moderkort, bör köpa ett bra nätagg direkt etcetera.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Man ska väll kunna maxa grafiken i world in conflict och bioshock lätt med den datorn ? annars vet jag inte vad man ska köpa :P.
Vilka grafik inställningar tror ni man kan köra i crysis?

jag är osäker på skärmen ska jag välja en med max upplösning 1920x1200 med 5ms respontid eller den med max upplösning 1680x1050 med respondtid 2 ms ?? eller finns det nåt annat som avgör hur bra skärmen är ?? och man klarar sig väll med 4 gb i minne ??

Medlem

Man kan nog maxa det mesta med den.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

30 000 är en jäkligt hög budget, och för att få en bra speldator behöver du knappast upp så högt. 8800GT 512MB i SLI går på lite över 4000kr. Vill du ha något ännu fetare kör du på nya 8800GTS 512 i SLI. Det blir väl drygt 6000kr. Jag skulle nog kört på en Q6600-processor. Men det finns ju fetare om man vill ha det. Du tjänar också ganska mycket om du kan bygga datorn själv. Fixa delar till datorn på Datorbutiken så att du får exakt de komponenter som du vill ha.

Inaktiv

vad skulle ni köpa för dator om ni hade en budget på 30 k ? om man ska ha en bra speldator som klarar av dem senaste spelen.

Inaktiv

Hur jag än funderar så kommer jag inte i närheten av 30K. Jag skulle i dagsläget nöja mig med ungefär 8800GT ett kort. Corsair 520W PSU. Ett par minneskort upp till totalt 2GB men spelar ingen roll om det blir 4GB de kostar ju inget längre. En C2D 2,2GHz eller högre. Moderkort ASUS eller Gigabite förmodligen ett hyfsat ASUS. DVD/CD kostar heller inte mycket. Vet inte om du ska ha skärm, mus etcetera också men 30K kommer jag inte i närheten av.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hehe nej ärligt talat är det typ svårt att köpa en dator för 30K... Omöjligt att motivera de prylar som skulle höja priset så mycket.
För de slantarna får du givetvis de allra senaste och snabbaste sakerna.

Om man fick drömma lite så skulle man väl köpt följande förmodligen:
GA-X38T-DQ6 2100 kr
QX9650 8900 kr
4096 mb DDR3 typ 6000 kr
9800-serien x2 från nVidia när den kommer gissningsvis 10000 kr
500GB Samsung hd
Antec P182 1300 kr
Corsair nätagg ca 1300 kr.

Då är man uppe i 30 000 kr och man kan gråta sig till döds när prylarna kostar hälften så mycket om ett halvår :).

Det lite mer kloka valet är nog:
Quad 2.4ghz 2200 kr
GA-X38-DQ6 2100 kr
4GB DDR2 ca 1000 kr
Antec P182 1200 kr
Corsair 620w 1100 kr
8800GT x2 5000 kr eller nVidias kommande 9800-serie ca 5000.
Hårddisk 1000 kr

Något åt det hållet, superlätt att klocka och kostar hälften av vad du har att ge, vilket lätt öppnar för vidare uppgradering senare men som ändå ger topprestanda idag.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

kommer inte intel med nya prollar med 45 nm teknik i februari också? Kanske värt att vänta de extra veckorna för att få det senaste i grafik/cpu väg isf..


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Då är det 3870 Crossfire? För den prislappen vill man ju lätt hellre ha 8800GTS 512 i SLI.

Medlem
Skrivet av Smexy:

Då är det 3870 Crossfire? För den prislappen vill man ju lätt hellre ha 8800GTS 512 i SLI.

Då tar jag hellre tre Ultra kort.

Inaktiv

Mitt krav på datorn är att den ska ha en qaud core och vista och SLI. sen ska jag ju köpa skärm högtalare mus och tangentbord.

Vad tycker ni om datorn jag länkade till i mitt första inlägg ?? kan jag få bättre saker än de jag får där för samma pris ?? Skärmen är jag mest osäker på klarar man sig med den upplösningen ? Om man tar en skärm med högre upplösning är det väll bättre att ta ett ultra kort för dem ska väll vara bättre än 8800GT i högre upplösning eller har jag fel ? Jag ska beställa datorn i februari ( syrran får ta den gamla datorn )

Medlem

Den datorn i startinlägget är ett riktigt bra köp, och om du plockar bort skärm, mus och tangentbord och annat tjafs, så kan du konfigurera den till ännu bättre saker, eller spara c:a 4'000:- .

Inaktiv

Hihi, jag testade precis att göra en dator på Datorbutiken, jag kom upp i 44000kr utan några andra tillbehör. Men då valde jag ju nästan det absolut dyraste hela tiden. En QX9650-processor, 8800GTS 512 SLI och 4GB 1066MHz RAM-minne var självklart på listan. Sedan så gick bara chassit och nätaggregatet upp i över 6000kr. Så visst går det att komma upp i höga priser.

hubbe93: Kör då på Q6600, 8800GT i SLI/8800GTS 512 i SLI och 4GB 800Mhz RAM-minne så har du en bra dator. Det kommer dessutom inte alls kosta 30000.

Inaktiv

Vilken skärm ska man ta ?ska jag välja en med max upplösning 1920x1200 med 5ms respontid eller den med max upplösning 1680x1050 med respondtid 2 ms ? eller finns det nåt annat som avgör hur bra skärmen är ?:$

Tack för alla tips ( dem uppskattas )

Inaktiv

Kan du länka till skärmarna? Blir mycket lättare att svara då.

Inaktiv

Snabb respons och vi som spelar professionellt använder i princip aldrig högre upplösning än 1280 i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har själv en 22" 1680x1050 5ms och märker ingen eftersläpning där. Polaren har Samsungen du länkar till ovan och den fungerar fint också.

unix: Vad spelar du professionellt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av hubbe93:

Mitt krav på datorn är att den ska ha en qaud core och vista och SLI. sen ska jag ju köpa skärm högtalare mus och tangentbord.

Vad tycker ni om datorn jag länkade till i mitt första inlägg ?? kan jag få bättre saker än de jag får där för samma pris ?? Skärmen är jag mest osäker på klarar man sig med den upplösningen ? Om man tar en skärm med högre upplösning är det väll bättre att ta ett ultra kort för dem ska väll vara bättre än 8800GT i högre upplösning eller har jag fel ? Jag ska beställa datorn i februari ( syrran får ta den gamla datorn )

Eftersom du inte verkar vara särskilt "grafikmedveten" fattar jag inte riktigt varför du har en budget på 30 000kr =S


signatur

B lup

Inaktiv

Min kompis har en sådan där Samsung, dock tror jag att han har 20" istället. Jag skulle i alla fall lätt kört på Samsungskärmen. Den fick bra betyg i PC Gamer btw.

Inaktiv

Det får bli samsungskärmen
Eottt: därför att jag vill ha en bra dator som klarar av dem senaste spelen bra och så vill jag köpa en monsterdator så jag slipper uppgradera den på en gång för att den ska hänga med.

Medlem

Se bara till att skärmen har S-panelen i sig. Finns två äldre modeller som heter exakt likadant fast bygger på sämre paneler (A och C) med input lag och ghosting, det vill säga dom är kassa för spel.

Själv hade jag köpt en Iiyama ProLite E2201W. Den är klart bästa LCD-skärmen idagsläget.

Inaktiv

Tycker ni jag ska vänta tills gerforce 9 serien släpps i februari ( eller släpps den senare ? ) innan jag köper min dator ? Och kommer den vara mycket bättre än dagens grafikkort ? Det ska väl komma två nya kort om jag inte har fel vilket av dem är i så fall bäst ? För om jag ska vänta tills jag köper min dator då ska jag ha det bästa bara det inte kostar 10 k

Inaktiv

Um du kan dessvärre inte tänka "köpa en monsterdator så jag slipper uppgradera på en gång". Den är i alla fall gammal redan om 1-2 månader. Därför är det vansinne att köpa för 30K. Prestandavinsten är så liten de sista 20K så det är inte värt det.

När varje FPS kostar 2K styck så blir det dyrt. Nöj dig med det som nämndes i början, det är i dagsläget vassa grejor.

PaddanL: Iofs sanning med modifikation i dagsläget eftersom professionellt betyder att man lever på det.

Jag har ju ett par ordinarie arbeten men spelar i DoD/HL/CS/RS/Cabal några av dem ganska ofta. Har någon bekant hit och dit som spelar/har spelat med världseliten i framförallt Quake och CS. Men det är de det. Jag spelar mest i Dod klaner numera eftersom jag inte nog kan uttrycka min kärlek till det spelet ehehe


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

unix riktigt så illa är det faktiskt inte, ska han ha skärm och sådant så kan han enkelt lägga strax över 20k och få bra prestandaökning med varje del.

Folk som säger "Hah, jag bygger en lite sämre dator för 10k" är fel ute, 10k räcker inte långt om vi snackar en helt ny rigg av toppkvalitet idag.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Fast är det inte bättre att köpa något medeldyrt och fortfarande få ungefär samma prestanda som en dator för 30 000 kr? Speciellt när det innebär att man har 15 000 kr kvar som man kan uppgradera datorn med när snabbare grejer har kommit?

För 10 000 kr kan man definitivt få en mycket välpresterande dator idag, för 15 000 blir det några snäpp vassare givetvis, men att slänga på 15 000 kr till och få ut under 20% bättre prestanda (vilket jag gissar mig till att det handlar om ungefär) känns inte som en handling friska och sunda människor gör.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Köp nya(uppdaterad 8e) Mac Pro
Finns nu med 8800GT kort


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem
Skrivet av hubbe93:

vad skulle ni köpa för dator om ni hade en budget på 30 k ? om man ska ha en bra speldator som klarar av dem senaste spelen.

det som är "roligt" idag, det är svårt att köpa en dyr dator idag. Hårdvaran har bilit relativt billig, så med en liten peng får man bland det värsta man kan få tag i


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar