Vilket grafikkort är bäst?

Medlem
Vilket grafikkort är bäst?

Vilket är bäst, 512MB NVIDIA GeForce 8800GT
eller
256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT-grafikkort?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Medlem

Okej, tack.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

8800GTX
8800Ultra
8800GT

Ungefär i nämnd ordning men priset varierar kraftigt.
Prestationen skiljer inte jättemycket så tar man även hänsyn till pris så är 8800GT det givna valet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Det där stämmer inte unix... Ultra är bättre än gtx.

Detta borde bara den korrekta ordningen:

8800Ultra
8800GTS 512mb
8800GTX
8800GT


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Av dessa då:

Geforce 7900GT
ATI X1950

Medlem

Beror på om det är ett pro eller XT. 7900gt är något bättre än pro kortet. XT är bättre än 7900gt.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Men är 7900GT och GS samma kort eller är GT bättre? Jag hittar nämligen bara information om 7900GS kortet.

nj
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Men är 7900GT och GS samma kort eller är GT bättre? Jag hittar nämligen bara information om 7900GS kortet.

Geforce 7900GT är snabbare än 7900GS, GT-kortet har fler pixel och vertex shaders jämfört med GS:et, tror det kan ha varit lite skillnad i klockfrekvenser med utöver det, dock inte helt hundra på den saken.

De bygger dock på samma kärna, och jag har för mig att vissa GS-kort gick det att låsa upp pixel shadersena på (från enstaka tillverkare), de var även väldigt populära tack vare att de gick ofta att överklocka rätt bra (vilket jag kan intyga med mitt Gainward GF7900GS Golden Sample).
GF7900GS släpptes väl ett litet tag före 7900GT ersattes av 7950GT på marknaden med vad jag kan minnas.

Medlem

Så det är värt att satsa på då?

nj
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Så det är värt att satsa på då?

Det beror väl lite på kostnaden av Geforce-kortet, är det närmre 1400kr så skulle jag personligen valt ett Radeon HD 3850 256MB istället då det är hyfsat mycket snabbare totalt sett.

Inaktiv

Därför jag skrev "ungefär nämnd ordning" eftersom jag inte orkade kolla en fps hit eller dit.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av kebbe_90:

Så det är värt att satsa på då?

Det beror väl lite på kostnaden av Geforce-kortet, är det närmre 1400kr så skulle jag personligen valt ett Radeon HD 3850 256MB istället då det är hyfsat mycket snabbare totalt sett.

hehe, det 7900 jag var inne på kostade närmare 2'000kr, så det kanske inte är så prisvärt. Jag får se närmre på de olika Radeon-korten, är vanligtvis inte något stort fan av Radeon-kort eftersom mitt förra var en stor besvikelse.

nj
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

hehe, det 7900 jag var inne på kostade närmare 2'000kr, så det kanske inte är så prisvärt. Jag får se närmre på de olika Radeon-korten, är vanligtvis inte något stort fan av Radeon-kort eftersom mitt förra var en stor besvikelse.

2000kr var det kanske värt när det var det senaste på marknaden, nu är det bara slöseri med pengar

För den prislappen så är iaf Geforce 8800GT 512MB det bästa du får för pengarna, ett litet steg ner är Radeon HD3870 512MB och sedan HD3850 som är ännu billigare.

Medlem

Jag är inte hundra på att min gammla burk klarar av de korten, har därför sneglat på de dåliga budgetkorten av 7-serien.
7600 och GS-modellen.
Huvudsaken är att de klarar av Dark Messiah med spelbara fps.

1
Skriv svar