Intervju - Frictional Games

Robot
Intervju - Frictional Games

Helsingborgsbaserade Frictional Games har skapat de väl mottagna Penumbra-spelen som kombinerar skräck med fysikbaserat pusslande och drivs av den egna motorn HPL. De har inget kontor och antalet fasta medarbetare kan räknas på ena handen. Hur går det ihop? Vi tog ett snack med Jens Nilsson, en av grundarna.

#penumbra-overture, #paradox-interactive


Medlem
Intervju - Frictional Games

Bra intervju! Väldigt informativ och det är kul att få reda på hur "småföretag" finansierar sig.

Medlem

Ska bli spännande att följa detta. kan nog bli riktigt lyckat även om penumbra inte kändes så där jättekul.

Inaktiv

Penumbra black plagues var riktigt bra och läskigt. Hoppas på att detta blir minst lika bra.

Medlem

1700-tal med spakar och kugghjul, låter jättehärligt! Lite steampunk över det hela, typ stämningen i Soulforge i Thief 2.

Medlem

coolt! got to try Penumbral, hint hint kan ju vara att kika pa hur skaparen av resident evil tankt till speciellt i forsta RE spelet

Medlem

Penumbra spelen var riktigt schyssta, nästa spel ifrån frictional är säkert köp kan jag säga redan nu.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

hoho den här motorn de har är ju som gjorde för 1700 talet!:D


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Riktigt intressant läsning, sånt här som får mig att vilja fortsätta denna ändlösa utbildning jag läser


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

detta ska ni köpa... och sedan ge det till mig!

Medlem

Bra artikel. Keep it up!

Medlem

Bra intervju, måste verkligen instämma:

"Läskiga spel gör man genom att inte visa läskiga monster, fastslår Jens. Istället gäller det att få spelaren att tro att det finns läskiga monster och låta hjärnan och fantasin sköta jobbet med att mer och mer skapa den läskiga miljön."

Det har de verkligen lyckats med, har aldrig vart så rätt i hela mitt liv som när jag började spela Penumbra serien! Ibland har det varit så läskigt att jag stängt av spelet och fortsattit när det är ljust ute (A)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Redaktör

Många film- och spelskapare väljer att vräka på med allt de har. Kan visserligen vara kul men väldigt ofta försvinner det otäcka nästan helt. Ta #Doom 3: första timmen där var ruskigt tajt, när sen fienderna spawnade i parti och minut blev det ett rent actionspel. Fler borde lära av detta mästerverk, Frictional är onekligen på rätt väg.


signatur
Medlem

Är ett stort fan av Penumbra spelen. Så det här ser man såklart fram emot.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Övertygad om att det kommer bli lika kickass som Penumbra! Frictional kan verkligen göra skräck!

Medlem

Gogo Helsingborg, mastergibbers!!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Många film- och spelskapare väljer att vräka på med allt de har. Kan visserligen vara kul men väldigt ofta försvinner det otäcka nästan helt. Ta #Doom 3: första timmen där var ruskigt tajt, när sen fienderna spawnade i parti och minut blev det ett rent actionspel. Fler borde lära av detta mästerverk, Frictional är onekligen på rätt väg.

Håller med till 100%

Dead Space från i höstas har samma problem.

Medlem

Bra intervju
Intressant att läsa om hur en mindre spelskapare gör.

Medlem

Wow! ser fram imot detta

Penturama spelen var galet kul!!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

black plague var sjukt bra, och det som drog ner overture var vapnen. otroligt bra hur de utförde det i black plague.

MFC
Medlem

coolt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Trevlig intervju, alltid trevligt att komma lite närmare hur utvecklarna tänker än bara alla dessa eviga previews och upprapning av nyhetsbrev från tillverkare (klagar inte på FZ, utan på spelsajter i allmänhet).

Mer sånt!


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

gnu
Medlem

synd att inte så många känner till penumbra, finns ju inget bättre skräcklir till pc

Bra intervju, alltid kul när indieutvecklare som skapar kvalitet uppmärksammas.

Medlem

Shit alltså har kört första penumbra och det var läskigt som bara den!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

haha var fast efter första, vi satt 5 grabbar på projector och skrek en hel helg

Medlem

Det skulle vara coolt med ett spel där man jobbar på CSN...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Denna grafikmotor med miljöer och allt smygande ser ju perfekt ut att till att använda till Thief 4.
Grabbarna får föröka licensiera ut sin grafikmotor till IDN storm och Eidos

Medlem

Hipshot wtf? hehe..

Penumbra = Yes!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av Tompa:

Fler borde lära av detta mästerverk

Känns lite tråkigt med i princip bara en enda fiende genom hela spelet, kanske blir lite enformigt. Om inte spelet är 30 min långt kanske då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar