Hjälp, Grafikproblem!!

Medlem
Hjälp, Grafikproblem!!

Hej

Köpte en ny data nu innan jul.
Nvidia GeForce 8800 gt 512 mb (Leadteach)
Intel Quadproccesor
4 Gig ram
Vista 32 bittars versionen

Nu till problemet.
Jag har installerat ett par spel. Bla Company of Heroes, Neverwinter Nights 2, Bioshock och Crysis.
Alla spelen kraschar men till olika grad.

COH kraschar efter 15-45 minuters spelande.
NN2 kraschar vid ett specefikt tillfälle(kommer inte vidare:()
Bioshock kraschar också vid ett specefikt tillfälle.
Crysis krashar dock lite random men bara efter någon timmas spelande iallafall.

Vid varenda krasch står det bara att spelet har slutat att fungera, men när COH kraschade så såg jag nått om grafikmaskinvara var fel.

Jag gick in på problem rapporter och hittade då en hög sammlade.

under Windows låg två "Fel i grafikmaskinvara"

Kikar lite närmare och under beskrivning står det
"Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt."

En annan felrapport var under Windows driver foundation och löd "Driver host process disconnect"

Jag har förökt uppdatera dom senaste drivrutinerna och tror att det funkat bra men är inte riktigt säker, vet inte om driver host problemet har något med drivrutinerna att göra.

Någon som erfarat ett av dom här problemen?, eller någon som vet hur att åtgärda detta?

Om det är mer info om datan så är det bara att hojta till!!

Tack på Förhand.

PS Tycker ni att jag borde ha 64 bitars versionen istället??:up::|

Medlem

Du hade uppdaterat dina drivrutiner skriver du men från vart? Om du gjort det genom windows update så är det förmodligen inte dom senaste.
Isåfall gå in på www.nvidia.com och hämta dom senaste för ditt operativ system och geforce 8x serien eller vad det nu står.
Det är viktigt att du först avinstallerar drivrutinen till grafikkortet innan du lägger in den nya för det kan bli problem annars.
Så avinstallera den du har installerat starta om datorn och kör in den senaste från nvidias.

(Om du inte redan gjort det):)

64bitars versionen ger ingen fördel i spel idag så var du nöjd med 32 bitars :P:)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Ok Ok:D ska pröva det.
Men förlåt min noobighet men vart avinstallerar du drivrutinerna:P??
Tack på förhand:D

Medlem

Hm har inte Vista ännu men på kontrollpanelen sen lägg till och ta bort program ska det vara


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Hallåååå!
Hur går det?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

nj
Medlem

Det kan vara värt att kontrollera så fläkten fungerar som den ska.
Är en hel del Geforce 8800GT som har haft problem med att fläkten aldrig varvar upp utan körs konstant i 29% (vilket bara ska vara varvtalet vid idle så fläkten är tyst vid vanligt Windows-användande).
Se den här tråden för mer information.

Medlem

Hejsan, jag gorde som du sa Silenz och jag har spelat Coh ett tag nu och det har inte kraschat än iallafall:D

Neverwinter nights 2 kraschar som vanligt men jag tror det kan vara något separat fel efterssom det kraschar vid samma tillfälle.
Tror det kan vara något fläktfel som du skriver nj eftersom alla spel kraschar. Har laddat ner rivatuner nu och håller på och installerar, jag återkommer snart om hur det går:D
Tack för svaren:D

Medlem

Skapade tre olika fläktprofiler på vardera 60, 80 och 100 %.
Satte på 60 % profilen och startade Neverwinter Nights 2 och hoppade in på quicksaven.
Spelet kraschar endå på samma ställe efter konversationen med Shandra. Satte då på 100 % profilen och hör att fläkten börjar jobba till max. Samma procedur och spelet kraschar men nu kraschar också hela datan och datan startas om. Skärmen blir blå och jag startar datan i standardläge. Så nu sitter jag här förundrad över att spelet fortfarande kraschar trotts att fläktarna står på i 100 %.
Kan det vara något annat som är överhettat?
Men en sak var ju bra att grafikkortsfläkten iallafall går som den ska nu men fattar inte att NN2 kraschar.:)

nj
Medlem

Just NWN2 har väl haft sina elaka buggar om jag inte minns fel. Har du patchat spelet till senaste version och så?
Har för mig det fanns några trådar om problem och problemlösning i det gamla NWN-forumet, de trådarna borde finnas i rollspelsforumet numera.
Annars så finns ju även NWN2-forumet hos BioWare där du bör kunna hitta lite smått och gott.

Om du följer den här guiden så kan du ställa in så att RivaTuner automatiskt ställer varvtalet på fläkten utifrån hur varm GPU:n är förutsatt att du har RivaTuner påslaget i bakgrunden.

Medlem

NWN2 är fult uppdaterat men ska nu registrera mig på NWN2:s forum. Hittade där en crash-tråd där man raportera sina kraschar.
Kanske där hittar jag någon med samma problem.

Jag har redan ställt in RivaTuner(Århundradets bästa program:D:P) så att den automatiserar efter temperaturen i datan

Tack för all hjälp:D

Medlem

Läste någonstans att 8800GT korten (vissa) har fläkt problem alltså att fläkten aldrig varvar upp.
Men kraschar det "bara" i ett spel nu och dom andra fungerar så är det säkert nåt spel relaterat men kraschar alla spel är det lite mer troligt att det är värme som är problemet.
Det har dessutom släppts en ny driver för grafikkort hos Nvidia så kolla att det är den du tagit annrs lägg in den Tror versions numret på nya drivaren är för Vista 169.25.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar