Lösning för 1366*768

Lösning för 1366*768

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny TV. Självklart HD och har upplösningen 1366*768. Problemet ligger i att grafikkortet bara vill skicka ut 1360*768, alltså 6 pixlar mindre på bredden. Det gör att TV skalar upp bilden, vilket leder till att text och smådetaljer ser skit ut. Jag upplever även att bilden flimmrar lite.

Finns det något sätt jag kan få 1366 på bredden utan nytt grafikkort?

Om inte så undrar jag vad för grafikkort som är lämpligt för ändamålet.
Just nu har jag ett radeon 9800, 256 MB. Som sitter i en ganska gammal burk, så det är AGP som gäller. Kortet har VGA och DVI utgångar. Använder VGA nu.
Så ska de bli nytt ska det inte vara sämre än nuvarande, stödja 1366*768 och inte vara dyrt.

Har läst att radeon-korten ska ha problem med just den upplösningen, ligger det någon sorts sanning i det?

Tack på förhand

nj
Medlem

Du skulle kunna testa skapa en custom resolution med hjälp av ATI Tray Tools (tredjeparts program som mer eller mindre helt ersätter ATIs CCC).
Nu var det rätt länge sedan jag använde ATT, men jag har för mig att du högerklickar på programet i systray, går in under Tweaks -> Advanced Tweaks -> Display Tweaks och får skapa en native resolution (eller liknande).
Du kan ju testa om det fungerar till att börja med iaf.

Hittade ingen sån funktion :\

nj
Medlem

Kika genom den här tråden, hittade den när jag försökte hitta info om hur man manuellt fixar upplösningar med ATT.

En verkar snacka om CCC, men det är om 1080p, vilket jag inte har. En annan snackar om powerstrip, vilket jag har testat, men de funkade inte. Fast jag kanske bara är för dum för att få det att funka

nj
Medlem
Skrivet av The_Hellbender:

En verkar snacka om CCC, men det är om 1080p, vilket jag inte har. En annan snackar om powerstrip, vilket jag har testat, men de funkade inte. Fast jag kanske bara är för dum för att få det att funka

Som jag tolkade inläggen DeathFromBelow skrev i den tråden så fick man aktivera stöd för HDTV och 1080P för att bla få 1366x768 att fungera ordentligt, han skriver själv i sitt andra inlägg (#11 i tråden) att han själv använder den metoden för att få den upplösningen.

Vad gör jag för fel när jag installerar grafikkortsdrivrutiner?

Blir så att datorn inte hittar nå drivrutiner och kör på windows inbyggda.
800*600 är inte vackert i 4bit färger...

Så jag gör:
Tankar drivisar -> öppnar exefilen och följer instruktionerna -> windows startar om och sen är bilden så kass som den blir och jag är inte smart nog att hitta lösning :$

Hittade nämligen inget om HDTV i CCC, så jag tänkte att jag uppdaterar vilket inte gick så vidare bra.

1
Skriv svar