Kan inte installera om Vista

Antikvitet
Kan inte installera om Vista

Rubriken antyder mjukvaruproblem, men så är inte fallet.

Bakgrund:
I morse tokdog datorn. Den slocknade plötsligt och när jag startade igen så blåste fläktarna för fullt men längre kom den inte, inget syntes på skärmen.

Så, det blev till att öppna plånboken och åka för att köpa nya delar.

Det blev en Intel Core2Duo-prolle, ett Asus-mobo med P35-chipset, Corsair XMS2-minnen och ett nytt Corsair-PSU till det nya chassit.

Från den gamla datorn tog jag ljudkort, kortläsare, dvd, grafikkort och hårddiskar. Efter byggande startar nya datorn utan problem och bootar först i låg upplösning på befintliga Vista-partitionen. Installerar nya busdrivisar och nu kan jag använda gamla installationen som vanligt.

Problem:
Jag vill installera om Vista för att få en fräsch installation. När jag bootar från skivan står det "Windows is loading files" på svart bakgrund, sedan kommer Vista-loadern fram och till sist får jag fram en Vista-liknande bakgrund och en muspekare. Men där stannar det. Efter 1-2 minuter börjar dvdn spinna igen, och sen bootar datorn.

Jag upptäckte att när jag sätter in Vista-dvdn när gamla Vista-installationen är startad så direktbootar också datorn. Så, fel på skivan? Nej, har prövat med två vistaskivor (x86 och x64). De har fungerat tidigare.

Problem med DVD:n? Kanske. Men det gick att få in busdrivisarna från dvdn, så varför skulle det bli tokigt nu?

Problem med hårddisken? Varför? Det ligger ju Vista på den just nu och jag kan boota den gamla installationen utan problem.

Vad annars kan det vara? Någon som har någon idé?

Vill påpeka att mina Vista-skivor är utbrända, men fullt lagliga. Diskbilderna har jag genom MSDN Academic Alliance.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Antikvitet

Gick och köpte en ny DVD, sedan fungerade det. Underligt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

nj
Medlem

Har den nyköpta SATA-kontakt? Skulle kunna vara att Jmicron-kontrollern som används för PATA-uttaget ogillade din gamla av någon anledning.
Intel har ju fasat ut stödet för PATA sedan två generationer av sin sydbrygga, på gott och ont, så moderkortstillverkarna behöver ta till tredjepartskontrollers för att iaf ha ett PATA-uttag.

Antikvitet

Japp, det låter ju sannolikt. Nu fungerar det i alla fall.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Har märkt att det verkar strula mer med DVD -och CD-läsare numera än det gjorde tidigare med lite äldre grejor.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Snabbare spelare vibbrerar med kanske leder till mer felläsningar.

1
Skriv svar