EVE Online tappar Linux-stöd

Robot
MFC
Medlem
EVE Online tappar Linux-stöd

"samt att Wine - windows-emulator - i många fall gjort att Windows-klienten fungerat bättre än linux-ditot samt möjliggjort användandet av just premium-klienten"

Det där är ju FAIL!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

"Wine - windows-emulator"

:evil:

Wine Is Not an Emulator

Medlem
Skrivet av Jarulf:

"Wine - windows-emulator"

:evil:

Wine Is Not an Emulator

Wine fungerar som en emulator, även om den inte hårdvaruemulerar. Sen är den akronymen rätt sexig i sig.

Ändrade lite till. Puss.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

När jag körde linux så körde jag windows klienten i wine.. Linux klienten va för buggig

Inaktiv

Lite synd faktiskt. Känns som ett rätt stort bakåtsteg i spelutbudet för Linux.

Men som tidigare sagt; den supportade WINE klienten var inte speciellt bra.


signatur

dare to be bold

Medlem

Rätta mig om jag har fel men om man har linux så är väl man inte så spelinriktad?

Bt
Medlem

Skulle precis skriva det också, har bara för någon dag petat lite med Eve till den här datorn som har Ubuntu. Wine är helt klart det bästa alternativet.

Så det kanske är en förklaring till att linux-användarna inte har ökat. (Om de nu inte kan se i sin statestik vilka som har wine). Så på ett sätt är detta ingen förslust, även om det varit roligare om Eve hade haft riktigt bra stöd i Linux.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem
Skrivet av Muppen:

Rätta mig om jag har fel men om man har linux så är väl man inte så spelinriktad?

Eller så kan man säga... man får inte vara alltför spelinriktad ifall man vill använda linux.

jkw
Medlem

Det är inte "Linux" det är fel på, det är spelutvecklarna.

Inaktiv

Att antalet användare var lågt måste berott på att den officiella cedega-"klienten" var helt underlägsen gentemot wine. Jag kör linux ofta, då jag har dual-boot, och då alltid med wine - aldrig med cedega. Eve har ju, till skillnad från mac, aldrig haft en linux-klient, bara en officiell emulator av mindre god kvalitet.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Jarulf:

"Wine - windows-emulator"

:evil:

Wine Is Not an Emulator

Wine fungerar som en emulator, även om den inte hårdvaruemulerar. Sen är den akronymen rätt sexig i sig.

Ändrade lite till. Puss.

Eftersom jag gillar att både vara störigt petig samt gå offtopic så vill jag kommentera på det.

Om jag förstått det hela rätt så är Wine en implementation av diverse Windows-API på linux. Där passar emulering som ordet vanligtvis används inte in.

Se detta svar på Wines FAQ för mer info.

Det är visserligen ingen större skada med att kalla Wine en emulator eftersom de fyller liknande funktion. Dock så innebär emulering att en viss prestandaförlust är inblandad vilket inte är fallet här.

Till din fördel så är ditt inlägg garderat med forlumeringen "Wine fungerar som en emulator" som i stora drag är sant och inte "Wine är en emulator". Men det är bättre att unvika ordet emulator helt enligt mig

Medlem
Skrivet av Michael:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Jarulf:

"Wine - windows-emulator"

:evil:

Wine Is Not an Emulator

Wine fungerar som en emulator, även om den inte hårdvaruemulerar. Sen är den akronymen rätt sexig i sig.

Ändrade lite till. Puss.

Eftersom jag gillar att både vara störigt petig samt gå offtopic så vill jag kommentera på det.

Om jag förstått det hela rätt så är Wine en implementation av diverse Windows-API på linux. Där passar emulering som ordet vanligtvis används inte in.

Se detta svar på Wines FAQ för mer info.

Det är visserligen ingen större skada med att kalla Wine en emulator eftersom de fyller liknande funktion. Dock så innebär emulering att en viss prestandaförlust är inblandad vilket inte är fallet här.

Till din fördel så är ditt inlägg garderat med forlumeringen "Wine fungerar som en emulator" som i stora drag är sant och inte "Wine är en emulator". Men det är bättre att unvika ordet emulator helt enligt mig

Jo, det stämmer det du säger. Må gudarna vara nådiga till den som tror att Wine verkligen är en emulator. Högafflar framåt!

Det är bra att gardera sig. Men man vinner inte lika mycket heller


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Jo, det stämmer det du säger. Må gudarna vara nådiga till den som tror att Wine verkligen är en emulator. Högafflar framåt!

Det är bra att gardera sig. Men man vinner inte lika mycket heller

Avvakta med högafflarna. Risken finns att jag måste krypa till korset här...

Skrivet av Wine FAQ:

"Wine is not just an emulator" would be a more correct name

http://wiki.winehq.org/FAQ#head-c9e6502ad636315e905d07f7e4459...

*host* *harkel*

Medlem

Det är mycket Whine om wine! nä ta ett glas wine ist! gött åt linuxsmurfarna nu får dom inte va med längre.....

Fram för mer dos spel

Medlem

Snart ryker väl Mac-stödet också. Det är ju fullkomligt värdelöst idagsläget i alla fall.

Medlem
Skrivet av Jarulf:
Skrivet av Harpa:

Jo, det stämmer det du säger. Må gudarna vara nådiga till den som tror att Wine verkligen är en emulator. Högafflar framåt!

Det är bra att gardera sig. Men man vinner inte lika mycket heller

Avvakta med högafflarna. Risken finns att jag måste krypa till korset här...

Skrivet av Wine FAQ:

"Wine is not just an emulator" would be a more correct name

http://wiki.winehq.org/FAQ#head-c9e6502ad636315e905d07f7e4459...

*host* *harkel*

Från samma länk:

Wine's "emulator" is really just a binary loader that allows Windows applications to interface with the Wine API replacement.

Dvs något som endast används precis när applikationen laddas och inte när den väl kör (rätta mig om jag har fel här, men det låter tillräckligt rimligt för att jag ska våga påstå det). Observera också att emulator är inom dubbelfnuttar.

Detta säger jag givetvis med mycket kärlek, inte för att vara jävlig.
Kärlek för mig är att gnälla på folk eftersom det visar att man bryr sig.

PS. Det var en nasty hosta du har där

Medlem

Windows klienten i wine vist men det fanns aldrig någon linux native klient, bara en buggig wrapper historia :), en linux native klient det hade varit andra grejjer det
Mac klienten lär nog finns kvar säkert det hade ju gått mycket bättre för den trotts allt.

Medlem
Skrivet av erge:

Snart ryker väl Mac-stödet också. Det är ju fullkomligt värdelöst idagsläget i alla fall.

Man kan ju nästan säga likadant som med linux-folk. Mac är väl inte för spel? Det är ju en "livsstil" för alla hippa människor. Väldigt bra för video- och musikredigering.

Kör Bootcamp istället

Ps 1 knapps mus Ds.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av erge:

Snart ryker väl Mac-stödet också. Det är ju fullkomligt värdelöst idagsläget i alla fall.

Man kan ju nästan säga likadant som med linux-folk. Mac är väl inte för spel? Det är ju en "livsstil" för alla hippa människor. Väldigt bra för video- och musikredigering.

Kör Bootcamp istället

Ps 1 knapps mus Ds.

Här ser vi ett typexempel på inskränktheten hos vissa

1. Att Mac enbart skulle vara bra för musik/video-redigering är enbart korkat, kan man inte utveckla hemsidor, redigera bilder, spela, programmera, lyssna på musik, kolla på film, använda MSN, bokföra, fakturera, använda Office etc på en Mac? Isåfall undrar jag vad det är för burk jag sitter framför nu.

2. Enknapps musen försvann för X-antal år sedan.

3. Förutom Bootcamp som du själv skriver kan vi spela genom Crossover Games, Parallels samt riktiga portningar, detta och en drös med intressant indie-titlar gör att man i mitt tycke inte behöver missa speciellt mycket spel för att man använder Mac.

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av erge:

Snart ryker väl Mac-stödet också. Det är ju fullkomligt värdelöst idagsläget i alla fall.

Man kan ju nästan säga likadant som med linux-folk. Mac är väl inte för spel? Det är ju en "livsstil" för alla hippa människor. Väldigt bra för video- och musikredigering.

Kör Bootcamp istället

Ps 1 knapps mus Ds.

Här ser vi ett typexempel på inskränktheten hos vissa

1. Att Mac enbart skulle vara bra för musik/video-redigering är enbart korkat, kan man inte utveckla hemsidor, redigera bilder, spela, programmera, lyssna på musik, kolla på film, använda MSN, bokföra, fakturera, använda Office etc på en Mac? Isåfall undrar jag vad det är för burk jag sitter framför nu.

2. Enknapps musen försvann för X-antal år sedan.

3. Förutom Bootcamp som du själv skriver kan vi spela genom Crossover Games, Parallels samt riktiga portningar, detta och en drös med intressant indie-titlar gör att man i mitt tycke inte behöver missa speciellt mycket spel för att man använder Mac.

Här ser vi ett typexempel på hävdelsebehovet hos macanvändare, även kallat peniskomplex.

Medlem
Skrivet av ZerOne:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av erge:

Snart ryker väl Mac-stödet också. Det är ju fullkomligt värdelöst idagsläget i alla fall.

Man kan ju nästan säga likadant som med linux-folk. Mac är väl inte för spel? Det är ju en "livsstil" för alla hippa människor. Väldigt bra för video- och musikredigering.

Kör Bootcamp istället

Ps 1 knapps mus Ds.

Här ser vi ett typexempel på inskränktheten hos vissa

1. Att Mac enbart skulle vara bra för musik/video-redigering är enbart korkat, kan man inte utveckla hemsidor, redigera bilder, spela, programmera, lyssna på musik, kolla på film, använda MSN, bokföra, fakturera, använda Office etc på en Mac? Isåfall undrar jag vad det är för burk jag sitter framför nu.

2. Enknapps musen försvann för X-antal år sedan.

3. Förutom Bootcamp som du själv skriver kan vi spela genom Crossover Games, Parallels samt riktiga portningar, detta och en drös med intressant indie-titlar gör att man i mitt tycke inte behöver missa speciellt mycket spel för att man använder Mac.

Här ser vi ett typexempel på hävdelsebehovet hos macanvändare, även kallat peniskomplex.

Skulle Macanvändare inte få hävda sig? Var beträffar din jämförelse med peniskomplex, så säger det nog mer om dig än något annat. Låt oss slippa den typen av kommentarer, eller fyll dom med substans.

Medlem

Få, javisst, problemet ligger väll snarare i ert till synes rabiata BEHOV att göra det. Något som enkelt går att spåra i Mac-kulturen tillbaka till Apple själva med sin Mac vs PC reklam.
Behovet att maniskt försvara Mac mot halvsanning samtidigt som man måste spä på med halvsanningar om den "vanliga PCn" är ett tydligt exempel på mindervärdeskomplex, aka. peniskomplex.
Att du reagerar så starkt på det ordet säger nog mer om dig än du tror.

Medlem
Skrivet av ZerOne:

Få, javisst, problemet ligger väll snarare i ert till synes rabiata BEHOV att göra det. Något som enkelt går att spåra i Mac-kulturen tillbaka till Apple själva med sin Mac vs PC reklam.
Behovet att maniskt försvara Mac mot halvsanning samtidigt som man måste spä på med halvsanningar om den "vanliga PCn" är ett tydligt exempel på mindervärdeskomplex, aka. peniskomplex.
Att du reagerar så starkt på det ordet säger nog mer om dig än du tror.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion i stil med "min pappa är starkare än din" det står jag över.
Att jag skulle ha ett rabiat behov av att yttra mig håller jag inte heller med om, där emot åberopar jag mig gärna rätten att yttra mig, och när jag gör det anser jag att ingen har någon som helst befogenhet att ifrågasätta min rätt att göra det. Jag har aldrig farit med halvsanningar om PC som plattform, därför tycker jag det är helt obefogat att generalisera på det sätt som du gör.

1
Skriv svar