Inaktiv
bärbar speldator?

tjo!

då ska man göra av med pengarna man tjänat ihop i december.

tänkte köpa en ny spelburk men istället för att som jag alltid gjort, köpt en stationär, vill jag nu ha en bärbar speldator och jag undrar då hur vidare detta finns och funkar, har inte haft tid på senare år att engagera mig i datorer som jag gjorde förut och vill därför höra lite feedback.

har varit i lite affärer osv och där säger dom att en burk för kanske 9000 med Nvidia kort 6000 serien om jag inte minns fel, 2ghz processor och 2gb SDRAM fixar jobbet för även nya spel som inte än har släppts, tex warhammer online.
och på dessa datorer har det då funnits windows vista såklart vilket är rena ramtjuven inte sant? och i online spel vilket jag mest lirar, äter ju ram riktigt bra, och vista tillsammans med nyare online spel kanske inte funkar speciellt flyttande?

så vad jag undrar vart kan man köpa en bärbar spel dator online till rimligt pris och som verkligen klarar av spel iaf 2 år framöver för inte helt galna priser, mellan 10-14 tusen kan jag lägga på det hela. och då vill jag även har en försäkring och garanti i något år.

jag har sett datorer med 4gb ram men då börjar priserna eskalera och jag undrar hur mycket behöver jag numera och speciellt då om det är win vista vilket är inbyggt i många bärbara som jag har hittat.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342899 denna har jag tittat på vet ej om den har allt jag behöver

Medlem

Vista använder minnet på ett annat (bättre) sätt än xp och problemet när man har 4gb och bara 3gb visas ska fixas!
Alltså laptopens problem är ju värme därav kan man inte få samma prestanda som en stationär.
Men visst finns det laptops som man kan spela på men gillar man 3d spel typ Crysis är det nog ingen lyckad ide att köpa en laptop när det knappt är spelbart på en vanlig.
Vill du ha och behöver mobiliteten så förstår jag att du väljer en bärbar annars finns ingen större anledning.
Tänk iaf på att se till att grafikkortet i den du väljer är hyffsat och att den har eget minne och inte använder det vanliga ramminnet.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

du menar cache minne antar jag?

alltså crysis är ju nya spelet som kommer ta 3d till nya gränser etc men online spel fokuserar inte så mycket på grafiken och i shoot em up spel som ut osv går att tweaka och kräver inte så galna saker så jag vill lixom bara ha en bärbar som funkar bra med bra grafik inte en dator som jag ska sitta där med värsta anti aliasingen igång på högsta upplösningen och kunna flyta perfekt med 100 spelare på skärmen.

jag vill bara ha en som klarar vanliga och kommande spel 2-3år framöver utan att behöva köra på lägre upplösningar för att få ett flytt i spelet, alltså hög och stabil fps även när jag har igång mycket pvp osv.

dessutom spel som crysis där man mer eller mindre satsar allt på enbart grafik lockar inte mig speciellt, bra tanke bakom spelet är viktigare för mig.

nj
Medlem

Många grafikkretsar i bärbara datorer "lånar" av det vanliga ramminnet för grafikminne vilket i sig blir en försämring rent prestandamässigt (eftersom "vanligt" ramminne ofta är betydligt långsammare än grafikminne).
Sedan så är grafikkretsarna ofta i sig sämre än likvärdiga för stationära datorer, om man nu inte ger sig på att betala rätt stora summor pengar.

Spelmotorerna utvecklas ju kontinuerligt, även om Crysis är ett extremfall när det kommer till hårdvarukrav så finns ju tex Unreal Engine 3 som används mer och mer (UT3, GoW, GRAW-spelen om jag inte minns fel) och den kanske inte är fullt lika krävande som CryEngine 2, men den kräver fortfarande en hel del.
Även id Software håller ju på med sin nya Tech 5-spelmotor som deras kommande spel Rage ska använda, och frågan är ju hur hårdvarukraven kommer se ut då.
Termer som "vanliga spel" är inte direkt applicerbar eftersom spel kontinuerligt utvecklas och kräver allt mer och mer. Ska man se det krasst så är det tom svårt att få en stationär dator att hålla bra i 2-3 års tid utan att uppgradera någon komponent, en bärbar dator som börjar med sämre komponenter redan från början har det ännu svårare, särskilt eftersom det inte går att byta ut hårdvaran på samma sätt som i en stationär.

Inaktiv

sant det du säger men faktiskt har jag svårt att tro att du behöver byta ut ett grafikkort eller annan kompenent till en stationär om bara 1-2år för att kunna spela nya spel. ja om du ska ha igång maxad anti aliasing och allt på snyggaste och ändå kräva full fps då kanske du måste men det är inte det jag är ut efter. en bra stabil burk som är bärbar och funkar o köra normalt med, finns det eller någon som har en bärbar spelburk där ute?

jag vet att dom testade crysis på bärbara med dåliga resultat och vet att dom i allmänt inte är lika bra men ändå så kräsen är jag inte att jag måste klara alla spel med högsta grafik i år framåt bara att det funkar med normala spel på normal grafik.

en ny stationär för 8000 köpte min polare nyss, allting funkar perfekt för honom(wow, ut etc), om jag siktar på något liknande kanske tom lite bättre i bärbar version kan det inte vara något att ha iaf något år framåt?

Medlem

Jag har en bärbar dator från jobbet, en Dell Latitude D820. Med denna burk kan jag lira förvånansvärt bra, då den har ett Quadro 512 MB's Grafikkort baserat på Geforce GO. Detta plus 1 GB i ram är ju helt fantastiskt igentligen. Den har också en Centrino Duo (Observera: Inte Core 2 Duo som är starkare) och flesta spel flyter på bra med normala inställningar. WoW flyter utan problem även på högre inställningar!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det är som nj säger och har man vant sig med att kunna köra spelen på high settings är det inte kul att för varje spelsläpp behöva dra ned på inställningar då man vänjer sig snabbt vid den grafiken.
Så ska man kunna hålla sig i övre skiktet på grafik inställningarna är tom 2 år en lång tid tyvärr.
Så många byter grafikkort typ 1 gång per år och kanske cpu + mer minne efter 2 år om moderkortet stödjer nyare vill säga för standarden förändras ju också hela tiden.
Jag byter nog ut rubbet ca vart annat år och visst kostar det men det är mitt intresse så jag anser mig ha råd till det

Hur som helst se till att det sitter ett hyffsat grafikkort med eget minne och att den har stor hd och minst 2gb ram så ska du nog klara dig i 2år om du inte bryr dig så mycket om att kunna fläska på med grafiken i spelen;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar