Finanskrisen hämmar kreativiteten

Robot
Medlem
Finanskrisen hämmar kreativiteten

tror nog att bade Ms och Ea kmr sta kvar aven om med skakiga ben

Medlem

Kan mycket väl stämma. Det kan ju förvisso även vara positivt för vissa. Jag personligen spelar ju hellre ett väl utvecklat Dead Space 2 än nått annat spel som kanske inte håller måttet. Grymt bra spel med bra historier förtjänar uppföljare, se till att göra såna spel framöver. Finanskrisen kanske även får utvecklarna att tänka till lite

Medlem

I spelvärlden är det lite tvärtom gämfört med filmbranschen med spel då en uppföljare ofta är bättre än föregångaren.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Inaktiv

Nintendo fortsätter dock med det kreativa spelen, "deadly creatures" tex

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

I spelvärlden är det lite tvärtom gämfört med filmbranschen med spel då en uppföljare ofta är bättre än föregångaren.

Far cry 2, Deus ex 2, Neverwinter nights 2, GTA4, ett antal final fantasty, Zelda windwaker/twiligt princess, Devil may cry 2 & 4 etc vad var jag kom på när ja läste det där(finns säkert många flera om jag fick tänka en stund), tycker inte att det stämmer in på majoriteten av titlarna att uppföljarna skulle vara bättre.

Medlem
Skrivet av Lusen:

Nintendo fortsätter dock med det kreativa spelen, "deadly creatures" tex

nintendo har ju alltid kört ett eget race så de klarar sig nog fint genom den här krisen8)


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Färre spel men högre kvalitet hade varit guld. Så mycket skitspel marknaden fyllts med under högkonjukturen.
Förhoppningsvis överlever bara de bästa spelen lågkonjekturen.

Inaktiv

Snälla, det får gärna komma ut en riktig tactical shooter snart....=)

Medlem
Skrivet av Lusen:

Nintendo fortsätter dock med det kreativa spelen, "deadly creatures" tex

Tja varken utvecklat eller gjort eller publiserat av nintendo, det enda är att det är gjort för deras konsol

Medlem

Oväntat att de större speldistributörerna skyller på finanskrisen för att enbart satsa på upprepningar.

Jag tror inte det är nån större fara för kreativiteten dock. Det är ju sällan man ser nått unikt från de etablerade utvecklarna. Små, nya och hungriga spelhus är nästan alltid källan till det oväntade. "World of Goo" etc.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag skyller allting på konsumenterna.

Om de skulle ta och köpa innovativa spel istället för tråkiga uppföljare så skulle spelbolagen så klart försöka göra så innovativa spel som möjligt.

Inaktiv

Så jävla skönt att höra från Microsoft. Dom står på benen och visar att dom ligger där i topp.

Snart får vi säkert se bilder ifrån Halo 3 : ODST och nya spel som dom säkert håller på med.

Man måste satsa pengar för att tjäna pengar.

Inaktiv

Alltså. Jag hatar den här Pachter-fjanten. Han är fan överallt. För det allra mesta kommer han med påståenden som är så löjligt självklara att man undrar vad fan han får betalt för. "Företagen tar mindre risker om de har mindre pengar". Eh?

Sen var det något om att GTA 4 skulle sälja jättemycket. Osv.

Medlem

Jag tycker Michael Pachter verkar vara en riktig duktig analyst av det jag sett på gametrailers shower.

Han gör analyser med en god bakgrund och är alltid uppbackad med fakta men trots det är han aldrig rätt för att "känna efter" och gissa lite längre in i framtiden.

Han har långtifrån rätt vid många tillfällen men det är ändå roligt att någon vågar spekulera.

Medlem

Såklart man lägger pengar på säkra kort man vet kommer sälja än våga satsa på koncept som kanske är nyskapande men ack så svårtsålt

Medlem

Fan va många som säger att Mirrors Edge är nyskapande. Vad är så jävla nyskapande med det spelet då?

Medlem
Skrivet av Mack:

Fan va många som säger att Mirrors Edge är nyskapande. Vad är så jävla nyskapande med det spelet då?

Parkour? #prince of persia i fps format och man hade fötter inte varje dag man ser fötter i ett fps och inte heller svingande armar när man springer

men det kan mycket väl bli så att några företag lägger sina sista kort på en helt nyskapande titel?

Medlem

Klart att dem kan ta risker, inte lika många bara, hehe.

Medlem

Finns det inget ordspråk som säger något i still med
"fattigdom ökar kreativiteten"


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Mao. inga fler "nyskapande" blockbustertitlar, men intressanta gameplaymekanismer dyker ändå sällan upp i sådana. Ev. är Mirror's Edge ett undantag som bekräftar regeln, för att vara utvecklat med hyfsat stor budget och hype är det relativt nyskapande.

Medlem
Skrivet av cybo:

Finns det inget ordspråk som säger något i still med
"fattigdom ökar kreativiteten"

Var det jag tänkte mer, eftersom att utvecklare måste släppa spel som säljer nu, eller ja. Spelen bör iallafall bli bättre.

Skrivet av Robboy:

Parkour? #prince of persia i fps format och man hade fötter inte varje dag man ser fötter i ett fps och inte heller svingande armar när man springer

Kallar knappast det originellt, de tog ett väl använt koncept och slog ihop det med en relativt gammal genre.
Till och med min 8-åriga lillebror sa en gång för ett tag sen:
"Tänk om man kunde springa på väggar i CS"
Det är ju ungefär Mirror's edge (Om man bortser från att CS är kul8))

Det är ju så de gjort, synd att leveldesignen är inom all kritik.

Skrivet av cybo:

Finns det inget ordspråk som säger något i still med
"fattigdom ökar kreativiteten"

"nöden är kreativitetens moder"

Och visst, det ordspråket går att applicera här. Förlagsbossarna tänker nog så det knakar på hur de ska klara sig ur krisen. Men tro inte att deras kreativitet skulle vara fokuserad på att släppa nyskapande spel. Snarare försöker de hitta på nya affärsmodeller som ger större vinst.

Men som spelutvecklare kan jag knappast påstå att jag ser någon trend mot vare sig ökad eller minskad kreativitet hos mig eller mina kolleger.

Som vanligt ser detta ut att handla om en missuppfattning / klantig formulering från journalistiken. Bristande kreativitet från spelutvecklare är sällan ett hinder för mer innovativa spel. Den egentliga stoppklossen är finansiärernas riskbenägenhet. Och den har garanterat minskat den senaste tiden.

1
Skriv svar