ett bra skitgrafikkort?

Medlem
ett bra skitgrafikkort?

sitter just för tillfället och spelar mycket PES2008. och då jag har rätt kasst grafikkort så får jag spela på low grafik vilket betyder...

*botoxmissbrukande spelare med stelopererade käkar.
*linjemän på ständig kafferast.
*svarthåriga Allbäck, Linderoth och Petter Hanson.
*lata vaktmästare som inte orkar klippa gräset i roliga mönster.
*svårflörtade fans som inte ens dyker upp till Cup-finalerna.

det är ju så klart inte så kul att spela som det är nu. jag kan spela på medium grafik men med lagg runt målgården och mittcirkeln, som då resulterar i missade chanser och många mål i baken.

så frågan är ju nu, vad finns det för grafikkort som klarar av att köra det på medium (gärna high) men som inte kostar något. typ 4-5 hundra. för att spela på high krävs ett kort med SM3.0 stöd och 256Mb minne.

har ett 256Mb x850XT i datorn nu så det måste ju självklart vara snabbare en det. i övrigt ser riggen ut så här:
P4 3.6Ghz
2*512Mb PC5300-minne

med en budget på 4-500kr vad kan jag göra för att kunna spela på medium eller high.
den låga budgeten beror på att nytt datorköp väntar runt hörnet.

nj
Medlem

För den prislappen så får du inget grafikkort som är direkt bättre än ditt Radeon X850XT, enda egentliga fördelen ett nyare kort kan erbjuda är SM 3.0/4.0, men rent prestandamässigt så kommer kortet vara sämre.
Alternativet är väl att försöka hitta något begagnat kort, eller vara beredd på att iaf betala 600-700kr för kortet för då verkar du kunna få tag på Geforce 7600GT 256MB eller Geforce 8600GT 256MB som båda är hyfsat likvärdiga med ditt X850XT i prestanda.

Medlem

vilka kort från ati är ungefär likvärdiga? hittade ett X1550 för 399kr på DB.com
har sett en länk här på forumet där man kan jämnföra grafikkort/processesorer/hårdiskar med varandra. kan dock inte hitta den igen. hoppas ni vet vilken jag menar.

EDIT: hittade länken.

EDIT2: ser att ett att det får bli minst ett x1900 för att det ska bli en ökning i prestandan. billigaste jag hittade var 890kr. :\

Inaktiv

Yapp du måste upp runt tusingen för att det ska hända något


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

hmmm... då är det lika bra att köpa det grafikkort jag tänkt till den nya datorn.

men minnen då? om jag köper 2gig minne till (ca350kr) skulle det räcka för att klara köra medium stabilt?

såg föressten ett 8600GTS med utropspris på 500kr på tradera kan det vara något?

Inaktiv

äger ett 8500 GT med 512 mb minne som du hittar på pricerunner för 900 eller mer klarar iaf crysis på medium och fungerar på högsta grafik i de flesta nya spelen

Inaktiv

Tycker du ska lägga lite till så får du betydligt bättre prestanda än ett GTS.

Minnet du har borde iofs räcka till med råge.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

...Minnet du har borde iofs räcka till med råge.

du har nog läst fel. jag har 2 gånger (*) 512Mb minne, 1gig alltså. är väl minimikrav för att köra XP?

EDIT: väntar på svar från en kille på sweclockers som hade ett x1950 Pro till salu för 650kr. han bor desstom i skåne, hoppas han bor i närheten så slipper jag betala frakt.

nj
Medlem
Skrivet av napahlm:
Skrivet av unix:

...Minnet du har borde iofs räcka till med råge.

du har nog läst fel. jag har 2 gånger (*) 512Mb minne, 1gig alltså. är väl minimikrav för att köra XP?

Absoluta minimum för WinXP är 64MB, 128MB eller mer är rekommenderat. Tänk på att XP trots allt är ~6 år gammalt.

Medlem

där ser man, men att stoppa i mer minne skulle det hjälpa? det hade ju blivit den billigaste lösningen i så fall.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av napahlm:
Skrivet av unix:

...Minnet du har borde iofs räcka till med råge.

du har nog läst fel. jag har 2 gånger (*) 512Mb minne, 1gig alltså. är väl minimikrav för att köra XP?

Absoluta minimum för WinXP är 64MB, 128MB eller mer är rekommenderat. Tänk på att XP trots allt är ~6 år gammalt.

Så sant men det har också blivit mer krävande under dessa 6 år.
Alltså många körde Xp med 256mb från början och det gick hyffsat men nu mer är det tom tuggigt med 512mb
System kraven du linkar till är sen augusti 2001


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Det går åt upp till 350MB i XP så resten har du definitivt över. Det vill säga det räcker hyfsat bra ...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Det går åt upp till 350MB i XP så resten har du definitivt över. Det vill säga det räcker hyfsat bra ...

Jag har 2Gb ramminne och när min dator har startat upp har jag 1.39gb kvar och då tar ju f-secure lite också men det är dock långt mer än 350mb som är amvänt. Jag har dessutom nyligen installerat om XP och har inget annat som autostartar och tar minne.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

killen på sweclockers hade redan sålt sitt x1950. tyvärr.

om ni hittar någon som säljer ett x19*0 eller ett 8600GTS länka gärna.

Inaktiv

Jag säljer ett 7300 för typ 400.

Medlem
Skrivet av Hallanolan:

Jag säljer ett 7300 för typ 400.

sorry, det måste vara bättre än mitt x850XT. kollar man på tomshardware så får ett 7300 271poäng medans mitt x850 får 972poäng.

så det jag letar efter är (minst) ett 7800GT, 8600GTS eller 1800XL.

har förresten nVidias 7-serie stöd för SM3.0? annars skippar vi dom.

nj
Medlem
Skrivet av napahlm:

har förresten nVidias 7-serie stöd för SM3.0? annars skippar vi dom.

nVIDIA har haft stöd för SM 3.0 sedan Geforce 6-serien, det var bara ATI som klantade sig med sina X700/8x0-kort och hade bara SM 2b-stöd (enstaka delar av SM3.0).

Medlem

hittade ett 7900GT på blocket för 1000kr är det ett bra pris? över min budget men får tigga lite pengar av någon.

Medlem

Go for it.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jag hoppas att jag kan smyga in en liknande fråga eftersom det ändå är det diskussionen handlar om.

Jag skall byta ut grafikkortet i min XP burk, eftersom den nya med Vista inte kan spela ett antal spel (som t.ex. Dark Messiah).

Jag har i dagsläget ett klockat 6600 kort med 128mb minne. -.- Och undrar om 7600GS eller GT skulle vara en dugllig ersättare. Om inte; Har ni några andra förslag i liknande prisklass?
Tacksam för svar.

nj
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Jag hoppas att jag kan smyga in en liknande fråga eftersom det ändå är det diskussionen handlar om.

Jag skall byta ut grafikkortet i min XP burk, eftersom den nya med Vista inte kan spela ett antal spel (som t.ex. Dark Messiah).

Jag har i dagsläget ett klockat 6600 kort med 128mb minne. -.- Och undrar om 7600GS eller GT skulle vara en dugllig ersättare. Om inte; Har ni några andra förslag i liknande prisklass?
Tacksam för svar.

Är det ett kort för AGP eller PCI-Express du söker?

Geforce 7600GT är ett hyggligt kort, hade ett sådant med min gamla Athlon XP2500+@3200+ och spel flöt på helt ok i 1280x1024 bara jag fixade med inställningarna.
"Problemet" med just 7600GS/GT är att en del tillverkare släppte rätt många olika modeller som hade långsammare minnen än standard (MSI hade tex några "7600GT"-kort som egentligen var överklockade 7600GS mer eller mindre) och liknande så dubbelkollar man inte specifikationerna så kan man få betydligt mycket mindre grafikkort för pengarna än vad man ska få.

Medlem
Skrivet av nj:

Är det ett kort för AGP eller PCI-Express du söker?

Geforce 7600GT är ett hyggligt kort, hade ett sådant med min gamla Athlon XP2500+@3200+ och spel flöt på helt ok i 1280x1024 bara jag fixade med inställningarna.
"Problemet" med just 7600GS/GT är att en del tillverkare släppte rätt många olika modeller som hade långsammare minnen än standard (MSI hade tex några "7600GT"-kort som egentligen var överklockade 7600GS mer eller mindre) och liknande så dubbelkollar man inte specifikationerna så kan man få betydligt mycket mindre grafikkort för pengarna än vad man ska få.

Det är ett AGP som söks.
Jag har sneglat lite på de här korten:
7600gs och7600
Är de något att ha om man inte söker större prestanda än att DM flyter bra? Datorn i sig är dock inte så bra med en CPU på 2.2 Ghz och 1.5gb RAM, men det borde väl gå ändå.

Medlem

jaha killen som jag skulle köpa ett X1950 av sålde det till en annan. snyggt att göra det när vi håller på att diskutera betalningssätt. jaja, får leta efter fler.

@ Kebbe_90, enligt sweclockers kommer det ett HD3850 för AGP om du kan/vill vänta lite.

1
Skriv svar