Uppgradering till datorn?

Inaktiv
Uppgradering till datorn?

Ehm, visste inte riktigt om jag skulle lägga den här tråden i "Hårdvara" eller "Crysis", men det fick bli här. När jag spelar Crysis på min nya dator så kör jag med High i 1680 x 1050 utan AA. Då får jag en FPS på ungefär 20-30. Jag skulle gärna vilja spela med dessa inställningar med en lite mer "spelbar" FPS. Alltså bara lite högre. Min dator ser ut såhär just nu:

XFX GeForce 8800GT 512
E6850@3GHz
2GB 800MHz RAM-minne

Finns det något som skulle höja datorns prestanda så att den skulle klara dessa inställningar bättre?

nj
Medlem

I dagsläget så är det nog inte så mycket att göra åt Crysis, att köra SLI/CrossFire kan ju kanske ge liten prestandaökning (iofs inte så det är värt pengarna imho enligt vad jag läst om vad det presterat med just Crysis) men då gäller det ju även att moderkortet har stöd för SLI (i ditt fall iom du har ett Geforce 8800GT), för ska ett nytt moderkort införhandlas så blir det genast ännu mer ovärt imho.

Crysis är ju rätt extremt för hårdvaran, och ska ju enligt uttalanden från CryTek vara tänkt att hänga med hårdvaruutvecklingen i 2-3 års tid så det är nog bara att vänta på nya saker släpps och se hur de presterar.

Du kan ju alltid testa tweaka spelet lite, ändra inställningar som kanske inte gör fullt lika stor skillnad rent utseendemässigt på högre inställningar men kan dra upp prestandan om de sänks något steg och liknande.

Medlem

Spela i 1280x1024 och sätt på AA istället.


signatur
Medlem

Tror ändå inte att det kommer att baseras fler spel på CryTek motorn ärn på Unreal 3.

Medlem

Oäkta/Oriktig 3 motorn kanske anpassar sig bäst till de flesta spel, medans GråtMOTOR2 är för de mer avancerade liren.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av cammo:

Spela i 1280x1024 och sätt på AA istället.

Precis!!
Dra ned på upplösning och slå på 2x AA så får du bättre flyt.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Cammo & Silenz: Testade det och fick ungefär samma FPS. I 1680 x 1050 ser allt så mycket bättre ut också.

nj: Nej, mitt moderkort har inget stöd för SLI. Så dubbla grafikkort blir det inte i alla fall. Men som du säger så är det väl inte så mycket att göra åt Crysis i dagsläget. För 1-2GB RAM till skulle väl inte direkt öka prestandan i spel?

nj
Medlem
Skrivet av Sexy:

Cammo & Silenz: Testade det och fick ungefär samma FPS. I 1680 x 1050 ser allt så mycket bättre ut också.

nj: Nej, mitt moderkort har inget stöd för SLI. Så dubbla grafikkort blir det inte i alla fall. Men som du säger så är det väl inte så mycket att göra åt Crysis i dagsläget. För 1-2GB RAM till skulle väl inte direkt öka prestandan i spel?

Mer RAM kan göra skillnad under förutsättningarna att du har för lite så när ett spel körs så måste datorn kontinuerligt swappa saker mellan hårddisken och minnet.
Främst så är det väl bättre laddningstider som det kan ge, men i viss mån även att det flyter bättre i vissa lägen där FPS:en får sig en sänkning pga just swap:andet.
Det kommer dock inte direkt göra så du automagiskt får 10-20 högre FPS kontinuerligt.

Inaktiv

Okej, tack för att du svarar. Får se om det kanske blir 1GB RAM till då. Har bara Vista Home Premium, och känner inte direkt för att uppgradera till Ultimate.

Som jag tidigare skev så har jag 2GB 800MHz, kan man då slänga in 1GB bättre minne? Eller måste det vara av samma sort?

Möjligtvis en dum fråga, men vad ska man göra när man inte vet?

nj
Medlem
Skrivet av Sexy:

Okej, tack för att du svarar. Får se om det kanske blir 1GB RAM till då. Har bara Vista Home Premium, och känner inte direkt för att uppgradera till Ultimate.

Som jag tidigare skev så har jag 2GB 800MHz, kan man då slänga in 1GB bättre minne? Eller måste det vara av samma sort?

Möjligtvis en dum fråga, men vad ska man göra när man inte vet?

Det finns inga dumma frågor (nästan iaf...) bara dumma svar

Det optimala är att köpa samma sorts minne som du redan har för att minimera risken för problem med att blanda olika sorter.
Att blanda olika hastigheter ska inte vara något problem, det snabbare minnet ska ställa sig efter den långsammaste inställningen, dock så kan sådant behöva ställas in för hand i bios för att det ska fungera ordentligt.

Det du kan vilja göra är dock att köpa 2x512MB för att kunna fortsätta använda dual channel-funktionen, sätter du bara in en ensam 1GB-sticka så stängs den av och du förlorar bandbredd vilket då kan ge en prestandaförsämring.

Inaktiv

Så att ha snabbare minnen än 800MHz skulle inte vara så mycket bättre än att köra med samma hastighet som nu?

Tack för tipset angående att köpa 2x512 istället.

1
Skriv svar