Över en miljon Killzone 2-bokningar

Medlem
Skrivet av Margy:

Det var mycket snack om handling här. Det kan väl inte vara många som på allvar köper ett FPS för att i första hand uppleva handlingen?

Vill man åt bra och välutvecklad handling så läser man en bok eller så ser man möjligen på en film, TV-serie eller läser en serietidning.

Spel är ju än så länge i stort sett alltid hopplöst efter andra medium när det gäller handling utan lever på att de är extremt bra på saker som "passiva" medier är dåliga på. Det är väldigt svårt att skapa en välutvecklad och bra handling som fortfarande ska vara interaktiv utan att det mesta av djupet försvinner.

Det må hända att film och böcker rent allmänt är bättre på att leverera en handling, men det betyder inte att spel aldrig kan ha en intressant story att följa. Ett FPS som är värt att nämna är Half-Life 2, vars handlingen jag själv älskar. Jag kan dessutom rabbla upp ett antal andra spel som även de har väldigt bra handlingar. De må kanske inte komma ikapp de bästa böcker jag har läst eller de bästa filmerna jag har sett, men så himla långt ifrån är de absolut inte.

Skrivet av Lootskin:

Mass Effect 2 kommer till PS3 och PC också.

Och var har du hört det? De har inte släppt någon mer info om det förutom att det är multiplatform, vilket mer än väl kan syfta på endast PC och 360. Har svårt att se en uppföljare, i vilken man ska kunna importera sin karaktär från det första spelet, släppas till en konsol där föregångaren inte finns.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Remus:

Hicktor... Läste du mitt hela inlägg? Jag skrev att jag försökt "tweakat" kontrollerna och känsligheten på X och Y axis...

Kontrollerna är fortfarande riktigt dåliga.

helt klart en smaksak, för mig klickade kontrollerna direkt och det kommer från en person som spelar alla fps spel, senast cod5. Det är ett lite mer taktisk och metodiskt krigsspel där tyngd räknas in. Spela mer så ska du se att det kommer sitta som en smäck snart Btw. jag störde mig ofantligt på Res5 kontrollerna, men när det gäller kontroller så kan man alltid lära sig anpassa sig efter dem. se det så.

Kan knappt bärja mig, så otroligt kul spel där AI:n gör spelet så njutbart. De beter sig ofta väldigt trovärdigt. Citat från folk som upplevt roliga konfrontationer med AI:n:

The fact that I can play this demo 70 different times in 70 different ways is fucking AWESOME! Earlier, I focused all my fire from one side of the map to get the attention of the enemies. So as they're firing at me and the rest of my squad I sneak to the other side mostly avoiding detection, watch the enemies get taken out by my guys while I sneak to the back of one of the APCs to get on top and slice the distracted mofo in the back of the head. FUCKING. AWESOME.

one Helghast "yell shoot the barrel" a soon as I ran pass one and it killed me.

Oh sanpz! Just had a Hig throw a grenade at me and say "Share this with your friends!"

Bästa AI.n jag upplevt hittills. Fear 1 hade riktigt bra många gånger men KZ2 slår detta enkelt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Förhandsbokade skiten tidigare i veckan och jag betalade till och med allt på en gång. Brukar inte göra det.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av Mönki:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Mönki:
Citat:

Hehe, bara för en miljon förbokningar?

I Europa ja. Hur många som förbokats i hela världen står det inget om.

Har för mig att 1,7 miljoner förbokade Halo 3 över hela världen. Med tanke på att PS3:an är relativt ny så är 1,1 mille bara i Europa ganska imponerande.

Knappast relativt ny då den släpptes 2006.

Den släpptes i februari 2007 i Europa (det område som bokningarna sker). Det tycker alla fall jag är relativt nytt. Om man dessutom räknar bort den första versionen som nästan ingen köpte ändå blir PS3:an ännu "nyare".

En två år gammal konsoll tycker då inte jag är ens relativt ny. Knappast gammal, men inte ny i varje fall

Medlem
Skrivet av hicktor_91:
Skrivet av hunden:

Jag har förhandsbokat det och äger inte en en PS3:a än

hehe najs vem fan behöve ps3 när man har kz2

Ska ta och låna en PS3:a från jobbet till detta spel då det känns lite onödigt att slänga ut 4000 spänn för att kunna spela ett spel

Medlem
Skrivet av bleak:

Får hålla med dig. Tycker Bear överdriver smått.. För Killzone är då inte alls hypat för sin story utan sitt gameplay, grafik, multiplayer osv. Förstår inte vad han kan bli besviken på när inte ens storyn är hypen (fast tror storyn är helt ok för ett actionspel)

Jag får be om ursäkt då. Det kanske bara är jag själv som har fått för mig att Killzone 2 ska ha en välutvecklad handling. Men jag står kvar vid mitt påstående att spel som ska vinna utmärkelsen "årets spel", vilket väldig många redan nu "förutspår" att KZ2 ska bli, måste ha med alla komponenter och inte bara grafik och multiplayer.

Det går väl inte att undankomma att Killzone 2 är Sonys svar på Halo 3, dvs. i den utsträckning att de konkurrerar mot varandra. Själv tycker jag att Halo 3 (och resten av serien för den delen också) är ett riktigt skitspel då det är alldeles för ytligt, och det verkar som att även Killzone 2 har valt att gå den vägen. Nu är jag däremot nästan säker på att jag kommer uppskatta Killzone 2 mer än Halo 3, men jag hade väntat mig något mer.

Som sagt, ett spel med grafik och multiplayer som största lockbete är i min mening absolut inget "årets spel".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Elit-mannen:
Skrivet av Margy:

Det var mycket snack om handling här. Det kan väl inte vara många som på allvar köper ett FPS för att i första hand uppleva handlingen?

Vill man åt bra och välutvecklad handling så läser man en bok eller så ser man möjligen på en film, TV-serie eller läser en serietidning.

Spel är ju än så länge i stort sett alltid hopplöst efter andra medium när det gäller handling utan lever på att de är extremt bra på saker som "passiva" medier är dåliga på. Det är väldigt svårt att skapa en välutvecklad och bra handling som fortfarande ska vara interaktiv utan att det mesta av djupet försvinner.

Äh, finns skitmånga spel som har helt sjukt bra handling.

Men det jag tyckte var styggt med detta var att människor hade bosatt sig på en giftig planet och typ vant sig med gifterna (?) men soldater som man spelar tål gifterna hur bra som helst, dom behöver inga gas-masker.

Dom kanske bara är hårda...

Mutationen har säkert tagit flera år, du får ju inte lungcancer av att bara röka en cigarett. Förhoppningsvis förklaras detta i spelet, om inte så förklarar jag här och nu att mutationen tar minst 5år

Aha okej :)... Så äre nog !!

Medlem

Kan säga också att jag spelat demot, och det var grymt. Hatar verkligen Halo, tål inte dom spelen. Men som några sagt förväntade jag mig mer av KZ2. En sak som jag fått för mig efter alla filmer man sett var att spelet såg OTROLIGT bra ut, inga jaggies, inge "clipping" osv. Men det var ganska kantigt och fult ibland, ganska många texturer såg verkligen inte bra ut. Men spelet är långt ifrån fult ändå, men trodde det skulle vara liksom RÅ snyggt.

Men det var väl att man blev lurad pga att bilderna man sett varit så små osv.Ser ju liksom ut som Gears of war 2 fast FPS vilket inte är dåligt gjort :).

Har förbokat spelet, brukar bli ganska less på fps spel, bergis blir man det på detta också, men det är nog väldigt kul att spela så här på vinterkvällarna :).

KZ2 FTW.

Avstängd

Skitgrymt, blir o förboka det snart. Demot var helt sinnessjukt snyggt! Aldrig sett något snyggare fps-spel, det enda som var svårt var kontrollerna, men de lär man sig ju alltid för eller senare.

Medlem

Tur i oturen att min tredje x360 gick sönder så jag köpte en ps3 och förbokade Killzone 2. Skall bli skönt att slippa månadsavgifter för att spela online.

Demot av killzone 2 var sjukt bra, synd att demot var lite kort bara. Har dragit igenom demot ett par gånger redan.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag har inte förbokat. Jag har spelat demon. Kontrollerna och styrningen är helt hopplös! Det är omöjligt att sikta och träffa någon gasmask soldat! Iallafall jävligt svårt.

Detta är ett ämne som diskuteras häftigt på diverse forum. Skulle bli förvånad om de inte gör ett försök att kalibrera det bättre. Personligen gör det mig inget att de försöker simulera en tröghet i rörelserna orsakad av kroppstyngd men en "delay" är ej försvarbart.

http://smg.photobucket.com/albums/v136/ShiftMatiX/?action=vie...


signatur

AMD 64 x2 3800+ 2.2Ghz(Klockad): 3Gb DDR Dual channel: Geforce 8800GT, Soundblaster X-FI Music

Medlem

Haha! Redmac gjorde mig riktigt sugen på det här spelet! Men det är som FortranNewbie skriver... Det är en delay kanske jag upplever? Vi upplever? Men man vänjer sig troligtvis efter ett tag.

Man får helt enkelt nöta nöta nöta!

Men det är lite tråkigt att liken försvinner efter ett tag. Jag som trodde detta var 96% realsim. ^^

Men man kan inte få allt. Metal Gear Solid serien, där igger varje hylsa kvar och lik. Det gillar jag! Jag har en fetisch för DETALJER. Det är DETALJERNA som räknas!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av FortranNewbie:
Skrivet av Remus:

Jag har inte förbokat. Jag har spelat demon. Kontrollerna och styrningen är helt hopplös! Det är omöjligt att sikta och träffa någon gasmask soldat! Iallafall jävligt svårt.

Detta är ett ämne som diskuteras häftigt på diverse forum. Skulle bli förvånad om de inte gör ett försök att kalibrera det bättre. Personligen gör det mig inget att de försöker simulera en tröghet i rörelserna orsakad av kroppstyngd men en "delay" är ej försvarbart.

http://smg.photobucket.com/albums/v136/ShiftMatiX/?action=vie...

Hoppas dom korrigerar det där med en patch..men efter att ha spelat demon några gånger så blir kontrollerna bara bättre och bättre, så min förbokning består.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag har inte förbokat. Jag har spelat demon. Kontrollerna och styrningen är helt hopplös! Det är omöjligt att sikta och träffa någon gasmask soldat! Iallafall jävligt svårt.

Samma för mig, det går verkligen inte att sikta.


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Inaktiv

Angående Half-life2.

Handlingen är väl sådär? asså jag menar den är ju förvirrande och anti-klimax i tornet var ju totalt. De bästa bitarna ur HL2 är rakt av från orwell - vilket iofs är bra. Spelet HL2 är sådär - faktiskt. Vissa banor är riktigt bra men en hel del obs moment däribland.

Medlem

Det är ju fan klart de är efterlängtat man har väntat sen första trailern kom.^^


signatur

360 fanboys, just Shut The Fuck Up and enjoy Xbox 3FixMe!

Medlem
Skrivet av hicktor_91:

Haha ee de är faktiskt vi som är invandrarna i killzone 2

Jo men ja drog allt över en o samma kant, ingen seriös inblick på ett specifikt spel!

Medlem
Skrivet av Remus:

Hicktor... Läste du mitt hela inlägg? Jag skrev att jag försökt "tweakat" kontrollerna och känsligheten på X och Y axis...

Kontrollerna är fortfarande riktigt dåliga.

Säger bara.. CITERA.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Snälla säg någon bra wii-titel som är under utveckling så jag kan köpa det sen? Saknar bra spel efter No more Heroes...

House of The Dead - Overkill släpps imorgon (USA). Fått rätt bra recensioner (8.3 IGN, 8.0 Eurogamer, 8.0 Edge). Fast detta är kanske dåliga betyg när man ser PS3användare skrika det bruna ur sig på Eurogamers hamsida på grund av en 9a i betyg.

Sedan har vi självfallet The Conduit & MadWorld. Notera att detta är 3rd partspel (icke Nintendo) som släpps Q1. Det finns naturligtvis fler spel under utveckling som släpps senare under året.

Själv har jag tur att en kompis ska låna ut sin PS3a åt mig. Inget köp av PS3 eller spelet.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Mönki:
Skrivet av Khorney:
Skrivet av Mönki:
Citat:

Hehe, bara för en miljon förbokningar?

I Europa ja. Hur många som förbokats i hela världen står det inget om.

Har för mig att 1,7 miljoner förbokade Halo 3 över hela världen. Med tanke på att PS3:an är relativt ny så är 1,1 mille bara i Europa ganska imponerande.

Knappast relativt ny då den släpptes 2006.

Den släpptes i februari 2007 i Europa (det område som bokningarna sker). Det tycker alla fall jag är relativt nytt. Om man dessutom räknar bort den första versionen som nästan ingen köpte ändå blir PS3:an ännu "nyare".

upup det var väl en del som köpte den första versionen lr? jag gjorde iaf. :S(fick den med en tv)

Inaktiv

Isåfall kan man ju lika gärna säga att Xbox nya version Jasper är ny? Playstation 3 har varit ute ett bra tag på marknaden.

Medlem

How Killzone 2's controls differ from other shooters.

1.) Analogue sticks are my arms, not just my eyes.

This is the first one, the one that causes aim to overstep, or continue even after you've let go of the stick, or not move properly until you've pushed the sticks with some force.

Other shooters have the analogue stick as purely a directional guide. They are basically your eyes, and you generally get steady consistent aim throughout stick movement. You also move the weapon as if it weighed nothing. You feel no real resistance at all, and the analogue is used for nothing more than to direct your cursor.

How does Killzone 2 differ? For a start, the analogue stick is not just a directional guide, but instead a strength gauge. Imagine the analogue sticks are your arms, not just your eyes, and that what you are holding weighs something. The harder, longer or more forcefully you push the sticks, the more sudden, strong and long the movement in the game will be. The more delicate you press them, the more gentle the movement will be. Because strength is variable, the aim is too. If you apply gentle force in any direction at the same force throughout, it will move at a consistent slow speed. Push the stick hard and long in a direction however, and not only will it move in the same way, but perhaps a touch more than when you let go of the stick. The reason for this is that inertia and momentum kicks in and this is something that you have to account for. The analogues are essentially a strength metre, and the effects of that are replicated with a unique aim acceleration set up.

My tips on how to account for this system is basically to see the analogue for what it is, not just that aiming guide but also the strength gauge. Be delicate with movement and aim, just as you would be in real life. Jamming the analogue stick from one direction to the other will get you no where. It's essentially like swinging a rifle with all your might from one direction to another. Instead, be subtle, use the full range of the analogue sticks. You don't always have to hit the edges of the analogue sticks, sometimes delicate taps are all that is needed.

2.) The computer doesn't help me.

Another key difference that KZ2 has when compared to nearly all other console shooters is a lack of auto-aim. This game nearly has none. When in hip fire, it has a tiny amount of it, but in iron sights it has none. Either way, the game has exponentially less than any other console fps, so naturally it's going to be much harder to be pin point accurate, since for once you are expected to hit things with your complete personal skill, the computer isn't going to help you.

The way to get by this is simple practise. And, some of the tips I mentioned above in part 1. Imagine the entire range of the analogue sticks as a mouse mat. In the past with console shooters, all you had to do is is push in the right direction at whatever speed or strength (only thing that really makes a difference is your timing) and the computer generally does the rest. In KZ2 all the space between the centre point of the analogue stick and the edge the analogue stick hits is similar to mouse mat space. Use it wisely, but be sure to use all of it. Swinging a mouse to the edge of the mouse mat every time will get you no where right? Think of Killzone 2 the same way.

3.) These guns react realistically

The guns are going to act with a degree of realism, meaning, they do have recoil and kick back. They will sway, lug, snap, kick and shoot up when you over fire them. To overcome this you basically follow one very easy rule. Burst fire. Extremely short bursts at that. Keep them concise and short, and practise some patience/restraint and before you know it you'll be the harbinger of death to any who stand in your way.

Hip fire is actually very effective in this game, provided you do stick to burst fire. Use it for short to medium range kills. The same burst fire rule applies to Iron Sights too, of which I recommend for medium-long range kills.

4.) It's not just weight

Objects that have weight, are also affected by inertia and momentum. People sometimes forget that. Everything that does carry weight in Killzone 2 is affected by these two factors. As I've touched on in the other parts, this applies mainly to your rifle, but it also applies to other things such as grenade throwing (consider it's weight, gravity etc) and it also applies to running. The longer you run, the more constrained you get with turning, or at least with how sharp you can turn. KZ2 uses a similar system to Gears of War when you use the CNN cam run. You run with such force and speed that you turn in slower arches, so you almost have to plan your turns slightly ahead of time. Momentum kicks in and propels you in a forward direction to a heavy degree, so account for that when turning whilst you are running.

I think that's it for now. But to end it I'll just link to a video I took of me playing through the demo (posted it before). It just gives an example of how some of the tips I gave above come in to play together. Including delicacy of control/aiming precision, running properly, throwing grenades, using burst fire and so on.

Please watch it in High Quality.

http://www.youtube.com/watch?v=KUhuiJvBgaI

Folk som klagade på att det "laggade" när man hoppar så är det inte lagg. Det är en realistisk animation som sätts igång. Nedan kan ni se hur:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

How Killzone 2's controls differ from other shooters.

Med andra ord inget nytt som inte har gjorts tidigare. Spelpropagande är kul i alla dess former som vi får från utvecklarna.

Imo så är det bara en (dålig) acceleration dom satt på siktet.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av redmac:

How Killzone 2's controls differ from other shooters.

Inaktiv

förhandsboka istället resident evil 5 CE istället och köper killzone 2 senare


signatur

Play 2 win!! on PSN: OdLuKnow is da name!!

123
Skriv svar