Spelförsäljningen satte rekord

Robot
Medlem
Spelförsäljningen satte rekord

orsaken till att det inte sålts så mycket PC-spel kan ju vara att det inte kommit några bra

Medlem

Hoppas de kan fixa så man kan se försäljningen steam och liknande program. Så man får en total bild över vad som sker. Väldigt nyfiken på hur det ser ut, faktiskt.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

Sen sitter väl MMO-spelar och betalar 150kr i månaden vida kort till diverse företag. Något som heller inte finns i statistiken.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

De två PC spel jag tyckte var värda att köpa förra året köpte jag genom steam.

Medlem

Om de vill få upp PC-sifrorna så är inte det några problem.

Det kan ju börja med att släppa PC spelen samtidigt som det släpps på konsolen så man inte hinner tröttna på ett spel innan man har fått möjligheten att äns spela det. Jag accepterar inte ett halvårs väntetid. Ex GTA4, Tom Clancy's EndWar

Eller då spelen inte äns släpps över huvudtaget, EX Dice och deras Battlefield: Bad Company

Sist men inte minns så tror jag även att all extra "säkerhet" som läggs till för att konsumenter inte skall piratkopiera ger motsat effekt. Det skall fan vara lättare att köpa ett spel och spela det än att olagligt ladda ner det.

Medlem

Förra året var lite utav en besvikelse på PC-fronten, stortitlar med storbudget som bara var dynga.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Sen sitter väl MMO-spelar och betalar 150kr i månaden vida kort till diverse företag. Något som heller inte finns i statistiken.

Klart det inte räknas med. Månadskostnad genererar inte ett köpt spel.

Personligen ser jag hellre att PC industrin tjänar pengar på nya spel, än att sitta och få pengar i månadskostnad på MMO spelen.

Inaktiv

Köpte säkert 50-60 spel förra året, mycket ligger och väntar på tid. 1/3 köptes på Steam. Sen blev det en hel del kap på diverse reor och annat.

PCn är inte död, bara datorspelsbranchen som inte har några vettiga siffror att grunda på bara. Få med Steam och siffrorna ser helt annorlunda ut.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Köpte majoriteten av mina spel på Steam i år. Så det kommer bli intressant när de får tag i kommande siffror.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av DirtyAnders:

Köpte säkert 50-60 spel förra året, mycket ligger och väntar på tid. 1/3 köptes på Steam. Sen blev det en hel del kap på diverse reor och annat.

PCn är inte död, bara datorspelsbranchen som inte har några vettiga siffror att grunda på bara. Få med Steam och siffrorna ser helt annorlunda ut.

Det tror jag inte alls.

Visst köper folk via Steam men hur hur mycket kostar ett paket nu för tiden där. Tror det inte är så stor skillnad mellan försäljningen på Steam och i dessa siffror. Tycker det är roligt att spelen säljer mera till Wii, 360 och Ps3. Konsol = bäst.

Medlem

Är spelen medräknade som köptes via Xbox Live, PSN och Wiiware? Eller redovisas dom separat?

Medlem

Mina två senaste spelinköp till PC var via Steam. (De hade ju mellandagsrea!)
Men köp över nätet i övrigt som t ex via discshop/webhallen/et c måste väl ändå vara medräknat? Annars blir det ju totalt fel. Man köper ju där det är billigast, och det är ju oftast över nätet i någon form.
Men hittar man något trevligt i rea-lådan i butiken går det förstås också bra.

Medlem
Skrivet av tino:

Om de vill få upp PC-sifrorna så är inte det några problem.

Det kan ju börja med att släppa PC spelen samtidigt som det släpps på konsolen så man inte hinner tröttna på ett spel innan man har fått möjligheten att äns spela det. Jag accepterar inte ett halvårs väntetid. Ex GTA4, Tom Clancy's EndWar

Detta är en direkt medveten handling av företagen. Microsoft (för Xbox360) vill att spel kommer tidigare till deras konsol just så att konsumenter köper spelen till dessa, istället för PC. De tjänar ju bara pengar på spel sålda till deras konsol. (mellanskillnaden på PC-spel vs 306-spel).

Det är vi konsumenter (inte jag dock) som styr marknaden mot detta. Jag köper gärna spel till konsoler som passar på konsol, men släpps ett spel till flera plattformar så väntar jag tills det kommer på PC. Jag har tålamodet.

Såklart tjänar MS, Sony etc. mer pengar på piratkopierings-debatten då PC utpekas som den stora boven. Inte ett dugg förvånad.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av DirtyAnders:

Köpte säkert 50-60 spel förra året, mycket ligger och väntar på tid. 1/3 köptes på Steam. Sen blev det en hel del kap på diverse reor och annat.

PCn är inte död, bara datorspelsbranchen som inte har några vettiga siffror att grunda på bara. Få med Steam och siffrorna ser helt annorlunda ut.

Det tror jag inte alls.

Visst köper folk via Steam men hur hur mycket kostar ett paket nu för tiden där. Tror det inte är så stor skillnad mellan försäljningen på Steam och i dessa siffror. Tycker det är roligt att spelen säljer mera till Wii, 360 och Ps3. Konsol = bäst.

Steam har weekend deals där de ofta slänger ihop paket med spel som kostar mycket mindre. Vid jul och nyår hade de en mellandags"rea". Såldes rätt mycket då verkar det som. Men ja, vill gärna se siffror innan jag tror på det själv men jag känner att Steam är väldigt underskattad.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Så här är det, den grå massan som inte har nån smak styr. Om vi tittar på musikbranchen så ser vi samma fenomen där. De som säljer bäst är ju också i regel nån from av popsmörja, de som inte begriper bättre skaffar konsoler och kör den populistiska skiten som görs till dessa plattformar. Konsolspel är musikvärldens motsvarighet till glättigt europop ala E-type på 90-talet, Michael Jackson, brittheny spears, Paris hilton, youname it. Det är hemskt att se var spelvärlden är på väg. Nu ska alla spela spel som är avsedda för 0-10 år.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Jag ser verkligen framemot denna rapporten, jag tror inte det är någon större förlust pga kopiering iaf Men lagarna kommer ändå... även filmbolagen tjänade ju fan mer pengar genom bio besök! wtf!

http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/documen...


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

...och alla klagar på pirater?


signatur

Jäh..

Medlem

Om man kollar på http://www.dataspelsbranschen.se/items/stats/DSB-statistik-20... tycker jag det ser ut som att försäljningen till pc har haft upp och nedgångar under de senaste 10 åren men ändå aldrig något särskilt uppseendeväckande. Däremot ser man hur de flesta konsoller bara håller några år innan nästa tar vid. 34,7 % av de sålda spelen var till pc medan bara 14% var till den näst största plattformen Xbox 360. Ändå drar företagen in mer pengar på 360-spelen, av någon anledning... Åtminstone vad jag kan uttyda av statistiken.

Inaktiv

Köpte 4 av mina 7 pc spel 2008 på nätet så det finns nog en del att hämta där

Medlem

Även jag köpte ju ett spel förra året. Via STEAM.

Inaktiv

Förbannade pirater som dödar alla utvecklare!

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Är spelen medräknade som köptes via Xbox Live, PSN och Wiiware? Eller redovisas dom separat?

knappast, det är bara retail som alltid räknas när det gäller såna här siffror.

Inaktiv
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av dosman:

Förbannade pirater som dödar alla utvecklare!

Det är utvecklarna som dödar sig själva ibland också..

Amen till det


signatur

Spel är inte en hobby, Det är en livsstil

Medlem

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Vad begrundar du det på? Jag spelar både på dator och konsol och kan inte säga att mina krav är lägre om jag väljer konsol-spel.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av Nielsen:

Är spelen medräknade som köptes via Xbox Live, PSN och Wiiware? Eller redovisas dom separat?

knappast, det är bara retail som alltid räknas när det gäller såna här siffror.

Om det är som du säger så borde dessa tjänster stå sig rätt lika gentemot tjänster som Steam, eller?

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Pliskin:

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Vad begrundar du det på? Jag spelar både på dator och konsol och kan inte säga att mina krav är lägre om jag väljer konsol-spel.

Främst att de flesta konsolspel riktar in sin mot en mer "casual" grupp, PCn har mer av en "hardcore" prägel.

Men det är mina åsikter och bör inte tillämpas på den större massan.

Medlem

Har ni tänkt på att vare år så ökar försäljnign vinst och omsättning inom spelindustrin, och likförbannat ropar Ipred på Nazi metoder mot fildelare... hmmm.... _mycket_ märklgit....


signatur

P.L.U.R

Redaktör

Det är inte ett dugg märkligt. Piratkopiering av spel är olagligt oavsett hur bra det går för branschen.

Företag skapas och drivs med målet att tjäna pengar. De har ingen som helst anledning att stillasittande se på när de går miste om potentiell inkomst. Samma sak med "nazimetoderna", de flesta metoder är bra så länge man går med vinst (och att jämföra Ipred m.fl. med nazism känns inte helt adekvat...).


signatur
12
Skriv svar