Spelförsäljningen satte rekord

Konstigt att de klagar så på piratkopiering och ändå slår de sina försäljningsrekord gång på gång.

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Pliskin:

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Vad begrundar du det på? Jag spelar både på dator och konsol och kan inte säga att mina krav är lägre om jag väljer konsol-spel.

Skulle vilja påstå att konsolspelen "generellt" håller en högre standard.

Och sen så går det ju inte o komma ifrån det faktum att konsolspelen är mer "användarvänliga".

Hur många är det som har krångel med datorerna av en eller annan anledning när de ska spela spel? Kika inne på Sweclockers forum t.ex. Det är överfullt med folk som inte har annat än problem med sina datorer.

Hur många är det som har problem med sina konsoler i samma utsträckning?

Verkar ju inte mer än logiskt att konsolerna tar överhanden.

Medlem

Läster en rapport som slog fast att pirater spenderar mer pengar på spel, film och musik än icke pirater. Men visst det är OLAGLIGT att ladda ner spel, film och musik men man måste ju undra hur denna ekvation går ihop....

Gör man konsol spel som sedan portas över till pc blir det sällan ett spel utan en massa problem. Ett mycket snyggt problem jag hade/har med spelet Assassin's Creed är att spelet laggar nästan konstant. Alla drivrutiner etc. är det senaste. Problemet: kopierings skyddet. Lösning: Cracka spelet.....

Ett sätt att få mer personer att köpa spel släpp spel samtidigt i hela världen och inte vänta en månad eller så för det säger ju sig nästan själv att dom som är sugna att köpa inte orkar vänta på spelet när det redan "finns ute"

Medlem

Problemet nu förtiden är att spelen till PC oftast är dåliga portningar av Xbox 360 versionen av spelet. Innan när spel gjordes för PC så var det färre buggar (rent tekniska buggar) i spelen än idag, användargränssnitten var skapta för tangentbord mus och joystick. Idag är allt gjort för en gamepad, oftast en xbox360 sådan. Jag vill inte ha gigantiska knappar och menyer när jag har en upplösning på 1280x1024 eller 1600x1200 (here's looking at you Fallout 3).

Om tillverkarna gjorde spelen FÖR PC så kanske vi skulle klaga mindre på kvalitetsminskningen också.
Ja, kopieringsskyddet gör ofta att spelen kräver 1-3 gånger så mycket minne som de borde göra, vilket är helt sjukt.

Medlem
Skrivet av dosman:

Förbannade pirater som dödar alla utvecklare!

Kolla bara JoWood, inte konstigt att folk laddar ner för att testa spelet. Gothic 3 är mer buggigt än spelbart och Forsaken Gods var ännu mer katastrof. JoWood skiter i sina kunder och vill bara åt pengarna, dom försöker inte ens fixa felen


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

Tänkte samma sak en viktig sak att titta på för PC är vad för Titlar Släpptes unde 07 och 08.
Om man gemför 06 med 08 så är antalet inte alls stort..
Och som nämnt så var föra året rena rama portningen.

Medlem

PC är den överlägset största plattformen (åtminstone vad gäller antal sålda spel, börjar vi prata omsättning så springer konsolerna i kapp pga skyhöga priser), och ändå sprids rykten om att PC'n är död som spelplattform. Här har alla det svart på vitt hur det faktiskt ligger till, så nu behöver ingen säga att PC'n är död.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Och sen så går det ju inte o komma ifrån det faktum att konsolspelen är mer "användarvänliga".

Hur många är det som har krångel med datorerna av en eller annan anledning när de ska spela spel? Kika inne på Sweclockers forum t.ex. Det är överfullt med folk som inte har annat än problem med sina datorer.

Hur många är det som har problem med sina konsoler i samma utsträckning?

Verkar ju inte mer än logiskt att konsolerna tar överhanden.

Konsolspel mer användarvänliga? FPS på konsol tycker jag inte kvalar in som användarvänligt.
(Det var nog inte det du menade, men ändå )

Du tar Sweclockers forum som exempel...
Jag vågar säga att sweclockers medlemmar inte är representativa för den genomsnittliga PC-användaren, då dessa personer ofta väljer att överklocka (sweclockers) och pilla extra med sina burkar, både hårdvaran och mujkvaran. Sådant pill gör ofta att PCn presterar bättre, men mindre stabilt.

Hur många som har problem med sina konsoler? Jag har iaf hört många som hade problem med 360:in i början med "Ring of Death". Vem fan får det på sin PC i sådan omfattning?

Och vem fan vill surfa på sin Wii för 50 kronor extra? Med en wii-mote.

Det är bara att inse att PC och konsoler kompletterar varandra och att olika speltyper passar olika bra på de olika plattformarna.

Ingen har "övertaget". Förutom konsolerna som har större marknadsföringsmaskiner bakom sig, och därför måste man som konsument vara mer kritisk av information som kommer från dessa företag. Bli man en uteslutande fanboi av en konsol så har man (tycker jag) i princip blivit hjärntvättad. Bra för företagen, sämst för konsumenterna.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

URK
Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

PC är den överlägset största plattformen (åtminstone vad gäller antal sålda spel, börjar vi prata omsättning så springer konsolerna i kapp pga skyhöga priser), och ändå sprids rykten om att PC'n är död som spelplattform. Här har alla det svart på vitt hur det faktiskt ligger till, så nu behöver ingen säga att PC'n är död.

du har inte svart på vit efter som alla pc köp är inte räknade


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Skulle ju vara förargligt om PC-spelandet går neråt då det, enligt mig, är det absolut bästa sättet att spela på. Dvs. lättare att göra mods till spel, man kan uppgradera delarna bäst man vill och framför allt: man har en mus. Jag stöder PC-marknaden så mycket jag bara har råd och vill verkligen inte se fler utvecklare gå över till konsolexklusiva spel bara för att så många laddar ner (det brukar ju vara det huvudsakliga argumentet, eller hur?) sina PC-spel. Däremot kan man å sin sida skylla på lågkonjunkturen, att man inte har haft råd att uppgradera sina PC-inälvor och således inte kunnat köra de allra nyaste spelen, därav låga försäljningssiffror.
Nåja, man ska väl inte ropa hej förrän siffrorna är publicerade.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Tompa:

Det är inte ett dugg märkligt. Piratkopiering av spel är olagligt oavsett hur bra det går för branschen.

Företag skapas och drivs med målet att tjäna pengar. De har ingen som helst anledning att stillasittande se på när de går miste om potentiell inkomst. Samma sak med "nazimetoderna", de flesta metoder är bra så länge man går med vinst (och att jämföra Ipred m.fl. med nazism känns inte helt adekvat...).

Så du tycker metoderna som finns idag är BRA?
Som i andra länder där räkningarna ofta kommer till fel personer. Jag har sett siffror allt mellan 100:ade till 200:ade (även om det säkert finns lägre och högre siffror också) hot/krav brev som kommer till fel person. Och förmodligen är det ännu värre siffror igentligen, eftersom folk betalar i ren panik många gånger.

Dom enskilda företagen kommer ju få mer makt än polisen vad gäller sånna här fall, hur kan du stödja något sånt?
I en debatt på TV drog någon jämförelsen för Stefan Sauk att "Tänk dig om var 200:ade bil i biltullar är fel bil, skulle du godta det"?
Sauk svarade "självklart inte", och det verkade faktiskt som han håller med om att metoden i sig inte är rätt.
Olaglig fildelning är inte rätt, självklart, men vi talar om företag som i många fall inte alls har någon koll på hur världen ser ut i dag. Som tror att ett spel som räcker i 5 timmar faktiskt är ok att det kostar 600:-. Tills företagen ändrar sitt synsätt på detta kommer den olagliga fildelningen fortsätta.

Jag rekommenderar att du läser på länken (cirka 2-3 A4 att läsa, men det är väldigt läsvärt) nedan, det gäller visserligen musikindustrin, men det ger en bra förklaring på varför den olagliga fildelningen är så utbredd.

http://www.demonbaby.com/blog/2007/10/when-pigs-fly-death-of-...

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Pliskin:

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Vad begrundar du det på? Jag spelar både på dator och konsol och kan inte säga att mina krav är lägre om jag väljer konsol-spel.

Främst att de flesta konsolspel riktar in sin mot en mer "casual" grupp, PCn har mer av en "hardcore" prägel.

Men det är mina åsikter och bör inte tillämpas på den större massan.

FYI, PCn har tagit över casual rätt rejält med sina lek och lär spel och The Sims, medans konsol har tagit över hardcore tack vare feta titlar som Halo, Killzone, Resistance, Gears of War, ja listan kan göras lång.

Enda exklusiva hardcore-liret som släpptes förra året som ja kan komma på nu är Stalker: Clear Sky, och Crysis: Warhead om de nu kan räknas, Left 4 Dead som enligt mig va bästa PC-spel släpptes även på konsol

Inaktiv

Dammit! PC-spelandet måste stiga


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av tino:

Om de vill få upp PC-sifrorna så är inte det några problem.

Det kan ju börja med att släppa PC spelen samtidigt som det släpps på konsolen så man inte hinner tröttna på ett spel innan man har fått möjligheten att äns spela det. Jag accepterar inte ett halvårs väntetid. Ex GTA4, Tom Clancy's EndWar

Detta är en direkt medveten handling av företagen. Microsoft (för Xbox360) vill att spel kommer tidigare till deras konsol just så att konsumenter köper spelen till dessa, istället för PC. De tjänar ju bara pengar på spel sålda till deras konsol. (mellanskillnaden på PC-spel vs 306-spel).

Det är vi konsumenter (inte jag dock) som styr marknaden mot detta. Jag köper gärna spel till konsoler som passar på konsol, men släpps ett spel till flera plattformar så väntar jag tills det kommer på PC. Jag har tålamodet.

Såklart tjänar MS, Sony etc. mer pengar på piratkopierings-debatten då PC utpekas som den stora boven. Inte ett dugg förvånad.

Jo, för MS har ju inget med PC att göra eller?...


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Pliskin:

En del utvecklare har blivit bortskämda av höga försäljningssiffror på konsolspelen, när de sedan försöker att tillämpa samma taktik på PC funkar det inte då vi PC-spelare har större krav på kvalitet än konsolspelarna.

Vad begrundar du det på? Jag spelar både på dator och konsol och kan inte säga att mina krav är lägre om jag väljer konsol-spel.

Främst att de flesta konsolspel riktar in sin mot en mer "casual" grupp, PCn har mer av en "hardcore" prägel.
.

menar du sims då?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

En sak är iaf mäkta förundrande, varför ingen tv kanal längre gör tvprogram om just tv/data spel.

Det gick ju för några år sen ett program på SVT kallat Konsol, nåt sånt, och på tv 400 gick ju ett annat program,
och även på tv 7 var det ju ett riktigt bra spelprogram, men numera finns det inga program på tv, trots att spelmarknaden är större än nånsin.

Medlem
Skrivet av ZUJ:

En sak är iaf mäkta förundrande, varför ingen tv kanal längre gör tvprogram om just tv/data spel.

Det gick ju för några år sen ett program på SVT kallat Konsol, nåt sånt, och på tv 400 gick ju ett annat program,
och även på tv 7 var det ju ett riktigt bra spelprogram, men numera finns det inga program på tv, trots att spelmarknaden är större än nånsin.

Om du nu inte förstått varför inga mer spelprogram sänds så ska jag förklara varför:

- Det är Piraternas, eller den så kallade olagliga fildelningens fel.

(PS, Ironi)


signatur

Det var detta...

Medlem

Visst köper folk spel via Steam och annat som inte redovisas här. Men självklart påverkas pc-försäljningen av piratkopieringen. Allt annat vore att ljuga för sig om man tror något annat. Basta.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Exxo:

Och sen så går det ju inte o komma ifrån det faktum att konsolspelen är mer "användarvänliga".

Hur många är det som har krångel med datorerna av en eller annan anledning när de ska spela spel? Kika inne på Sweclockers forum t.ex. Det är överfullt med folk som inte har annat än problem med sina datorer.

Hur många är det som har problem med sina konsoler i samma utsträckning?

Verkar ju inte mer än logiskt att konsolerna tar överhanden.

Konsolspel mer användarvänliga? FPS på konsol tycker jag inte kvalar in som användarvänligt.
(Det var nog inte det du menade, men ändå )

Du tar Sweclockers forum som exempel...
Jag vågar säga att sweclockers medlemmar inte är representativa för den genomsnittliga PC-användaren, då dessa personer ofta väljer att överklocka (sweclockers) och pilla extra med sina burkar, både hårdvaran och mujkvaran. Sådant pill gör ofta att PCn presterar bättre, men mindre stabilt.

Hur många som har problem med sina konsoler? Jag har iaf hört många som hade problem med 360:in i början med "Ring of Death". Vem fan får det på sin PC i sådan omfattning?

Och vem fan vill surfa på sin Wii för 50 kronor extra? Med en wii-mote.

Det är bara att inse att PC och konsoler kompletterar varandra och att olika speltyper passar olika bra på de olika plattformarna.

Ingen har "övertaget". Förutom konsolerna som har större marknadsföringsmaskiner bakom sig, och därför måste man som konsument vara mer kritisk av information som kommer från dessa företag. Bli man en uteslutande fanboi av en konsol så har man (tycker jag) i princip blivit hjärntvättad. Bra för företagen, sämst för konsumenterna.

Nej jag menade ju inte olika spel eller så... utan bara hur pass enkelt det är att starta spelen på konsolerna. In med en skiva och så är de bara o spela. På en PC så måste spelen installeras först.

Och bara den delen kan ju vara problematisk för många, oavsett vilken dator det nu är (finns oändligt antal konfigurationer, medans det bara finns en PS3 och en XBOX 360 t.ex.).

Jovisst var RROD ett stort problem på XBOX 360, men det var väl enkelt avhjälpt. Det är ju inte riktigt lika enkelt att skicka iväg sin PC och få den utbytt? Där brukar det väl oftast handla om ominstallationer i slutändan. Ofta på grund av virus eller "klumpiga användare".

Jag skrattar lite åt dem som tror att Pc drabbas enormt hårt av piratkopieringen. Tror ni verkligen inte att ingen kopierar spel till konsol? (bara p3 som inte går ännu vad jag förstått).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av Lord Payne III:

Konstigt att de klagar så på piratkopiering och ändå slår de sina försäljningsrekord gång på gång.

Jag skulle vilja veta hur många som sen efter att dom köpt spelet försökte lämna tillbaka det eller skickade in klagomål till Deep Silver och Game World.

Jag köpte spelet själv nyligen, och tydligen var dom så rädda att folk skulle bränna skivorna att dom la på så mycket skydd att datorer ibland inte ens kan läsa skivorna, så att man får den fruktade:

"Please insert original CD" och att Mounta eller annat funkar ej.(Kollat deras forum, detta är ett problem som många får.)

12
Skriv svar