Medlem
Vista och ramminne

Undrar ni som kör win vista med 2gb ram och spelar spel mm upplever att ni har för lite minne och att hdn tuggar mycket?

Hört att 2gb är lite i underkant för vista om man spelar spel mm och att man helst ska ha 4gb.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

2 gb funkar ok, jag köpte till 2gb och tycker att det går betydligt bättre med 4gb totalt. Minnespriserna är så låga nu så det är väl bara att dunka in 4gb direkt.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Att det verkar vara mycket minne använt behöver inte betyda så mycket, Vista använder nämligen minnet till det man skall använda minne till, nämligen som en cache. Det har ingen tidigare version av Windows gjort, däremot alla andra OS.

Att HDn tuggar mycket kan bero på mycket, kanske är disken fragmenterad? eller pagefilen dito? Eller så kanske den där sökmotorn är igång? Eller är det stora texturer som hela tiden måste laddas pga att du har för lite grafikminne? Analysera lite bättre först.

Medlem

4 gb minne är definitivt snabbare än 2 för mig också!!!

Köp mer minne..

Medlem

32-bitars, eller rättare sagt x86-teknologin, klara inte av att hantera 4GB fysiskt minne utan "ger bort" en del till enheter så som grafikkort. Så kan man hitta 3GB (2x1GB och 2x512 MB) för ett bättre pris än 4GB så tar man det.

Går att läsa lite mer om det här

EDIT: Die smileys die


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Ja kör 1 gb och vista tuggar som bara denn ... ligger på konstant 65% av minnet vid vila måste uppgradera te 2 minst...och då blir de lätt XP Pro!

Saken är den att vista suger

Medlem

Men jag har hört att nästa Service pack till Vista ska fixa detta med att man bara får ut ca 3gb när man har 4gb installerat stämmer det?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar