Inaktiv
Dator utan os

Börjar bli dags att köpa en ny dator. Då jag inte kommer att ha windows på den undrar jag om det finns nån som vet var man kan köpa hyfsade (jag behöver inte så het dator, det viktigaste är typ att det är nvidia-gfx och att det har stöd för pixelshader 2.0 så jag kan njuta av eve-online till fullo och att den är tyst) datorer, troligtvis laptops, utan os.

Har kollat runt lite på datorbutiken och komplett, men verkar bara finnas stationära där utan. Är väl inte helt främmande till att köpa en sån iofs, men laptops är att föredra.

Har även hittat zepto.se, men tycker dom strippar för mycket från datorn och att det blir för dyrt när man sätter dit det igen (typ wlan och processorer)

Och dessutom, om nån har lite tid över: om jag ska köpa en stationär, vad ska jag tänka på då för att uppfylla mina 3 krav ovan? Förstår inte mycket av allt vad komponenterna heter.

nj
Medlem

Rätt ont om bärbara datorer utan operativsystem, Dell har ju förvisso börjat sälja bärbara med Linux förinstallerat iaf i USA om jag inte missminner mig, osäker på hur det är med det här i Sverige dock.
Zepto, som du redan tittat på, är väl egentligen det enda företaget jag känner till som säljer bärbara datorer där man själv får välja om man vill ha med ett operativsystem eller ej.

För en stationär dator så är operativsystemsbiten inget problem, om du inte har något emot att själv sätta ihop den så är det ju bara att du köper delarna och bygger. Många datorbutiker erbjuder även att de monterar delarna och skeppar den hel mot en kostnad.

Angående att få den så tyst som möjligt så finns det sätt för det, dels att isåntfall välja delar som är tysta (lågvarviga chassifläktar, tystare processorkylning, etc). Även att att kontrollera om moderkortet i fråga har stöd för fläktkontroll är en bra sak att göra då en hel del olika ger möjlighet att ställa fläktars hastighet utifrån tex processorns temperatur så när den är sval så hålls fläktarna på lågt varvtal men ökas när temperaturen stiger.

När det gäller SM 2.0 så har nog alla grafikkort på marknaden stöd för det (grundläggande DirectX 8-stöd om jag inte missminner mig), ska vara att du snubblar över ett jättegammalt Geforce 4 MX-kort eller äldre som saknar det då men jag tror inte någon butik direkt säljer dem längre.
Köper du tex ett kort från nVIDIAs Geforce 7 eller 8-serie så har de stöd för SM 3.0 (GF7) respektive SM 4.0 (GF8) så det är ingen fara.

Inaktiv

De drar väl inte av mycket eller något alls om man köper utan OS?
Ska du köpa en i klassen du pratar om är det väl nästan idé att ta kontakt med någon seriös privatperson som säljer. Nackdelen med laptop begagnad är ju tyvärr att det i många fall är något som inte fungerar/har gått sönder.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Det jag har sett på nån sida, när det var windows vista business edition eller nåt sånt tjafs, så drog dom av 900 spänn när man tog bort det. Jag vill inte betala 900 för nåt jag inte tänker använda. Och begagnat vill jag inte köpa. Jag tror däremot att jag går på stationär dator. Jag har en laptop med amd64 3600+ processor och ett ganska ok grafikkort som det är. Problemet är att det är ett ATI-kort, och linux gillar inte det alls.

Har kollat på ett paket med ett gforce 8500gt 512mb. Duger det, eller bör man satsa på lite högre siffror?

1
Skriv svar