SLI Strul, HJÄLP!!!!

Inaktiv
SLI Strul, HJÄLP!!!!

Har fått ett irriterande problem med mina två 6600GT
som fungerat problemfritt i 2,5 år. När Jag skulle sätte igång COD4 en dag så började det flimmar breda vita ränder tvärs över skärmen, detta redan undet introfilmerna, trodde först det berodde på spelet, men jag provade med WIC och fick precis samma problem där... provade att starta om datorn... fortfarande samma problem, då provade jag att slå av SLI:n och köra på enkelkort, då funkar allt som det ska. alltså är det själva SLI:n som är problemet, eller om jag har otur, moderkortet, det är för övrigt ett A8N-SLI DELUXE.

Tack för svar snarast.

(får nämligen två färska 8800gt på onsdag)
mina 6600gt blir då till salu om någon är intresserad och jag får ordning på dem.
(2551p i benchmark)

Inaktiv

Provat att byta plats med korten när du kör SLI? Eller att köra båda ensamma? Kanske att det ena är på upphällningen. Har du klockat? Kanske om du gör rent kylningen och provar men det har du väl redan gjort. Kanhända plocka bort kylningen och göra rent ordentligt. Eventuellt ny kylpasta. Kolla även IFALL chipset går varm på moderkortet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Chipsetkylningen bör du nog se över, nForce 4 SLI-chippen blev rejält varma och hade de "underbara" 40mm fläktarna som snurrade i ~7000RPM för kylning. Fungerar den fläkten som den ska?
Även geforce 6600GT vill jag minnas blev rejält varma, fungerar deras kylning som den ska?
Som unix skriver, testa båda korten i enkelt läge, som det låter på felbeskrivningen så är det bara ena kortet som är använt nu och det kan mycket väl vara det andra som strular.

Inaktiv

Tack för tipsen, ska kika lite nu när jag får tid, är har inte plockat så mycket själv så jag behöver alla tips man kan få, den lilla fläkten du skriver om, (antar att det är den på moderkortet ) blev utbytt mot en stor kylfläns i sommras när jag lämnade in datorn på service och rengöring, fläkten hade då inte funkat på ett tag och jag fick tipset att detta skulle bättre lösning då en ny skulle pajja igen inom ett halvår. är det nått speciellt jag behöver tänka på när jag flyttar runt korten, eller är det bara plug and play sim gäller och han känner av själv vad som är ikopplat.
Hur gör jag när jag klockar? ser jag då vilket prestandan på vardera kortet och om det orkar med eller inte?
det känns konstigt om det har med kylningen att göra då problemen även finns när datorn är nystartad och "kall"

tackpå förhand,
(Är som ni förstår inte så high på detta)

Inaktiv

Um ... klockat är det inte då då. I ditt fall bör du nog även ha en liten fläkt på den kylfläns du bytte till. Frågan är om det sitter kylpasta på den kylflänsen. Förmodligen inte. Sätt på ett tunnt jämnt lager kylpasta på den så får du ner chipsettemperaturen avsevärt. Du bör nog som jag sa även ha en liten fläkt på den, behöver inte snurra så fort etcetera bara det är en fläkt. Får du problemet även när den är kall kan det vara så att någon krets redan har blivit handikappad.

Å andra sidan tycker jag du ska köra ett singelkort och hoppa över SLI.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar