Inaktiv
Klockning av e6500

SKulle behöva hjälp att klocka min dator. Någon som har en klockad e6500 som kan ge mig lite info vad man ska skriva in i bios , har testat lite själv men processorn blir för varm :/

Asus p5ld2 Se
2gb minne 667 MHz ( PC2-5300 )
XFX GeForce 8800GT XT 512MB PCIe 640/1900MHz
500w nätagg

http://www.visadig.se/img/914961192.JPG .. känns fan som om den är nerklockad då :S

Tacksam för svar

// Fredde

nj
Medlem

Den är underklockad, en E6550 har en originalklockfrekvens på 2.33GHz (7*333MHz) så du har klockat ner den rätt rejält.
Det du får göra är först och främst att låsa PCI-Express-bussen till 100MHz, ställa in rätt multiplier (7) och sedan öka FSB från 333MHz så ska du få upp dess klockfrekvens.

Sedan får du hålla ordning på temperaturer, och kontrollera om datorn är stabil eller ej med tex Orthos eller OCCT. Är den inte det så är en smärre ökning av spänningen nog nödvändig.

Eftersom du "bara" har PC5300-minnen så kan du behöva öka spänningen till minnena om du inte väljer att överklocka processorns FSB och minnets hastighet osynkat eftersom det är risk för att minnena sätter stopp.

Exakt hur alla de inställningarna ser ut i ditt moderkorts bios kan jag inte svara på däremot.
I tex SweClockers, AnandTech och Tom's Hardwares forum vet jag ska ha lite inlägg med guider för hur man överklockar Core 2-processorer, rekommenderar att du läser dem.

Inaktiv

okej det konstiga är att den alltid stått på det , så fattar inte riktigt varför den är nerklockad ..:S

nj
Medlem

Dubbelkollade moderkortet, det har inte stöd för Core 2 Duo-processorer med 1333MHz busshastighet (vilket E6550 har), 1066MHz busshastighet är det högsta moderkortet klarar.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Dubbelkollade moderkortet, det har inte stöd för Core 2 Duo-processorer med 1333MHz busshastighet (vilket E6550 har), 1066MHz busshastighet är det högsta moderkortet klarar.

aha okej fan va illa då :S Kanske lika bra att köpa nytt moderkort då eller ? Känns ju inte lönt att ha ett som inte uttnyttjar min processor till max :S Du verkar ha rätt bra koll på sånt , så vore nice om du kunde länka ett moderkort på typ komplett lr något som funkar med processorn och det ..

nj
Medlem

Det beror väl lite på hur mycket du vill lägga ut, men en handfull bra moderkort du kan kika på är;
Abits IP35 samt det lite billigare IP35-E.
Asus P5K ska vara helt ok med enligt det jag läst.
Gigabytes olika varianter av GA-P35-DS3 (DS3, DS3L, DS3P, DS3R) kan du även titta på, exakt vad som skiljer dem åt är jag lite osäker på.

Kan även rekommendera den här tråden för lite läsning om rekommenderade moderkort.

Inaktiv

DS3 kan man kalla baskortet, DS3P har stöd för Crossfire, DS3R har stöd för DDR3. DS3L är jag lite osäker på men det verkar vara en Lite-variant.

1
Skriv svar