ADI1986A 5.1 audio krashar systemet

Inaktiv
ADI1986A 5.1 audio krashar systemet

Jag har en burk med ett Asus P5ND2 SE vilket det verkar råda skilda meningar om vad det är för chipset - jag har läst Crush 19, 570, nForce 4 Ultra.

Oavsett vad det är så har jag allvarliga problem med Asus efter detta moderkort. Använd deras "sanktionerade" ljud-drivrutiner (f.ö. WHQL-sanktionerade) med ett 5.1-system och jag garanterar en system-krash inom 10 sekunder på många spel.

Jag lyckades via mycken googling och beta-drivrutiner sätta ihop något som oftast funkar, men det finns några spel kvar som endera provocerar blåskärm eller spontan reboot. Det intressanta i reboot-fallet är att när spelet hänger sig så funkar audio ofta flera sekunder, vilket föreslår att CPU fortfarande snurrar, och denna teori stärks av att t.ex. NumLock-indikatorn fortfarande går att "toggla", tills det når en punkt då audio-buffers bara börjar loop:a och spontanreboot följer inom 0.5-1.5 s.

Kärran jag körde innan var "rock solid". Den hade ADI 1986 audio, denna har 1986A. Föregående hade P4 Northwood, denna är E6600. Föregående hade ATI9600 på AGP, denna nv 7600 på PCIe. Givetvis är så mycket ändrat att det inte ens är lönt att försöka jämföra, men problemlösaren i mig försöker ändå hitta något att sätta fingret på.

Jag har kört memtest86+. Kör senaste BIOS. (de verkar dock skita i detta kort nuförtiden för audio, varför kanske ADI-kineserna fixat dessa krashande buggar utan att Asus brytt sig om att paketera något fungerande för kunderna?).

Har någon annan här 5.1 med ADI 1986A under XP eller Windows 2000 och kan jämföra?

Spelen som ofelbart kraschar hela systemet är ett fåtal, men vansinnigt irriterande eftersom jag inte kan lita på burken. De krashar ofta inom 10 minuter (iblan 30 sekunder, ibland över 10 min).
- GTA:SA
- Delta Force - Black Hawk Down
- Far Cry (så illa att jag avinstallerade det - dock funkade Crysis att spela igenom, då dock med 2-kanals och sänkt ljud-acc.).

jag upplevde också mindre frekvent program-krasher från Hitman: Blood Money, vilka försvann när jag ställde om till 2-kanals ljud och lägre "ljudaccellerering". Jag vågar inte svära på att detta beror på ADI-buggar, eller om det är Hitman-problem.

Det finns givetvis inte en chans att de system-krashande problemen beror på spelen då de givetvis inte har rättigheter att fippla i "kernel-mode" varför de inte kan provocera spontan-reboot. Kvar är Windows, samt drivrutiner för ljud eller video.

Om någon har några idéer för detta så emottages de tacksamt. Det har gått så långt att jag funderat på att besöka min lokala krämare och helt enkelt kräva ett nytt (annat) moderkort, vilket bär mig emot om det visar sig vara Asus som jävlas.

1
Skriv svar