Synpunkter på kommande datorköp?

Medlem
Synpunkter på kommande datorköp?

Hej,

En sak jag har märkt av är att om man inte bryr sig om hårdvarumarknade på ett par månader så har man i princip förlorat alla sina kunskaper inom det ämnet (ok, lite överdrivet men ni förstår vad jag menar). Det här är då fallet med mig då jag har inte haft någon större ork att hänga med i svängarna. Nu behöver jag alltså eran hjälp.

Jag ska plocka ihop en någolunda bra speldator som är tänkt att hålla ett par år framåt i tiden. Jag behöver nog hjälp med att välja ut de flesta komponenterna men ett antal har jag redan kikat lite på.

De grejer jag har tittat lite extra på är:

Chassi: Antec Perfomance One P182
Nättaggregat: Corsair HX520W
Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600
Hårddisk: Samsung HD501LJ 500GB

Om ni har några synpunkter på ovanstående så hojta gärna till.

Resten av grejerna behöver jag alltså eran hjälp med att välja ut. Vad ska man ha för moderkort? Grafikkort? Minnen? Ljudkort? Extra fläktar och kablar? Ja, you name it.

Rabbla upp vad ni anser vara bra. Nämnas bör också att jag ska försöka ge mig på klocking i och med den här burken så komponeterna bör vara kompatibla med det.

Oh, kan även tillägga att jag antagligen kommer att köpa allting från datorbutiken.com.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Tror folk är generellt trötta på att rabbla datorbyggen. Det kommer många sådana frågor. Moderkort förslagsvis ett bra ASUS. Minne med hänsyn om det ska klockas eller ej. Ljud borde fungera med det interna. Grafikkort 8800GT om du får tag i ett eller HD3870. Nätdel har du en bra redan. Se till så att det sitter bra pasta på CPU och även på chipset på moderkortet. Därmed är du en bra bit på väg. Tänk också på att datorbutiken tyvärr har högre fraktkostnad som äter upp en del slantar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Bahh, Datorbutiken är riktigt bra faktiskt och frakten ...om det ska smaka så ska det kosta

Köpte mig själv ett ASUS moderkort (med inbyggt ljudkort) som faktist är RIKTIGT bra. Kom ihåg att välja ett med många utag för godis. Det blev M2A-VM HDMI. Kan inte mer än säga att det är bra :D.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag kan förstå att folk tröttnar på dessa "plocka ihop"-trådar men man måste ju börjar någonstans för att få lite inspiration till sitt datorköp.

Efter att ha kollat runt på diverse sidor och forum tror jag att jag har lyckats att plocka ihop ett system som klarar sig någolunda bra med tanke på dagens standarder.

Picture goes here

Ja... Vad tror ni då om detta?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Min muppdator kan inte se dina bilder... =(

Jag kan kanske hjälpa dig skall försöka i alla fall.
Är du eller någon i din närhet student är det gratis frakt från dustinhome, jag har själv en 20 kilos beställning som fick gå i tjejens namn... *hint*

Fläkt kan du alltid komplettera med efteråt. Bättre att först köra stock och sätta in rätt insats på rätt ställe.

Idag kostar minne så lite så köp 2x2 eller 1+1+1+1 minne direkt. Verkar som att minnestillverkarna är rejält trötta på priserna nu och kartellen drar åt snaran snart.

Chipset till processorn, P35 är nog ett av de bättre alternativen om man ser till prestanda á krona.
X38 verkar vara väldigt kortlivad bättre att istället vänta på uppföljarna, jag tror att tex asus kommer överge x38 och inte släppa så mycket uppdateringar.

X38 har även problem med minneshantering på vissa moderkort men jag fördjupar mig inte då jag föredrar 35:an eller nyare shipset istället för 38:an som är en återvändsgata.

Märken på moderkort, jag har alltid kört med Abit och Asus. Skydde Gigabyte som pesten i 10 år men nu får jag nog krypa till korset. Asus är totalt värdelösa på SATA stöd, speciellt stora problem har de med Samsung som råkar göra de bästa diskarna på marknaden. Asus går bort.

Abit gör inte så mycket väsen av sig längre, kan det bero på bristande försäljning pga bristande kvalité och överklockningsmökligheter? Sett lite tester som visar på att Abit klockar sämre och är allmänt budget jämfört med Gigabyte.

Sen finns det en uppsjö med andra tillverkare men för mig personligen så föll lotten på ett Gigabyte. Nästa gång blir det kanske Abit om de har något intressantare att erbjuda.

Dvd kolla på SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 20X SATA BULK SVART under 300 spänn. Verkar rätt stabil & tyst, kan behöva en hotfix för att fungera i vista.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Ok såg inte att det var du mr.bear
När det gäller Vista vågar jag inte rekommendera vare sig det ena eller det andra.
DVD är ganska enkelt inte minst eftersom de kostar så lite. Det finns ju double layer också till ett relativt lågt pris.

Har själv bestämt att nästa datorköp blir inte förrän tidigast i januari eller februari beroende på diverse saker som sker i nuläget (sker iofs alltid saker) inom tillverkning etcetera.

Så att bygga en dator för två år framåt, tja, har en känsla av att det är tillräckligt mycket bättre att göra det jan-feb för att det ska vara värt att vänta. Jag köpte å andra sidan en burk till för någon månad sedan för cirka 5000 kr som får rulla ett tag. Men det är jag det.
Nätagget kan jag rekommendera riktigt varmt.

Nåja lite synpunkter i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jo, det blir antagligen inte förens i slutet av januari för mig heller men man måste ju börja spåna lite över vad som ska väljas.

Den största frågan jag egentligen har är vilken variant av Vista som är bäst när det gäller spelsammanhang. Är drivrutinsstödet så mycket sämre till 64-bitar som jag har hört, blir det en stor prestandaförlust osv.?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Tror att det hela har utvecklats en bit i slutet av januari, även DX10 förhoppnignsvis, så svaren kommer nog att skilja sig då.

Länk där det står en hel del med några korta rader: http://64.233.183.104/search?q=cache:YxsOkmQQITIJ:www.itproff...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Har kollat lite på chassifläkter och jag har svårt att bestämma mig. De jag har fastnat mest för är Noctua NF-S12-1200 och Scythe S-FLEX SFF21F. Någon som har erfarenhet av någon av dessa och kan några synpunkter?

EDIT: Tänkte även att man kanske skulle passa på att köpa en extern hårddisk när man ändå är igång. Behöver mest ha den för att lagra filer temporärt t.ex. vid flytt av data vid omformatering. Har ni erfarnhet av en någolunda bra extern hårddisk (som inte är allt för dyr) får ni hemskt gärna skriva det här.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

mr.bear Köp CL4 minnen för att undvika problem med det moderkortet. Sannolikheten för fel med bland annat 4x1 gig sjunker markant med CL4 minnen.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

nj
Medlem
Skrivet av mr.bear:

Har kollat lite på chassifläkter och jag har svårt att bestämma mig. De jag har fastnat mest för är Noctua NF-S12-1200 och Scythe S-FLEX SFF21F. Någon som har erfarenhet av någon av dessa och kan några synpunkter?.

Jag har två Scythe S-FLEX SFF21F och de är faktiskt riktigt trevliga. Flyttar gott om luft när de körs på 12V, men lever även om en del med sina 1600RPM (jämfört med de 1200RPM som Noctua-fläktarna snurrar). För tillfället så kontrollerar jag mina fläktar med hjälp av två Zalman Fan Mate 2, dock så kan du kontrollera om ditt moderkort har stöd för att mjukvarustyra fläktar (och vilka fläktuttag det gäller).
Angående ljudnivån så kan du lyssna på hur Noctuafläkten låter här (dels på 30cms samt 1 meters avstånd) i 5V, 7V, 9V och 12V.
Scythe-fläktarna kan du lyssna på här, samma sak gäller för dem med avstånd/spänning.

Medlem
Skrivet av nj:

För tillfället så kontrollerar jag mina fläktar med hjälp av två Zalman Fan Mate 2, dock så kan du kontrollera om ditt moderkort har stöd för att mjukvarustyra fläktar (och vilka fläktuttag det gäller).

Mjukvarustyra?

Sitter just nu med en Zalman CNPS9500 CPU-kylare med en tillhörande Fan Mate 2 och jag måste säga att jag tycker att det är lite halvjobbigt med de där stora "dosorna", hur ska det inte bli med två av dem och var ska man placera dem?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem
Skrivet av mr.bear:

Mjukvarustyra?

Sitter just nu med en Zalman CNPS9500 CPU-kylare med en tillhörande Fan Mate 2 och jag måste säga att jag tycker att det är lite halvjobbigt med de där stora "dosorna", hur ska det inte bli med två av dem och var ska man placera dem?

En del moderkort tillåter att man kontrollerar fläktarna via bios/mjukvara i Windows när de kopplas in till vissa/alla uttag på moderkortet.
Vet inte hur Gigabyte är när det gäller det, men jag vet att Abits motsvarande IP35 Pro tillåter fläktstyrning på alla sina fem fläktuttag där man kan ställa allt via bios, samt att de två billigare IP35/IP35-E erbjuder det via två av fyra fläktuttag tex.
SpeedFan är relativt populärt för att kontrollera fläkthastigheter via mjukvara från Windows, men då måste ju som sagt moderkortet även ha stöd för att kunna göra det.

Medlem

Ser ut som jättebra komponenter.
Jag skulle dock slopa 8800GT, iaf den versionen som "finns" nu då kylaren ska vara rätt högljudd. Ska dock vara en ny, lite förbättrad referenskylare på gång. Fanns nyhet om det på Sweclockers.

Sen vad gäller chassifläktar så är Noctua och Scythe båda top of the line-märken för att använda ett lite fånigt uttryck som var inne för sisådär 5-10 år sen.
Men vill du ha det tyst så max 1200rpm som Noctuas snabbare version går i. Scythe har en som går i ca 1000rpm tror jag. Annars undervolta på nåt sätt som ni diskuterar.

Själv skulle jag välja Pioneer som märke på brännaren, men det är jag det. Skillnaderna är ofta inte så stora när det gäller brännare utan det viktigaste är att du kör med bra media.
Vidare så kanske en Raptor är lite att slänga pengar i sjön. 1500 spänn är trots allt en del pengar. Du skulle kunna köpa Samsungs nya 1TBare istället, den är nog rätt mycket snabbare än deras T166-serie. Eller kanske WD 1TB, den har fått ett riktigt bra pris nu.
Dubbelt så stora plattor är det, 3*334GB mot 3*166.

1
Skriv svar