Raid0 på Vista 64-bit!

Medlem
Raid0 på Vista 64-bit!

Hej! Hämtade min dator igår vid utlämningsstället 1 månad efter att jag beställt den på Datorbutiken. Fick med datorn, samt moderkortetsbox med adaptrar, repareringssaker, drivers etc. Hade sagt åt dem att fixa raid0 samt partionera den till C: 250gb och D: 750gb, men nej, det hade dom tydligen "glömt". Så, nu har jag bestämt mig att fixa detta själv, Innstalera om, fixa raid0, det snabbaste som går men jag vill inte förlora för mycket utrymme på hårddisken. Har 2st https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WDC500AB...
och ett P35-DS4 moderkort. Os:et är Vista Home Premium 64-bit.
Jag har läst på om raid0, men itne hittat någon guide om hur man ska göra. Skulle någon av er kunne länka till en BRA, eller beskriva här hur jag ska gå tillväga? Hur många/stora partioner tycker ni att jag ska ha? Är ute efter hög performance och hyfsad ordning på mina filer;) Hur ska jag göra för att innstallera vista efter jag har fixat raid? Eller man kanske gör det efter? Efter man innstallerat allt, är det då man fixar drivisar etc?

Tack på förhand!


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Du måste först skapa din raid. Därefter partitionera. Sedan kan du installera. Dock att tänka på är att eftersom du kör riad0 så löper du dubbelt så stor risk att förlora alla dina filer eftersom det räckedr med att en av dem går sönder.

Inaktiv

Den raiden rekommenderar jag inte en bekant förlorade hela sitt "dataliv" på det viset. Under installationens början kan du läsa längst ner har jag för mig kommer ett val "Tryck in <tangent> för att installera RAID bla bla"


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar