Medlem
Det luktar bränt!

Ja, som sagt i rubriken, det luktar bränt när jag sätter på min nya dator. Kan det vara för att den är ny? Iaf, här är min spec:

Nätagg: Corsair hx 620watt

Moderkort: p35-ds4

Cpu: q6600

Cpu-kylning: thermalright ultra extreme + fläkt

Minnen: Corsair 4x 1024 mb

Chassi: Anterc nine hundred

Kan stolt medföra att Datorn kyler rummet, så kall som den är;) Någon som vet varför det luktar bränt? är orolig:S


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

nj
Medlem

Att det luktar bränt låter inte så bra, har aldrig upplevt att det luktat så från nya datordelar.
Öppna lådan och försök känna vart det kommer ifrån.
Kontrollera så du inte har någon kabel som möjligen kommer åt någon värmekälla eller liknande.

Medlem

Har du monterat datorn själv?

Inaktiv

Syn,lukt och hörsel är riktigt bra felsökningsverktyg inom elektronik. Kan ju vara gnistbildning någonstans (kontakt till exempel). Man bör åtgärda direkt i alla fall så kolla om du ser rök eller känner vart det kommer ifrån.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Har ej monterat själv, det var datorbutiken, fick inte för pappa;/
Kan det vara oljan som luktar? finns ju olja i fläktarna har jag för mej?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv

Jag har aldrig upplevt att det luktat bränt från en dator, om det nu var datorbutiken som monterade den så kanske det helt enkelt har hamnat ett hårstrå mellan processorfläktens bas och själva processorn, fast i kylpastan?

Det är som sagt bara jag som spekulerar, det behöver såklart inte vara så. Kolla som sagt om det är någon sladd som ligger där den inte ska, eller om det kommer ifrån Nätagget.

Du kan oftast skruva lös nätagget och lägga det utanpå datorchassit, isåfall kanske det är lättare att särskilja ifall det kommer ur nätagget eller ur datorn.

Jag kör en chansning här och säger att det kan komma ur nätagget. Hur luktar det brända? Hår och plast har som sagt en speciell doft...

1
Skriv svar