Köpa ny billig dator som ändå klara dom senaste spelen:)

Medlem
Köpa ny billig dator som ändå klara dom senaste spelen:)

Tjena, gammdatorn har brunnit och nu skall det köpas en ny bättre. Det är jag ute efter är någon runt 4-5 tusen bara. En billig men klarar dom senaste spelen på iaf low. Något tips?

En fråga till, när det är inbyggt grafikkort, kan man väl sätta in ett annat i`? för jag hittade en billig HP dator på komplett med något skitkort inbyggt o vill ha hyfsat mycket kraftigare? Aja tack på förhand, mvh zumo:)

Inaktiv

En bra grej är att gå in på www.datorbutiken.com och klicka på "Bygg din egen dator". Där kan du själv sätta ihop delarna du vill ha. Kan du få en bra dator för lite pengar!
Annars svet jag inte, svårt att hitta en färdig speldator för dom pengarna då du antingen får 512mb minne eller ett skitkasst grafikkort.

Inaktiv

Du får ingen "ny" spelmaskin för de pengarna. Bara grafikkortet kostar hälften eller mer.

Skulle du "ramla på" något så må det vara, men annars...

2GB RAM - en tuss eller så (1GB kan i värsta fall funka).
Grafikkort - 1500-fler tusenlappar än du är beredd att pynta.
Moderkort - 750-3500.
CPU - Minst 1500, men jag skulle nog råda till en som kostar över 2000.

allt kapabelt att driva "dom senaste spelen på iaf low"... (jag förutsätter "med interaktiv framerate")

Det funkar inte att komma undan med 4-5 tusen om du köper nytt.

Ang. att ha möjlighet att stoppa i annat grafikkort: det beror helt på datorn. Har moderkortet ens PCIe(x16)-plats? Finns det fysiskt plats i lådan?

Inaktiv

Jag kan garantera dig att du kommer kunna köpa en dator för 4-5 tusen kronor som går alldeles utmärkt att spela de senaste spelen på, inte på max, iallafall inte crysis.

Men du kan få ett billigt moderkort
Athlon 64 DuelCorex2 4200+
2 gig minne
Geforce 8600GT eller Radeon x1950GT
Chassi + nätagg

Allt detta är hyffsat billiga men helt dugliga för spelen idag, speciellt då du säger att du nöjer dig med allt på Low. Du kan utan problem köra te.x. CoD4, Hellgate: London mf. på max med dessa komponenter. Dock inte crysis och några av de kommande spelen.
Om du vill ha snabbt eller mindre snabbt minne är upp till dig.

nj
Medlem

Allt är relativt, går att få en helt ok burk som onekligen klarar spel på low eller bättre för 4-5k
Nu är det iofs strax över 5000 men iaf;
Samsung 16X DVD-ROM
Antec Sonata III
Gecube Radeon HD3850 256MB
Samsung 160GB 8MB SATA2
Corsair XMS2-6400 2x1GB PC6400
Gigabyte GA-P35-DS3
Intel Core 2 Duo E4500

Gott om överklockningspotential (och prestandan i originalfrekvens är väl inte direkt fyskam heller) och grafikkortet är väl kanske inte det bästa, men för det priset så är det ruskigt mycket grafikkort.
Om zumo tex har en optisk enhet som kan räddas från gamla datorn istället för att köpa en ny så är priset (i skrivandets stund) ca 5100kr exkl frakt.

Edit: Fixade en länk

Inaktiv

Köpte en C2D 2,2GHz, ASUS MB P5B, Radeon X1950PRO, 2048MB DDR2 CL5 RAM, CorsairHX520W och SATA disk 250GB 16MB cache 7200rpm för de pengarna och det rör på sig.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Köpte en C2D 2,2GHz, ASUS MB P5B, Radeon X1950PRO, 2048MB DDR2 CL5 RAM, CorsairHX520W och SATA disk 250GB 16MB cache 7200rpm för de pengarna och det rör på sig.

Klassisk uppsättning som bara blir billigare och billigare, dessutom överklockas processorn lätt med det moderkortet till minst 3ghz och vips har man en riktigt kraftfull dator för småpengar. Man kan dessutom snåla in lite på nätagget om man vill. För 600 kr ska man få ett som klarar den riggen bra. Då kan man vips lägga de extra pengarna på ett maffigare grafikkort. Kanske kan man hitta billiga 8800GTS (G80) för småpengar nu när nya har släppts...

För 5-6000 kr kan man nog allt få en dator som kör Crysis i Medium i 1280x1024 i alla fall


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja verkligen, det börjar bli riktigt billigat att skaffa en shysst dator nu för tiden!

Medlem

Aa, men det här moderkortet
"In-Win C589 Midi Tower ATX Svart/silver Kabinett m/350W Nätagg, 2xUSB 2.0 [info]"
Och det här grafikkortet
XFX GeForce 8400GS 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out,450/800Mhz

tror du det skulle funka ?

Medlem

X1950PRO 1200kr (eller ett bättre HD kort för 2 hundra lappar mer)
2X 4800+ 600kr?
ASUS MODERKORT 800kr
nättagg 700kr

tja..det lär väl duga?


signatur

hejsanhejsanhejsan

1
Skriv svar