Medlem
Mus

Har haft min logitech mus länge och har funderat på att skaffa ny om det är lönt. Vad för fördel get hög dpi på en mus? Att jag behöver röra den mindre för att pekaren ska flytta sig lika långt som en med hög dpi eller är det bara så att den blir mer precis för den har högre upplösning att jobba med.

Medlem

DPI= dots per inch. Tex har du 1000 dpi på musen så flyttar sig muspekaren på skärmen 1000 pixlar för varje tum (2.5 cm) du flyttar musen.

Så kör du med höga upplösningar är det väldigt fördelaktigt, då du har många pixlar du behöver jobba dig igenom :P.

Bra test med lite förklaringar! Läs den även om du inte är intresserad av just den musen
Edit
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5997&page=1

Medlem

Oki för mina 800dpi käns segt i UT3. Får nästan använda halva bordet när man krigar med någon.

Så letar efter en skön mus som oftast används i windows miljö. Men ibland spelar jag en del. Tycker det är viktigt att hande vilar skönt. Så har du tips så kom gärna med dem.

Medlem

Vill du ha hög sens är en alsermus med hög DPI ett bra vall. Dock så är de billiga inte så bra fast de har hög DPI

Inaktiv

Jag fattar inte. Det är väl bara till att ställa in känsligheten för musen om man vill att den ska vara extra känslig dvs man gör en mindre rörelse med handen eller tvärtom. Är själv ute efter en mus. Inte för stor. Logitech MX700 är t ex lite för står för mig.

Medlem

Nej, har du för låg DPI och höjer sensitivity så får man ojämn rörelse

Inaktiv

Ska du ha halt underlag måste du ha en hyfsad mus till exempel. Tycker du ska dra till direkt med en MX518 eller något så har du en bra mus för evigheter framåt. Till den kan du ha en steelpad eller till och med glas under, som jag har. Kör man med en "sämre" optisk mus på halt underlag är det inte säkert att den hänger med och då blir plågan stor när man arbetar i datorn. Precisionen är också viktig så ... slå till på en bra direkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag tänkte kapa tråden lite med en annan musfråga, kan man programmera en knapp på musen till att vara On-knapp? Så jag kan starta datorn från musen?


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Jag tänkte kapa tråden lite med en annan musfråga, kan man programmera en knapp på musen till att vara On-knapp? Så jag kan starta datorn från musen?

Ikke!

Däremot finns en funktion i många BIOS som heter Wake on (LAN/USB) osv. Det innebär att om någon försöker ansluta via LAN så startar den, eller om du trycker på tangentbordet (eller kanske rör musen?).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

Det innebär att om någon försöker ansluta via LAN så startar den

Nej, den startar om den får ett kommando från en "Wake on Lan" klient.


signatur
Medlem

Kan ni ta det där på svenska en gång till, jag kan inte starta från musen men från ett tangentbord? tack på förhand!


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar