Inaktiv
ny spelskärm

jag ska köpa en ny spelskärm. pristaket ligger på 3000 kr. kom med bra tips på skärmar.

Medlem

Jag har en Dell skärm som jag är helnöjd med, dom kostar en del jämfört med andra skärmar har jag fått för mig dock så beroende hur stor du har tänkt dig så kan det kanske vara något för dig.

Kika här: http://accessories.euro.dell.com/sna/productlisting.aspx?c=se...

Inaktiv
Inaktiv

vad är det mer som är viktigt än responstid, ljusstyrka och konstrast??

Medlem

Upplösningen.


signatur

<3

Inaktiv

ok, vad är en bra upplösning till spel då??

Medlem

Desto högre upplösning desto bättre bild desto mer prestandakrävande.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

nj
Medlem

Angående skärm så kan det även vara värt att tänka på vilken paneltyp det är, TN tex (som är den billigaste varianten och som erbjuder "lägst" responstid) har sina nackdelar i form av sämre färgåtergivning bla.
Du kan läsa lite om de olika paneltyperna som finns här.

Sedan så är inte responstiden i sig det absolut viktigaste heller, förutom den så har de flesta/alla plattskärmar input lag som ger fördröjning på hur snabbt bilden visas med. Dock så är det inget som direkt anges utan det får man börja rota bland tester för att hitta information om.

Inaktiv

ok, men några tips på bra skämar??

Inaktiv

Jag köpte själv en Acer AL 1916 för under 2000:- för snart ett år sedan. Pengarna var rätt och upplösningen 1280x1024 var rätt för mig. Den är snabb nog att spela spel på. Till potentiella nackdelar hör att den bara har VGA-kontakt (dock fortfarande knivskarp bild, jag blev förvånad).

Ytterligare en nackdel (som den kanske delar med alla LCD? jag har innan denna uteslutande kört stora Trinitron CRT) är att bakrundsbelysningen verkar sitta i nederkant, och man kan se en förändring i ljusstyrka i höjdled vid 90 graders betraktningsvinkel. Det har inte stört mig nämnvärt även att jag spenderar 8+ timmar/dag med den, men det bör nämnas.

Samsungskärmen du länkade till verkar inte dålig, men ha i åtanke att om spelen inte har stöd för den exakta upplösningen en LCD-skärm har så kommer bilden bli suddig då skärmen själv måste skala om upplösningen - det var ytterligare en anledning till att jag valde exakt 1280x1024. Nästa högre upplösning, 1600x1200, hade jag inte råd med.

Medlem
Skrivet av zunk_kast:

ok, men några tips på bra skämar??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=69187


signatur

B lup

Inaktiv
Medlem

VARFÖR har dem inte HDMI???

Inaktiv

På sätt å vis har dem ju de... DVI finns inneuti HDMI kan man säga. Det är samma teknik bara att HDMI har ljud å sånt i sig också, och kontakten ser annorlunda ut

Inaktiv

ok några abdra som har någor att kommentera om dennas skärm?? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=S
AM2232BW

Inaktiv
Inaktiv

om du kollar på denna sida till höger om inlägget. Där finns en "knapp" som heter redigera. Klicka på den så kan du ändra ditt inlägg. Är så jädras jobbigt när det är 12 inlägg som är nästan likadana!

Verkar vara ganska ok skärm annars? Kolla in LG's och HP's skärmar, De är ganska bra. TN panelen är inte allt för bra, kolla in Nj's inlägg

Skrivet av nj:

Angående skärm så kan det även vara värt att tänka på vilken paneltyp det är, TN tex (som är den billigaste varianten och som erbjuder "lägst" responstid) har sina nackdelar i form av sämre färgåtergivning bla.
Du kan läsa lite om de olika paneltyperna som finns här.

Sedan så är inte responstiden i sig det absolut viktigaste heller, förutom den så har de flesta/alla plattskärmar input lag som ger fördröjning på hur snabbt bilden visas med. Dock så är det inget som direkt anges utan det får man börja rota bland tester för att hitta information om.

Medlem

Har själv tankar på att köpa en ny skärm som jag i första hand ska använda i spelsammanhang. Efter att ha tagit emot "tipsen" i njs inlägg började jag leta lite smått efter en skärm som skulle passa mina behöva. Saken är dock den att varenda skärm jag har kollat använder sig av paneltypen TN. Jag kanske inte har kollat tillräckligt noga men jag kan inte hitta någon skärm med någon annan paneltyp.

För tillfället sitter jag med 21" SUN CRT som har ett antal år på nacken. Jag vet inte hur bra den står sig mot de skärmar som är ute på marknaden idag, men jag antar att den inte är det bästa som finns. Så... jag behöver nog inte det absolut värsta, men något som fungerar någolunda bra med spel.

Skulle någon hjälpsam själ kunna styra mig i rätt riktning i mitt letande?

EDIT: Kanske skulle tillägga att jag är ute efter en skärm med åtminstonde 22".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Lcd skärmar går ju att ändra upplösning men man ska komma ihåg att så fort man ändrar från den rekomenderade upplösning blir bilden sämre.
Jag skulle köpa en skärm med 1280x1024 i upplösning då alla i princip stöder den upplösningen i spel och dessutom med dom nya med tokhöga upplössningar krävs det enormt mycket av grafiken. Då är det bättre att kunna fläska på i 1280x1024 och köra med AA för att ta bort ev kantighet.

Mitt slutsats blir spelar du mycket spel köp då en 19 tum som kör i 1280x1024.
Spelar du lite då kan du välja en skräm med mer upplösning för att kunna njuta av det när du surfar eller ser film
GOD JUL


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar