Hårddisken sönder???

Medlem
Hårddisken sönder???

Idag när jag satte på min externa hårddisk så började den helt plötsligt "klicka", och jag kunde inte komma åt grejorna som jag har på den.
Klickandet slutar inte förrän jag stänger av den!
Är det bara till att slänga skiten nu?
Finns det något sätt att komma åt en del saker jag har på den som jag vill spara?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Fick samma problem på min hårddisk i somras. Läste på nått forum att tickandet berodde på att disken kalebrerade om sig och att det då kunde vara fel på styrelektroniken eller att läsytan var skadad. Min hårddisk la av nästan direkt så du får nog inrikta dig på att skaffa en ny.

Det finns en del program för att rädda sparad information från hårdiskar som t.ex. PC Inspector. Har inte provat några själv dock så jag hoppas det finns någon annan som vet lite mer på det här området.

I värsta fall går det ju också att lämna in hårdisken till nått dataföretag om man har information som man absolut inte vill förlora, dessvärre kostar det nog en del

nj
Medlem
Skrivet av Deon:

Fick samma problem på min hårddisk i somras. Läste på nått forum att tickandet berodde på att disken kalebrerade om sig och att det då kunde vara fel på styrelektroniken eller att läsytan var skadad. Min hårddisk la av nästan direkt så du får nog inrikta dig på att skaffa en ny.

Det finns en del program för att rädda sparad information från hårdiskar som t.ex. PC Inspector. Har inte provat några själv dock så jag hoppas det finns någon annan som vet lite mer på det här området.

I värsta fall går det ju också att lämna in hårdisken till nått dataföretag om man har information som man absolut inte vill förlora, dessvärre kostar det nog en del

De program som finns för att rädda filer förutsätter dock att hårddisken går att få igång. De är överlag till för att försöka rädda filer som man råkat radera/formatera av misstag, ifall filsystemet gått sönder etc.

Går en disk fysiskt sönder så den inte ens startar, vilket det verkligen låter som utifrån MobbDeeps beskrivning av ljudet från disken (påminner exakt om hur min gamla IBM Deathstar 75GXP 45GB lät en morgon), så är det inte så mycket att göra förutom att möjligen lämna in den hos något företag som kan plocka ut skivorna och försöka utvinna datan från dem. Men det kostar ju precis som du skrev en hel del.

Medlem

Okej... tack för era svar! Soptunnan för den då! =(


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

nj
Medlem
Skrivet av MobbDeep:

Okej... tack för era svar! Soptunnan för den då! =(

Vad är det för disk och hur gammal är den? Kan ju alltid finnas fabriksgaranti kvar på den så du får den utbytt av tillverkaren (mot kostnaden av att skicka den till dem).

Medlem

Hoppas inte detta händer mig. Har över 200gb med skit på min bärbara HD som jag inte vill förlora.

Medlem

Ska kolla upp det du nämnde "nj", tro dock att den är för gammal för att kunna lämnas in på garantin!
Tack igen för era svar o förslag!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

En möjlighet att "sparka igång" diskar som inte funkar är att kyla dem. I detta fall vet man ju inte vad klickandet beror på (förutom att kontroll-mjukvaran inte får servo-spårs information så den kastar huvudet emot det fysiska stoppet i försök att fysiskt kalibrera om), men om den ändå är icke-fungerande så kan det vara värt ett försök.

Släng den i frysen (föreslår i en plastpåse) ca 15-20 minuter.

Medlem

Jag lyckades dra min externa hårddisk i backen nyss, nu gör den bara lite konstiga ljud när man startar den, men mer än så händer inte. Har massa saker på den som jag vill behålla. Finsn det nått att göra åt saken. Någon som vet?


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Inaktiv

De tål inte stötar. Kostar svinmycket att läsa av den hos något bolag. Det går utmärkt att ta fram info på en formaterad hårddisk, det har jag gjort hemma, men jag har en som började klicka efter att den utsattes för ett litet slag och den har jag aldrig fått fart på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

fan också rent ut sagt, på den disken hade jag lagt allt viktigt som skulel sparas när jag skulle ominstallera windows, nu ar alltså alla foton , telefonnummer och massa annat viktigt borta för all framtid. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Inaktiv

Tell me about it. Jag har förlorat en hårddisk sedan början av 90-talet och på den fanns bland annat alla mina högskolearbeten. Ett antal år senare mår man fortfarande dåligt av händelsen så min rekommendation är att bita ihop och leva med skiten hehe. En kompis körde 500GB i RAID och allt rök. Han utbrast: "Neeeej, jag hade ju hela mitt liv där".


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

man kan inte gå til nått ställe där de kan fixa det? Är det liksom inte bara nått mekaniskt fel , eller jag vet inte=?


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

om själva skivan inte är förstörd så GÅR det väll att fixa den, tex att bygga om hårddisken. Förstår att det skulle kräva väldigt mycket kunskap och kanske pengar, men det går väll?

Medlem

Det här är illa alltså. I värsta fall går denna disken samma öde till mötes som den här gamla disken jag hade.

Den hade jag också tappat i golvet efter att ha laborerat lite inne i datorn.

http://uk.youtube.com/watch?v=k39GR7So998


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Inaktiv

haha.. bygga om den..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar