mysko grafikkorts problem ?

Medlem
mysko grafikkorts problem ?

har fått ett väldigt mysko grafikkorts problem på min äldre burk som jag använder till diverse saker

så fort jag startar ett spel som kräver directdraw eller direct 3d eller typ opengl så hänger sig spelet
nästan direkt eller efter nån minut

så jag får använda ctr-alt-del för att stänga av spelet

sen i windows så LAGGAR ALLT och om man kollar i dxdiag så finns det inget grafikkort som stödjer varken directdraw eller direct3d eller agpstruktur

så då får man starta om datorn så funkar allt som vanligt

nån som haft nåt liknande problem ?

engtligen skulle jag nog bara formatera om windows så funkar allt men tänkte höra mig för innan jag gör det då jag kanske slipper det och ha en hel dags arbete med installera om allt

testat att installera om drivrutiner utan framgång även installerat om direct x

dator spec

amd athlon xp 1.6ghz (oklockad)
512mb ddr ram (oklockat)
Ati Radeon 9250 128mb (oklockat)


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv

Hm när grafikdrivet strular brukar man inte ens kunna starta i open gl ... orkar inte utveckla det ... utifrån diverse erfarenhet tycker jag det luktar överhettning. Grafikkortet, CPU:n eller bryggan.

Vet av erfarenhet att den CPU:n är rätt jobbig att hålla ned temperaturen på. Vet dessutom att bryggan i ditt system förmodligen inte har kylpasta och dessutom blir väldigt varm. På med kylpasta på den.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Hm när grafikdrivet strular brukar man inte ens kunna starta i open gl ... orkar inte utveckla det ... utifrån diverse erfarenhet tycker jag det luktar överhettning. Grafikkortet, CPU:n eller bryggan.

Vet av erfarenhet att den CPU:n är rätt jobbig att hålla ned temperaturen på. Vet dessutom att bryggan i ditt system förmodligen inte har kylpasta och dessutom blir väldigt varm. På med kylpasta på den.

min cpu har jag under kontroll då jag själv vet att den är jävlig med värmen .. har en overkill cpu fläkt till den så ..

menar du Northbridge med bryggan ? .. borde jag inte skaffa en fläkt till den med isåfall ?
tjänar väl inget på att bara lägga kylpasta på bryggan ?

angående grafikkortet så kanske man borde skaffa en större kylning då den bara har en stor fläns nu


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv

Grafikkortet bör du sätta fläkt på om det inte sitter och visst, fläkt på bryggan är ju att föredra. Jag har en liten som inte gör så mycket men den håller ner temperaturen i alla fall.

Har även för mig att jag bytte grafikdriv för att få fram directdraw etcetera i DXdíag.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Låter inte som överhettning av graffikortet, testa stressa datorn
http://www.techpowerup.com/downloads/385/, kör Blend (Stress CPU+RAM) för maximal stress på nordbryggan. Kör SuperPi innan och efter en sådär 10 min stress se om du får sämre resultat ju mer du stressar datorn.

Jag skulle gissa på överhettad nord brygga, när du lirar stressar den som mest.

Datorn är väll rätt gammal, problem har inte alltid funnits där?

Medlem
Skrivet av muscle:

Låter inte som överhettning av graffikortet, testa stressa datorn
http://www.techpowerup.com/downloads/385/, kör Blend (Stress CPU+RAM) för maximal stress på nordbryggan. Kör SuperPi innan och efter en sådär 10 min stress se om du får sämre resultat ju mer du stressar datorn.

Jag skulle gissa på överhettad nord brygga, när du lirar stressar den som mest.

Datorn är väll rätt gammal, problem har inte alltid funnits där?

testat det där nu och det hände ingenting förutom att cpun och moderkortet låg 1-2grader över vad dom bruka ligga på

det roliga är ju att jag kan köra tunga grejer på datorn utan problem

men så fort jag startar ett spel kan vara ett gammalt spel som diablo 2 eller ett nyare som warhammer 40k så hänger sig spelet direkt och man åker ut i windows och allt laggar och ens grafikkort typ försvinner om man kollar dxdiag så existerar inte ett grafikkort med stöd för directdraw och opengl eller direct 3d


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

nj
Medlem

Har du testat uppdatera drivrutinerna till grafikkortet samt installerat senaste DirectX-version från Microsoft?
Låter ju helt klart som ett skevt drivrutinsstrul när Windows slutar registrera kortet korrekt, att testa rensa bort alla gamla rester av drivrutiner (börja med att avinstallera dem via kontrollpanelen och kör sedan Guru3D Driver Sweeper eller Driver Cleaner Pro som du kan ladda ner härifrån) och sedan installera på nytt kan vara en idé.

Medlem
Skrivet av nj:

Har du testat uppdatera drivrutinerna till grafikkortet samt installerat senaste DirectX-version från Microsoft?
Låter ju helt klart som ett skevt drivrutinsstrul när Windows slutar registrera kortet korrekt, att testa rensa bort alla gamla rester av drivrutiner (börja med att avinstallera dem via kontrollpanelen och kör sedan Guru3D Driver Sweeper eller Driver Cleaner Pro som du kan ladda ner härifrån) och sedan installera på nytt kan vara en idé.

tack för tipset . ska testa det direkt

säger till om det funkar


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

kan säga att det inte funkade .. samma problem fortfarande

kanske bäst att formatera och se om problemet försvinner och testa om det är nåt fel på grafikkort igenom att testa med ett annat


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv

hehe de värka som de inte funkar xD för han som hade problem me datorn har inte skrivit om den funkar xD heheheheeh


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

1
Skriv svar