Dator som "kraschar"

Inaktiv
Dator som "kraschar"

Hej hej, nybliven till detta forum, men får hoppas ni kan hjälpa mig med ett stort och jobbigt problem som jag har med datorn.

Vid slumpmässiga tillfällen så liksom "fryser" den bara.
Går inte att göra någonting och på skärmen visas ingen bluescreen.
Det är precis som om allting bara stannat.
När man trycker på tangenterna så ger datorn bara ifrån sig några "beep" aktiga ljud.
Men så fort man startar om är allting bra igen...
Tilläggas kan även att med slumpmässiga tillfällen menar jag verkligen närsom helst.
Har ingen betydelse om jag spelar eller surfar osv.
Och nej formatera hjälper inte..

Postar min dators hårdvara här:

Moderkort: MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI

Processor: AMD X2 6000+ 3.0GHz

Grafikkort: MSI GeForce 8800GTX 768MB OC

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Hårddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Är jättetacksam för svar!

Inaktiv

Kör Memtest86+. Kika på senaste BIOS för moderkortet. Vad är det för nätagg i burken? Det systemet kräver nog ett hyffsat kvalitativt nätagg...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Gissar på överhettning. Rengöring av CPU, GPU och ny kylpasta.....kolla först så att inte bryggan blir överhettad....sätt på kylpasta även där...det brukar inte sitta från början.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har kört memtest86 flera gånger och båda minnena går igenom felfritt.
Har ett nätaggregat på 700Watt så bör inte vara det...
Och att det är för varmt går inte heller ihop sig i och med att den bara hänger sig ibland när jag surfar (då ligger tempen på ca 34 grader på cpu, och grafikkort runt 63)

nj
Medlem

Har du AMDs processordrivrutin (som ger stöd för Cool 'n Quiet) installerad och kör WinXP?
Hade själv liknande problem som dig efter jag installerade den drivrutinen, visade sig att det är en bugg i Windows XP som det finns en hotfix till här.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Har du AMDs processordrivrutin (som ger stöd för Cool 'n Quiet) installerad och kör WinXP?
Hade själv liknande problem som dig efter jag installerade den drivrutinen, visade sig att det är en bugg i Windows XP som det finns en hotfix till här.

Hmm detta är något jag inte vetat om faktiskt... Jag har senaste cool and quiet, men inte den där hotfixen... kan vara värt att testa, tack så mycket för hjälpen, återkommer om dator låtit bli att krasha dom senaste dagarna

Medlem

låter som att din processor blir för varm och processorn låser sig själv för att inte bli förstörd. så kolla CPU temperaturen

Inaktiv
Skrivet av mad-dog:

låter som att din processor blir för varm och processorn låser sig själv för att inte bli förstörd. så kolla CPU temperaturen

Gjort det, ligger runt 57 grader när den är som tokvarmast (se call of duty 4/ crysis).
Men när jag bara surfar ligger den på stabila 40 grader, och den kan hänga sig då med, så tempen har jag räknat bort...

Inaktiv

Hm hänger sig när du durfar. Då är det i och för sig ingen belastning att tala om. Som nj säger kan det mycket väl vara en drivrutin. Finns fler och fler drivrutiner/uppdateringar som krånglar och ibland gör så att till exempel java slutar fungera helt.

Hänger sig vid surfning kan den också göra av att bryggan blir för varm. Det råkade jag ut för. Då var temperaturen relativt låg men bryggan var stekhet. Satte på kylpasta så försvann problemet helt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Hänger sig vid surfning kan den också göra av att bryggan blir för varm. Det råkade jag ut för. Då var temperaturen relativt låg men bryggan var stekhet. Satte på kylpasta så försvann problemet helt.

okej, jo det är en möjlighet, dock har jag testat att stänga av cool "n" quiet och därefter sänkt Vcore till 1.275v.
Förut var det (och är amd X2 standard) 1.4v, men sedan jag sänkte har jag inte upplevt en krash faktiskt.
får hoppas detta var felet, annars får jag nog anta att bryggan blir varm som du säger, men hur ska man kunna ta reda på det om det är det som är felet?

Inaktiv

Jag satte på fingret I och för sig enkelt att ta bort den och sätta på kylpasta. Jag satte även på en liten fläkt men innan testade jag med enbart kylpasta och det räckte.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

okej det där med cool n quiet hjälpte mig inte =/
Detta kommer låta väldigt n00bigt, har bra koll på nästan allt inuti datorn..utom bryggan..
vart sitter den? för är det den jag tror det är sitter den väldigt nära grafikkortet (som blir 90 grader i load ibland) och då borde det förklara om den blir överhettad...

Medlem

Den bruka vara i närheten av grafikortet, har en kyl fläns över sig, ibland även fläkt.

Inaktiv

Hmm finns bara en enda kylfläns på mitt moderkort så vet nog att det är den... tog på den igår och brände mig ganska duktigt...
Dessutom sitter mitt Geforce 8800GTX som blir som sagt 90 grader, nästan över den, kanske borde testa att flytta kortet till den nedre PCIexpress platsen?

Inaktiv

PCI-e har du väl bara en plats gissar jag. På med kylpasta nu....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Pillade bort grafikkortet imorse och kollade lite, men fick inte bort kylflänsen, den sitter fast med två fjädrar ungefär :S
när jag väl fått bort den ska jag kladda på kylpasta på det som finns under?

nj
Medlem
Skrivet av dktheking:

Pillade bort grafikkortet imorse och kollade lite, men fick inte bort kylflänsen, den sitter fast med två fjädrar ungefär :S
när jag väl fått bort den ska jag kladda på kylpasta på det som finns under?

Flänsen sitter antagligen med sk push pins, det sitter hakar på undersidan av moderkortet som fäster den (fjädrarna sitter där för att ge tryck från ovansidan) så för att kunna lossa flänsen så måste du ta loss moderkortet från chassit.

Inaktiv

Här är en direktlänk till moderkortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321975 för er som vill titta på det, och du kan även se dom två "pinnarna" som håller fast kylflänsen.
Tackar för all hjälp och support alla, har inte fått bukt med problemet men kul att man fick enheldel svar iallafall :).
Får nog ta och försöka få bort moderkortet i helgen (omständigt =/) och kleta på lite kylpasta, men om det inte är felet vet jag inte vad det kan vara... alls =/

nj
Medlem

En liten tanke angående kylpasta på moderkortetsbrygga; Kylpasta i sig erbjuder ingen kylningseffekt utan finns bara där för att leda värme från kretsen i fråga till kylflänsen och fylla ut alla de mikroskopiska ojämnheter som finns så all möjlig yta används.
Om nu flänsen blir så varm att du bränner dig så är det inte säkert att det är värmeledningen som är problemet, eftersom flänsen onekligen tar upp värmen. Problemet kan då mer vara om flänsen i fråga blir ordentligt kyld så det inte slutar med att den blir för varm och värmen inte tas upp av luften.
Hur har du det med ventilation i chassit?

Inaktiv
Skrivet av nj:

Hur har du det med ventilation i chassit?

Hmm har en 120 mms fläkt bak på chassiet och en 90 mm fläkt framför HHDn... annars finns det inga.. men hur ska jag kunna göra så det blir svalare för kylflänsen, när mitt gigantiska 8800gtx som är 70c sitter ovan på det i princip, och kan inte byta pcie slot för den får inte plats på det andra pga att det sitter för nära pci platserna =/.

Inaktiv

Som sagt min brygga blev för het så att datorn segade och frös. Efter att jag satte på pasta upphörde problematiken men jag satte även på en liten fläkt som säkerhet.

De två fjädrar "ungefär" kan det vara som jag misstänker sådan som är ihakad i båda ändarna. I så fall är den enkel att ta bort. Den är liksom ikrokad i varsin ände strax utanför flänsen.

Kylpasta = TUNNT jämnt lager. Ju tjockare ju ju mer bidrar det istället till att göra motsatt jobb så att det istället blir varmare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Okej, ska nog ta i tu med det i helgen, men en sak jag inte förstår är att jag inte märker någon prestanda skillnad (inget segande) före krasch.
Det är liksom som om den bara slutar funka och fryser ihop.
Och bryggan borde vara lika varm när jag bootar om tycker jag, så då borde väll datorn krascha igen?
Därför jag undrar om det verkligen kan vara bryggan..

Inaktiv

Brukar hinna gå ned i temp vid omstart så att det fungerar igen.
Tycker ändå att man ska kolla kylningen ordentligt som ett första steg.
Nästa steg formatering och ominstallation.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Whohoo! nu har jag faktiskt kommit fram till vad felet var! vet att detta blir en liten "bump" men ändå
Felet i fråga: Krashar ENDAST när man har en CDskiva i burken.
Testade att byta brännare men funkade inte.
Så nu kan jag bara anta att det är moderkortet.
så får la ta och beställa ett nytt snart.

1
Skriv svar