Inaktiv
8800gt passar ej!

har köpt gainwards 8800gt men det passar inte i chipsset intel i 915-p innan satt det ett nvidia 6800gt. nvidia har varit så smarta att de har gjort korten lite längre :-C så nu tar det i matningen till moderkortet.med andra ord måste jag skaffa nytt moderkort, går det att ta vad som helst till en hp pavilion d4xxx.se och vilket kort rekomenderas även tips på en bra processor till ett nytt moderkort

Inaktiv

Är det inte bara så att du har köpt tex ett agp kort ist för ett pci-e


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Medlem

hehe det är nog så att du har ett gammalt chipset med AGP och inte PCI-E.

Så ja du måste skaffa nytt moderkort

nj
Medlem
Skrivet av Oneone:

hehe det är nog så att du har ett gammalt chipset med AGP och inte PCI-E.

Så ja du måste skaffa nytt moderkort

Skrivet av Hoegan:

Är det inte bara så att du har köpt tex ett agp kort ist för ett pci-e

Läs inlägget en gång till, pga grafikkortets längd så tar det i en komponent på moderkortet, med matningen så gissar jag på strömkontakten nätagget kopplas in i på moderkortet som det syftas på.
Intels 915P-chipset använder PCI-Express och inte AGP för den delen (Geforce 8800GT finns ju för den delen bara i PCIe-utförande).

Skrivet av majonasen:

har köpt gainwards 8800gt men det passar inte i chipsset intel i 915-p innan satt det ett nvidia 6800gt. nvidia har varit så smarta att de har gjort korten lite längre :-C så nu tar det i matningen till moderkortet.med andra ord måste jag skaffa nytt moderkort, går det att ta vad som helst till en hp pavilion d4xxx.se och vilket kort rekomenderas även tips på en bra processor till ett nytt moderkort

Problemet med märkesdatorer är att de i viss mån kan ha specialgjorda kontakter (sett lite specialvarianter när det kommer till kablarna man kopplar in från chassit till moderkortet för tex startknappen, LED:sen i chassit, etc) vilket gjort det svårt att koppla dem till ett "vanligt" moderkort.
Det vore även bra att veta om det är ett vanligt ATX-kort (fullstort dvs) som sitter i lådan, eller om det bara är mATX-varianter som ryms (OEM-tillverkade datorer har en tendens att göra sådana fulingar). Rotade runt lite men det verkar som att alla dokument för d4000.se-serien är borttagna från HPs sida så det var lite svårt att hitta sådan info där.
Verkar även som att moderkortschipsettet du nu har kan använda antingen DDR eller DDR2-minnen, så även vilken minnestyp du nu har är en bra sak att veta då alla nya moderkort i dagsläget bara använder DDR2 (med vissa undantag).

Medlem

nj du e pro


signatur

B lup

Medlem

är det en HemPc du har? från 05-06 nån gång? har själv en sån och där sitter grejor strategiskt precis bakom grafikkortet, är typ 3mm mellan änden på grafikkortet och grunkan.
inget att göra något åt, du får köpa ett nytt moderkort. plus att du förmodligen (98% risk) köpa ett nytt chassie då det du har är skräddarsytt för just det modertkortet som sitter i.

fick göra just det, när jag köpte min första uppgraderingpaket till datorn. fick grejorna från komplett på en fredag, var jätteglad och skulle bygga dator med min morbror och spela hela helgen. men nej, dom nya grejorna passade inte i vår gamla Dell och det fanns inget ställe att köpa ett nytt chassie på för dom hade stängt under helgen. fick införskaffa en låda på måndagen, men fick vänta tills nästa helg innan vi kunde bygga ihop allt. min morbror kunde bara hjälpa till på helgen och man vissten inte själv vad man skulle göra.
Amd Duro (eller va den nu hette) 800Mhz med 256Mb minne och ett Kyro 2 grafikkort. fina grejor

Medlem

vilken av d4xxx är det du har? Har nämligen en d4495.se och hade inga större problem med att få i kortet, iofs är det ett Ati Xpress 200-chipset i den varianten, men annars så brukar HP och många andra företagsbyggen använda snarlika versioner av samma moderkort.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

har nu iaf löst problemet, lämnade burken till en data butik som byter ut moderkortet för de konstaterade att det var fruktansvärt dumt konstruerat (beskrivningen som napalm och nj lämnade stämmer precis) så nu blir det Gigabyte ATX Intel P35-sd4 sedan blir det en Core?2 Duo E6750 Intel processor och sätter även i 4st DDR2 1024Mb 800MHz Samsung och avslutar med gainwards 8800gt (chassit är hp d.4070)
Hoppas att det blir något bättre än vad jag hade tidigare.
vore kul om någon med liknande grejer ville tycka till om paketet.

Medlem

Okej, läste nu att du redan skaffat nytt moderkort... jag hade samma problem som du med en HP dator innan.
Det var också konstruerat lite knasigt och fick inte i ett 7900gtx.
ALDRIG mer HP eller annat märkes skit!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

Har precis gjort samma fel med att köpa GeForce 8800 GT och det passar inte i min Hp till min stora besvikelse. Så efter vad jag har läst här så verkar jag ha två val möjligheter

1. lämna tillbaka kortet och klara mig utan det (helst inte)
2. köpa ett nytt moderkort (kanske nytt chassi om det vill sig illa)

så min fråga är hur mycker kostar detta ungefär med att en butik fixar det också åt en?

majonasen eller nån annan ?

1
Skriv svar