Inaktiv
Dött moderkort

Jag köpte för en vecka sedan ett MSI K9MM-V av tre anledningar;
* Det är billigt
* Det har en AGP-sockel
* Den stödjer både SATA och dubbelkärneteknologin.

Ack vad jag bedrog mig! :evil:

Jag installerade det i chassielådan tillsammans med fläkt och kylpasta med kablar.
Första ggn som jag slog på PSU:n gick processorfläkten igång men jag fick ingen skärmbild + inget pipande från POST.
Jag stängde av datorn, drog ut elsladden och inspekterade konfigurationen.
RAM-minnet satt något på sniskan, jag upptäckte samtidigt att jag hade glömt bort ett skruvhål som skymdes av grafikkortet.
Jag har skruvat i datorer tidigare och är medveten om att alla skruvar bör finnas på plats, för att ge ström åt det enhetliga moderkortschippet.

Så, jag åtgärdade detta inklusive att ta ut/sätta tillbaka grafikortet.
Den andra ggn som jag slog på datorn hände det absolut ingenting - ingen fläktaktivitet, ljud eller annat!!!
Denna gång kontrollerade jag att alla skruvar var hårt sammaskruvade mot distanserna.
Därefter bestämde jag mig för att nollställa BIOS genom att ta ut/sätta in batteriet.
Den tredje omstarten gav med sig att det hände absolut ingenting förutom att det började att lukta oxiderat/bränt från moderkortet!!!!....

Jag har skrivit e-post meddelande till tillverkaren men de har inte hört av sig än.
I veckan skickade jag iväg moderkortet till internetshoppen, men det tar tydligen två veckor innan de kan se om det är ett tekniskt fel....:evil:

Advance 460 W nätagg
Nvidia Geforce 7600
OCZ 800 Mhz, 1 GB
(Dessa delar borde gå bra tillsammans)

Medlem

Låter som kortslutning som kan uppstå om baksidan av moderkortet har direktkonat med chasi baksidan. Det kan även inträffa om distans placeringarna inte sammanfaller med hållen på moderkortet, iom du hade ett annat moderkort där förut kanske distanserna var utplacerade på andra ställen. Om det finns distanser kvar som inte ha något håll, men som ligger emot ngn baksida på en komponet kan de bli kortslutning.

Skruvarna har inget att göra med ström försörjningen av moderkortet, (Förrutom jordning).

Inaktiv

Nej, jag har inte haft kvar någon kvarglömd distans i chassiet som kunnat kortsluta kretsen.
Chassiet köpte jag på samma gång som moderkortet, och naturligtvis saknade det skruvhål både längst upp och ner till höger.

Det lustiga är att jag med min tidigare konfiguration, också ett MSI-kort överhuvudtaget inte fick igång något förrän alla skruvar satt på plats. Jag fick borra upp nya distanshål och skruva dit muttrar som förmodligen hade direktkontakt med chassiets baksida. Det var iallafall inga problem alls med denna under användningstiden....
Jag har läst på tillverkarens hemsida att de är flera andra som har haft boot-problem.
Nej, jag får nog titta på något annat kort från någon tillverkare....

1
Skriv svar