Medlem
Ny Processor

Shänare.
Jag funderar lite på att skaffa en ny processor. Just nu har jag en Intel Pentium 4, 3.20Ghz.
Jag funderar såklart på en dual core, men vilken ska jag har för att det ska gå myyyyyycket snabbare.
Tack

nj
Medlem

Core 2 Duo av valfri hastighet (E6550, 6750, 6850 tex). Förmodligen så behöver du byta moderkort (och möjligen även minnen) för att kunna uppgradera till en sån dock.

Inaktiv

Jag kör både P4:or i din hastighet och har även kört den "snabbaste" P4:an klockad. Jämfört med min "långsammaste" C2D så står P4:an still Bara att ta valfri C2D och även oklockad kommer den att rulla mycket bättre än din 3,2:a. Som nj säger moderkort, minne och även SATA disk blir mer eller mindre nödvändigt eftersom grejorna inte är kompatibla. Även ett PCI-e grafikkort och en nätdel som fungerar till det nya paketet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

=/... Ja tror ja väntar ett tag
De betyder i princip att jag behöver köpa delar till en helt ny dator om jag ska ha moderkort, ny HDD, minnen osv... Aja ja får väl nöja mig med P4:an i 1 eller 2 år till innan jag uppgraderar...

nj
Medlem

Det hänger på en del olika faktorer, har du tex en gammal P4 för socket 478 så är det bara byta ut mer eller mindre allt (PATA-diskar kan förvisso användas, men dagens moderkort har oftast bara ett enda uttag för sådana enheter).
Har du ett socket 775-system med ett vettigt chipset så kan du med lite tur kanske använda en Core 2 Duo med 800 eller 1066MHz busshastighet beroende på hur nytt moderkortet är och om tillverkaren släppt någon biosuppdatering med stöd för de processorerna.
CPU-Z kan ge den nödvändiga informationen som behövs om ditt moderkort (tillverkare, modell, chipset).

1
Skriv svar