Datorn laddar inte operativsystem!

Medlem
Datorn laddar inte operativsystem!

Jo, min dator vägrar ladda xp,allting går bra tills den ska börja ladda då startar den om sig. Nån som har nån aning vad det kan vara.. " den laddar xp i alla mina andra datorer förutom denna"

Medlem

?? wut ?

laddar xp?

Menar du att den inte kan installera XP operativ systemet eller att den inte startar med Xp installerat??

Medlem

Den startar inte Xp.. Xp är installerat

Inaktiv

har du klockat någonting? kan faktiskt vara det. får själv fel ibland när jag klockat lite för mycket att windows inte klan öppna vissa filer.

hmm du kanske får blåskärm som startar om?

nj
Medlem

Har du gjort något särskilt med datorn före det här felet uppstod (bytt hårdvara, installerat någon programvara/drivrutiner, etc)?

Medlem

Jo, jag hade klockat innan. så nollställde jag bios. men jag ser nu att det blinkar en bluescreen innan den startar om. bluescreenen vara i kanske en halv sekund. nån som vet nått?

Medlem

Jo, jag hade klockat innan. så nollställde jag bios. men jag ser nu att det blinkar en bluescreen innan den startar om. bluescreenen vara i kanske en halv sekund. nån som vet nått?

Medlem

Jo, jag hade klockat innan. så nollställde jag bios. men jag ser nu att det blinkar en bluescreen innan den startar om. bluescreenen vara i kanske en halv sekund. nån som vet nått?

nj
Medlem

Försök starta upp Windows i felsäkert läge (tryck F8 precis före Windows första laddningsskärm dyker upp och välj felsäkert läge i listan), om det fungerar så stäng av den automatiska omstarten vid blåskärm (Start -> Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Inställningar för start och återställning -> bocka ur starta om automatiskt).
Läs sedan vad blåskärmen klagar på och sök på det samt att du kan posta felet i tråden.

Medlem

sorry för multi post. men det är så att jag kan inte starta i felsäkert läge heller. och jag hinner inte läsa bluescreen för den vara bara i en halv sekund sen startar den om. jag har inte gjort något speciellt med hårdvaran förutom att jag har bytat hårddisk för den andra kraschade.

Medlem
Medlem

Samma problem för mig! Har en 4-5 år gammal dator som ska till farsan nu, men den vägrar starta! När man startar den så "laddar" Välkomst skärmen, floppyn, sen när den kommer dit där den skall ladda windows "Windows startar" Så låter det som en diskett, och sen startar om, sen håller de på så i all oändlighet tills man startar om... Någon som vet vad problemet kan vara?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Men min laddar inte ens den första windows xp laddnings rutan.

och min dator är inte gammal förutom hårddisken men jag har svårt att tro att det är den för den funkar med mina andra datorer.

Medlem

är det någon som har/vet mer om det?

nj
Medlem

Utan att ha minsta aning om vad felmeddelandet säger så är det rätt svårt att felsöka. Enda jag föreslå förutom att installera om Windows är att du testar köra diverse hårdvarutester som tex Ultimate Boot CD erbjuder för att leta hårdvarufel.

Medlem

Ska testa installera om Windows.

Medlem

men jag tycker det är skummt att det funkar på alla mina andra datorer och inte den här.

Medlem

Okej, det funkar fortfarande inte.

Medlem

Fungerade det att installera om då? Formatering eller bara en reparation?
Testa
http://www.memtest.org/

Medlem

Du kan prova att köra partition magic. Det är ett program som du kan rensa hårddisken/arna med genom att köra in en 3,5" diskett och starta på den.

Du får installera programmet på en annan dator och sedan göra en recovery disc - som du använder i din trasiga dator och startar med.

Finns att skaffa här : http://www.symantec.com/norton/products/overview.jsp?pcid=sp&...

När du gjort detta har du en helt ren dator som du kan installera Windows på. Det borde funka.

Medlem

Jag testa installera vista, samma resultat.
formaterade och installera xp, samma resultat.

Inaktiv

Låter nästan som omhårddisken skulle vara trasig. Alltså repa eller annan skite vid boot spåret?
Eller iofs så hade det nog inte gått att installera då..

Medlem

Men hårddisken funkar hur bra som helst i mina andra datorer förutom denna

nj
Medlem

Som det nämnts några gånger i tråden, börja köra kontroller av hårdvaran. Tex memtest86/memtest86+ för att kontrollera minnet (finns med på Ultimate Boot CD som jag länkade till förut).

Inaktiv

Har fixat det där flera gånger men kommer aldrig ihåg vad det var Ominstallation är ju det vettigaste dock och den går juu att göra utan att saker raderas.

Edit: Har för mig att det i vissa fall KAN bero på att ett av RAM-korten har börjat strula. Worth a try.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ska testa memtest nu.

Medlem

Hmm det blir samma sak när jag försökar starta med memtest.

har testat använd usbminne,cd

1
Skriv svar