Brygga trådlöst -> sladdburet nätverk via HTPC

Inaktiv
Brygga trådlöst -> sladdburet nätverk via HTPC

Hej alla glada!

Jag har tänkt köpa mig en ny dator och en HTPC.

Jag har också tänk bygga upp ett trådlöst nätverk hemma så jag tänkte köpa en D-Link DIR-655 (som resenceras av Sweclockers här) och ett D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0).

Till min nya stationära dator hade jag tänkt köpa ett Killer KNIC-K1 och brygga den trådlösa anslutningen i min HTPC och koppla min stationära till den, via en 1Gb nätverkskabel.

Min fråga är då om jag får försämrad "nätverkskvalite" (ping etc.) om jag sätter upp nätverket på detta vis jämtemot om jag skulle köpa ett till trådlöst nätverkskort till min stationära och skippa Killer KNIC-K1-kortet, någon som vet?

MVH//
Frim

nj
Medlem

Killer NIC-korten är väl de mest överskattade nätverkskorten någonsin skulle jag vilja påstå, vill du ha ett som avbelastar datorns processor så köp ett Intel PRO/1000 GT-kort (eller PT-modellen om du har möjlighet för PCIe x1-kort).

Angående att brygga i HTPC:n så fungerar det, riskerar ju dock bli en onödig belastning på dess processor (eftersom den måste flytta nätverkstrafik) vilket kan märkas av om den ska användas samtidigt (lägre överföringshastigheter, högre pingtider, etc).
Varför inte bara plugga in din stationära direkt till DIR-655:an? Den har ju fyra portar för kabelanslutning.

Inaktiv

Tack för svar nj!

Jag kommer ha min stationära typ 6m från routern och då jag hatar kablar så kollar jag om det är ett alternativ med bryggning, men om det visar sig att pingen försämmras etc då HTPC:n arbetar så skippar jag iden med bryggad anslutnig via HTPC:n.

HTPC:n kommer endast att användas som mediacenter, inget spelande eller liknande bara film och musik. Så borde inte en av dom nyare intelprocessorerna klara av att hantera nätverkstrafiken utan delay om man spelar upp en högupplöst film i HD-TV kvalla samtidigt som man spelar musik?

Ang. killer-kortet så har jag läst att den reducerar ping och ökar fps och att den är riktigt rekomenderad. Dock är ju priset väldigt högt. Men det är just avbelastingen från prollen jag vill åt. Vet du av någon recension på Intel PRO/1000 korten?

Jag hittade 2 versoner av PT-kortet:
Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter
Intel PRO/1000 PT Server Adapter
Där server versonen är dubbelt så dyr, vad är skillnaderna? Kommer det vara någon skillnad om jag tar det ena före det andra om jag ska spela ett krävande online multiplayer spel (ping, fps etc), eller är server versonen för om man ska köra router o dyligt på datorn?

Medlem

Nätverk genom eluttaget är annars spännande.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5932&page=1
Idag ska de gå få högre hastighet, och de variera mkt från fall till fall.

Ja vad jag har läst i tester så ska den reducera pingen och öka FPS:en, i jämförelse mot ett inbyggt NIC. Men som nj säger skillnaden är väldigt liten och Intel PRO/1000 GT gör nog jobbet nästintill lika bra.
Finns ju en FZ recension på de dyrare M1 kortet^^
http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=1733.

http://www.intel.com/network/connectivity/products/pro1000pt_...
http://www.intel.com/network/connectivity/products/pro1000pt_...

nj
Medlem

Det jag läst om Killer NIC har varit oerhört varierande, dock så har alla tester (som jag hittat/läst dvs) haft samma sak gemensamt; kortet har testats mot integrerade nätverkskretsar som sitter på moderkorten.
Att det inte finns något test (som jag iaf lyckats hitta) som jämför Killer NIC med ett ordentligt nätverkskort, som då kostar en bråkdel av Killer NIC, är något jag tyckt varit rent vansinnigt sedan det började dyka upp tester på korten.

Det som skiljer integrerade nätverkskort från "riktiga" från tex 3Com och Intel är att de belastar datorns processor och då givetvis drar ner övrig prestanda eftersom processorn måste bearbeta mer.
3Coms och Intels kort har egna kretsar som avbelastar processorn, vilket är ungefär samma sak som det Killer NIC försöker sälja (dock så har de även en del mer funktionalitet med erkännas skall) som jag tolkat det jag läst om det, samt då att det ser "häftigt" ut så det ska vara ett riktigt gamerkort (gäller väl iofs främst M1-modellen)...

Ett test jag fann lite lustigt var Legit Reviews där en handfull människor fick två spelpass på samma testdator där det första passet hade Killer NIC och det andra använde moderkortets integrerade.
Alla hade fel i sina antaganden om vilket nätverkskort som användes och det de trodde var Killer NIC som fungerade "bättre" var i själva verket det integrerade NIC:et på moderkortet.
I övrigt så har resultatet av jämförelserna varit rätt försumbar, 0-5FPS och 0-3ms killnad i prestanda/ping av allt jag läst när allt slagits ut över som medelvärde.
Men visst, att testa "prestanda" på ett nätverkskort som är designat för att förbättra ping i spel är onekligen väldigt svårt, är ju inte som att testa ett grafikkort eller en processor.

Nätverkskortet i sig kan trots allt inte förändra den absolut viktigaste detaljen för ping; routing:en mellan din dator och servern du spelar på.
Visst, ett bra NIC med någon typ av QoS (vilket Killer NIC verkar ha) kanske kan sänka den interna fördröjningen med någon enstaka millisekund, men sedan hänger allt på den rent fysiska vägen signalen måste gå via kablar, hur många hopp det är mellan dig och servern, etc.
Desto större antal hopp, desto större risk för hög ping, packetloss, etc.

Sedan förstår jag inte hur jag glömde skriva det här med;
Även om nu ett jättedyrt nätverkskort ger förbättrad ping så är det överhängande risk att din bryggning mellan WLAN <-> kablat kommer försämra det. WLAN är inte direkt världens bästa val för spel pga dess känslighet för störningar och annat.
Vill du ha så låg ping som möjligt för spel, samt så höga överföringshastigheter som möjligt så är sladd direkt mellan datorn och routern det bästa alternativt, för den trådlösa delen kommer förmodligen dra ner prestandan.

Inaktiv

Tack för alla bra svar.

Så om vi säger att jag skulle köpa ett D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0) även till min stationära så kommer prestandan bli sämre än om jag kör med ett Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter och 1Gb kabel till routern? Nu snackar vi bara trafik mot internet inte innom nätverket och min lina är en 100Mbit fiber.

Finns det inget trådlöst nätverkskort som har egen prolle och kan avlasta CPU:n så som Killer-korten och Intel PRO/100-korten?

Edit:
Någon bra icke WLAN router som ni rekomenderar, får kosta upp till 1200:- ?

1
Skriv svar