Hackig dator vid krävande processer! Hjälp snälla

Medlem
Hackig dator vid krävande processer! Hjälp snälla

Okey nu är det så här att min dator har börjat uppföra sig ganska konstig dvs. den har börjat "hacka" när jag använder den till lite mer krävande saker tex. Spel, Photo Shop och när flera processer är igång samtidigt.

Jag har Defragat både HD och Reg. och även "rensat" HD och Reg.
Jag har kört Anti-Virus,Spyware osv. hade inget sådant har även testat att Application Booster för att se om det hjälpt (vilket det inte gjorde).
Så jag tror inte det har något med "den delen" att göra.

Datorn är inte dammig inuti det enda som är ändrat på hårdvaran är att jag för 2månader sedan la till ett ljudkort men det har ju funkat fram tills nu.

Jag vet att det är väldigt svårt att svara på vad som kan vara fel utan att fysiskt vara vid datorn i fråga men jag skulle vara jätte tacksam om ni skulle kunna ge några förslag på vad jag ska titta efter och/eller vanliga fel vid den här typen av problem.

Tack på förhand.

Inaktiv

Kan vara en process som bromsar alternativt om du har ett antispyware igång. Ser ju ut som du har ensat etxetera. Finns mer man kan göra men det kan även vara början till överhettning. Har du en P4 så kolla chipset på moderkortet det kan ge dessa symptom när det blir överhettat, vilket inte är ovanligt på P4-moderkort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag trodde först att det var antivirus/spyware men det fortsätter att hända även när jag avinstallerade dem och som sagt när jag kollar så är det ingen process som använder onormalt mycket minne.
Jag misstänker också att det är överhettning och om det är det vad ska jag göra?
Köpa nya fläktar?
Jag körde Programen Coretemp och Fanspeed och fick att högsta temp låg på 47c i och för sig körde jag dem bara när jag kollade på en film vilket kanske inte är lika krävande som spel osv.

Mitt MB är ASROCK S-AM2 M1697 DDR2 SATA2 RAID 8-CH
och min CPU är AMD Athlon 64 3500+

Inaktiv

Om det inte sitter kylpasta på chipset på moderkortet så hjälper det ganska mycket om man sätter på det. Den kylningen brukar bara sitta med en klämma och är ganska enkel att ta bort. Man kan även sätta en liten fläkt på den kylningen, men det brukar inte behövas. I övrigt skulle jag nog ta bort CPU och kolla så att fästen till kylningen inte har spruckit vilket händer (blir då lite mindre tryck mot CPU:n vilket leder till ökad temperatur. Även sätta på ny kylpasta TUNNT jämnt lager. Nästa steg skulle jag gå på GPU:n.

Edit: Det händer även att som jag råkade ut för en gång. Jag spelade det mesta inklusive mer krävande spel utan problem med temperaturen. Sedan började jag spela ett massivt onlinespel och då plötsligt blev datorn överhettad. Så det kan ibland bli så att man når "gränsen" för vad man kan kyla med grejorna som sitter i, alternativt att det är en skada i kylningen som inte visar sig förrän vid högre belastning.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okey nu har jag satt ditt ny kylpasta,formaterat om till linux och sedan tillbaka till win. och nu är det inte lika "hackigt" men efter en ca. 1-5 timmars använde (beronde på vad jag gör) så kommer hacken tillbaka.

EDIT:1 timme är bara när jag lirar nya spel typ CoD4 osv.

Inaktiv

Ok men sitter det kylpasta på chipset på moderkortet?


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar