World of Warcraft - en religion?

Robot
Medlem
World of Warcraft - en religion?

fan vad dumt. sluta nu.

Medlem

va kul om det skulle finnas en bit i på en religions karta som var "tror på world of warcraft" xD

Medlem

Eeeeeeeeeh...

Jah! -.-

Medlem

You are all blasphemers!!

Medlem

Jag har inte läst det länkas till, men bör inte tro ha någonting att göra med hurvida det är en religion eller inte?

Annars kan man ju säga att vilken gruppaktivitet som helst är religion, så länge det finns regler. t.ex fotboll, flyga flygplan eller vad som helst.

Killen får ju publicitet för sitt exjobb iaf, så kudos till honom. Att bli omnämnd för sitt exjobb på Fz är iaf mer än vad jag lyckades med!


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Haha... "This just made my day" Antar att jag är någon slags kättare då, nu när jag slutat med WoW (det känns jävligt bra för övrigt ^^).

Medlem

Kan man få scientologirörelsen till en relion så borde det inte vara något problem för world of warcraft.

Medlem

hahaha, att tillhöra världen av wow?
dumaste jag har hört

Medlem

Blir det inte lite för nördigt nu...?


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

Skulle inte detta kunna tillämpas på vilket MMORPG som helst och till och med unreal t?

Medlem

seriöst, är ju så man börjar gråta nu......(av skratt)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

Det är på det här sättet som Scienteologi har uppkommit och det är en total katastrof :P. Hoppas folk är vakna nog att skita i sånt rakt av. Lite svårt att påstå att WoW skulle vara en religion, kristendom har mer än 2000 år på nacken och eftersom att vi inte vet vad som hände och att de som står i bibeln är sant så har vi vår tro. WoW:s story är fiktiv och vi vet vem som har skrivit det så det känns lite löjligt :P. Tror inte jag blir en bättre människa av att levla upp en Human warrior direkt ^^.

Medlem

Precis min tanke. Vilket multiplayerspel som helst skulle kunna bli jämfört med religioner. Jag levlar gärna vidare som ateist...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Hahah snart läser man väl om WOW på religion lektion på skolor :D.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Enligt de fyra hörnstenarna skulle ju vilket forum som helst vara en religion, samt förening samt whatever... fånigt.

Missar ju huvudgrejen i religion, tron på någon form av gudomlig makt/väsen. Kanske finns några som tycker att Blizzard är gudar förstås... Men om man inte har den biten så är det ju en livsåskådning och inte en religion. Men det kan man inte kalla wow heller för även om det för en del är ett sätt att leva sitt liv så finns ingen definierad etik/moral som påverkar det vanliga livet.

Lät lite skoj först men var helt oseriös artikel, bespara oss helst från liknande artiklar i fortsättningen finns mkt intressantare saker att skriva om.

Medlem

Att man ens tar upp detta är bevis på hur jävla dumma vi människor igentligen är! Är fan ingen skillnad på vårt nuvarande tänkande 1000 år f Kr!

Släpp sarjen och kom in i matchen för helvete!

Medlem

Hehe, kul att författaren heter "Theo".


signatur
Medlem

Religion? Nja, snarare ideologi eller kult, men inte religion. Aja, dumt iaf...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jaha om WoW skulle bli en religon officelt då har vi snart massor av galna WoW spelare med egna kyrkor (internet café) skulle inte skada den gudstjänsten skulle jag gärna gå på.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

hehe, alla som inte delar mina night elf tankar är dömda till undergång

Medlem
Skrivet av Oktagon:

Enligt de fyra hörnstenarna skulle ju vilket forum som helst vara en religion, samt förening samt whatever... fånigt.

Missar ju huvudgrejen i religion, tron på någon form av gudomlig makt/väsen. Kanske finns några som tycker att Blizzard är gudar förstås... Men om man inte har den biten så är det ju en livsåskådning och inte en religion. Men det kan man inte kalla wow heller för även om det för en del är ett sätt att leva sitt liv så finns ingen definierad etik/moral som påverkar det vanliga livet.

Lät lite skoj först men var helt oseriös artikel, bespara oss helst från liknande artiklar i fortsättningen finns mkt intressantare saker att skriva om.

Nope, du har fel. Religion behöver inte innefatta ett högre väsen överhuvudtaget. Att World of Warcraft skulle kunna liknas vid en religion är inte så långsökt som folk tror. Snarare är det faktiskt så att det innehåller alla ingredienser som behövs per definition.
Men på samma sätt kan man säga att vilken sport som helst är religion.

Prova [http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion] så får du en hyfsad bild av vad ordet betyder.

Sedan att det är fullkomligt ointressant är en annan sak. Men det är å andra sidan de erkända religionerna också, på sitt sätt. Myter, urspårade legender och ett behov av något att tro på - det är vad jag tror.

Inaktiv

Tufft. Det ska bli min religion om den kommer


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Lika mycket fantasy som innehållet i bibeln. Så varför inte...

Medlem

Examensarbete i vadå? Låter ganska korkat. Skulle ju kunna appliceras på det mesta. "Att jobba på Arla är en religion", "Att inte ha gympaskor med svart sula på sig i gympasalen är en religion" osv. Riktigt löjligt.
Vad fick han för betyg och vad var det för ämne?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Du skall icke ninja loota
Du skall icke spela annat MMORPG än mig
-.-

QRT
Medlem

Spirituella frågor? Bullshit. Fuck that shit.

Medlem

amen come on......


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Enligt dom 4 pelarna är ju det mesta religioner.

Medlem

blizzard är SATAN!

123
Skriv svar