Inaktiv
RAM MINNE

Hej på er,
Det finns säkert redan en sån här tråd men har inte hittat någon. Det jag underar är vilket typ av ram minne jag kan plugga in i min dator.
Har idag 2 x512MB DDR- SDRAM, men tänkte byta dem mot 2x 1 GB. Måste jag använda DDR minnen eller kan jag använda DDR2?

Mitt moderkort heter FUJITSU SIEMENS P5SD1-FM2

Hur vet jag vilka typer av minnen mitt kort supportar?

/danne


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Du måste köra med samma typ av minne, är du osäker så kontakta supporten.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Okej, men det är ju så att DDR är mycket dyrare än DDR2 så man vill ju hellre ha ett sånt. Om jag vill ha DDR2 minnen måste altså moderkortet bytas?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Det brukar bli dyrare då de tillverkar mindre av de "äldre" minnena. Och du måste byta moderkort om du vill köra DDR2 så då äts den besparingen upp misstänker jag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Räknas DDR minnena som "ute"? Har man inte kommit ut med DDR 3 minnen också ?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Ute och ute, de har ersatts av DDR2 och då är det naturligt att de kretsarna tillverkas i större mängder. Så DDR blir dyrare då det tillverkas i mindre mängd och efterfrågan minskar. DDR3 är på gång om jag minns det rätt i en sweclockers artikel.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

DDR3 är på gång om jag minns det rätt i en sweclockers artikel.

finns redan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar