X1900 Crossfire Edition

Medlem
X1900 Crossfire Edition

Köpte ett X1900XTX för ungefär ett år sen. Nu känner jag att jag (i brist på bättre julklappar) sklle vilja ha ett. Kollade rint på lite sidor o hade svårt att hitta det.

Är det taget ur produktion eller är det något annat jag har missat?

nj
Medlem

X1900-serien togs ur produktion för rätt länge sedan och ersattes av X1950-serien (som nu i sin tur är ersatt av HD 2900/3800-serierna).
Enda chansen att hitta ett X1900CF är nog att leta begagnat i nuläget.

Medlem

Det jag var rädd för... Då kommer nästa fråga: Vad tjänar jag mest, eller hittar bästa balansen, mellan pengar och prestanda? Av att köpa nytt (nya) kort eller hitta ett X1900 CF begagnat?

nj
Medlem

Vad har du för dator i övrigt?

Skulle nog generellt säga att du tjänar mer på att köpa ett helt nytt kort, tex Geforce 8800GT 512MB (om du orkar vänta lite på att få tag på ett för de är rätt uppbokade just nu) som är ett av de mest prisvärda korten för tillfället, även AMD/ATIs nya Radeon HD3870 ser småintressant ut även om dess prestanda inte fullt kommer ikapp nVIDIAs GF 8800GT.

Tyvärr så är det lite svårt att avgöra vad som ger bäst prestandaökning med ett helt nytt kort eller att lägga till ett extra kort för CrossFire/SLI när det gäller ett såpass gammalt kort.
Toms Hardware erbjuder en Dual&Quad VGA Charts som har med bla X1900XTX i CF som till viss del kan användas för att jämföras med deras andra grafikkortstester (de använder tyvärr inte samma spel/inställningar i sina charts som nyare tester).

Medlem

Det jag har i burken nu är:
AMD AM2 X2 +4600
Raptor 10k rpm 150 GB
2GB ram
X1900XTX

Om jag inte minns fel...

nj
Medlem

Processorn är väl det som kan bli den största flaskhalsen för nytt grafikkort/CrossFire, lite osäker på hur snabb processor som behövs för att få ut max prestanda ur ett X1900XTX-kort (samt när man kör dem i CF).

Dock så måste du ju även ha ett moderkort som stödjer CrossFire, bara moderkortskretsar från ATI (numera AMDs egna) som stödjer det om jag inte minns helt fel när det gäller AMDs processorer.

Medlem

Moderkortet stöder Crossfire hade den tankeni bakhuvudet när jag köpte datorn att jag bara skulle kunna köpa till ett kort för att få ut mer av den, men det tog nog lite för lång tid från att jag köpte den tills nu...

Medlem

Annars jämför mellan dessa, samma spel använda.

[http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...]
[http://www23.tomshardware.com/graphics_sli2007.html?modelx=33...]

Kort bruka man säja att sli/crosfire ger mest prestanda vinst i höga upplösningnar.

Får du tag i ett begagnat X1900xtx för en billig penning kan det vara värt det. Springer det upp över 2000 så är de lika bra att sattsa på ett 8800GT, så slipper man även buggarna som vissa spel har me crossfire/sli ibland

Medlem

Funderar lite på hur jag ska göra... Man kanske skulle vänta tills efterfödelsedagen med i början på nästa år o se hur det blivit med Crofssfire X och kanske uppgradera lite mer?

(Är dragen åt AMD/ATI hållet så chansen för ett Nvidia kort är inte så stort...)

1
Skriv svar