Inaktiv
Ljudkortsproblem

Hej

Har efter en ominstallation av Windows XP fått problem med mitt ljudkort, ett Creative SoundBlaster Live! 5.1.

Windows hittar enheten "Ljudstyrenhet för multimedia", men ingen lämplig drivrutin till denna. Jag har laddat ner drivrutiner för nämnda kort från Creatives hemsida, men när jag kör dessa får jag felmeddelande om att "Setup can not detect any Sound Blaster Audio card on your system". Märkligt, då kortet sitter och är fysiskt installerat på ett korrekt sätt. Har också testat att sätta det i en annan PCI-port, utan framgång.

Tyvärr har jag inte tillgång till ljudkortets drivrutin-CD, då jag har flyttat, men det måste väl fungera lika bra med de drivrutiner jag hämtat från creative.com? Har bara hittat drivisar i .exe form, är det någon som vet om man kan ladda ner upp-packade filer någonstans, och om detta kanske skulle fungera bättre ihop med windows egen-identifiering av maskinvaran?

Ska också nämna att jag har kört windows update, och har SP2.

Blev långt, hoppas någon orkar läsa, och komma med förslag på lösningar. Tack.

/J

Medlem

stängt av det inbyggda ljudkortet?

Medlem

Ja, jag skulle också kolla om inbyggda ljudkortet är aktiverat i BIOS, prova med att stänga av det isåfall. Kanske fungerar, du har ju något att börja med då i alla fall. Annars kanske kortet har fåt något fel. Men börja med att kolla i BIOS.


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Inaktiv

Är inte så haj på BIOS-inställningar, skulle ni kunna beskriva kortfattat hur jag avaktiverar det inbyggda ljudkortet?

Inaktiv

När man flyttar till annan PCI-port "tvingar" man datorn att hitta kortet, vilket är lite överkurs och det kände du ju till. Händer inget då får man förmodligen gå på BIOS och där är det bara att leta tills du ser något med Audio. I tredje hand kan ju kortet vara sönder.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har testat att ändra i BIOS nu, men fortfarande samma sak. Att kortet skulle vara trasigt har jag svårt att tro, då det funkade utan problem innan ominstallationen, och Windows hittar ju mitt kort ("Ljudstyrenhet för multimedia"), bara det att det inte går att installera drivrutinerna...

Återigen; någon som vet vart man kan ladda ner drivrutiner till Soundblaster Live! 5.1 som är "uppackade", alltså utan att vara en körbar exe.-fil?

Medlem
Skrivet av JesseWild:

Återigen; någon som vet vart man kan ladda ner drivrutiner till Soundblaster Live! 5.1 som är "uppackade", alltså utan att vara en körbar exe.-fil?

Du menar som man installerar via Enhetshanteraren?

Inaktiv
Skrivet av Xphome:
Skrivet av JesseWild:

Återigen; någon som vet vart man kan ladda ner drivrutiner till Soundblaster Live! 5.1 som är "uppackade", alltså utan att vara en körbar exe.-fil?

Du menar som man installerar via Enhetshanteraren?

Ja, om det överhuvudtaget finns, vet att detta alternativ har funnits till diverse grafikkort. All hjälp uppskattas!

Inaktiv

Enligt uppgift så fanns det buggar i många av drivrutinerna till det kortet. Nummer fyra i denna lista ska enligt uppgift lösa problemet. Länk ---->> http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?...

Tala om hur det går tror jag har en original-cd till det kortet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

unix: Har dessvärre redan testat med den filen, får upp "Setup can not detect any Sound Blaster Audio card on your system", precis som på de andra jag provat. Men tack ändå.

Inaktiv

Problemet löst! Fick tips om att högerklicka på .exe-filen och välja packa upp (via WinRar), och sedan kunde jag installera drivrutinerna via enhetshanteraren utan problem. Iallafall, tack för era svar!

1
Skriv svar