Medlem
OEM

Hej!

Hur hårdvarubunden är egentligen en oem-version av Vista? Man kan ju köpa en oem vid köp av grafikkort eller ny dator men hur mycket kan man uppgradera? Utökning av minne lär väl inte vara ngt problem och inte grafikkort heller antar jag men hur är det med cpu och moderkort? Var går gränsen????

Inaktiv

ville också ta upp detta med OEM

jag ska köpa ett vista kome prem och det finns ett OEM som kostar 1115kr men då ska man köpa hård vara samtidigt och det var det jag hade tänkt o göra!

när jag ringde och pratade med dem för att fråga vad OEM bettyde så sa dem att OEM version av vista var exat samma men att man inte fick det fina förpackningen och den fina boken till vista utan bara ett plastpåse och nyckelkåd med skivan?

har ni också köpt en OEM version?

Inaktiv

vad jag förstår så har oem bytt betydelse, och innebär nu att man istället inte får någon support. hårdvara kan man byta hur som helst. (undantaget vistas ganska långtgående restriktioner då.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

hm där har du fel eftersom när jag köpte mitt XP OEM så fick jag support från microsoft om nu det är det du menar?

när jag ringde butiken där jag skulle köpa mitt OEM exemplar så betyder OEM bara att man endast kan köpa det tillsammans med hårdvara och så får man inte med det fina fodralet och böckerna!

utan man får bara skivan+nyckelkåd+windowsmanuel

Inaktiv

som jag har reglerna ändrats.

edit: försökte hitta tråden där detta gicks igenom sist men utan framgång. då hävdade jag med viss bestämdhet att oemlicens innebar att licensen var knuten till en viss maskin och bara kunde införskaffas i samband med hårdvaruköp, men fick ge mig efter visst länkande som talade om att oemlicenserna numera kunde köpas lösa, och utan att binda dem till en viss maskin.
den information som nu ligger på microsofts sida liknar dock mer den gamla licensen...

jag är förvirrad. hjälp? O.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag har undrat precis samma sak, man får kanske ringa MS-sverige och besvära dem lite, komplett eller liknande måste ju också veta.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

vad menar du OEM är bunden till en vis hårdvara?

på butiken sa dem att oem skivan och icke oem skivan är helt samma`!

Inaktiv

oem licenserna har tidigare (och är nu igen?!) varit bundna till en viss maskin och man hade inte tillstånd att flytta dem vidare till en ny. därav proceduren med att behöva ringa upp och återaktivera sin licens efter större hårdvarubyten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Microsoft.com:

OEM products are to be distributed in the following manner:

OEM versions of Microsoft application or server programs must be distributed with a fully assembled computer system. A fully assembled computer system consists of at least a central processing unit, a motherboard, a hard drive, a power supply and a case.

OEM versions of Microsoft operating systems, such as Microsoft Windows, and OEM versions of Microsoft hardware, such as a computer mouse, must be distributed to the end user with a fully assembled computer system or with a non-peripheral computer hardware component. Under their distribution agreement with Microsoft, OEMs are required to procure that each person or entity in its distribution channel complies with this restriction.

Microsoft OEM products may only be sold as outlined above - an OEM product should never be sold on a stand-alone basis. Another key difference between OEM and retail software is the license. Most importantly, OEM software is licensed only for use on the computer system on which it was originally installed, while retail software may be transferred to a different computer system. Another difference is the identity of the licensor. The OEM software EULA is a license agreement between the PC manufacturer and the end user; the retail software (Full Packaged Product) license agreement is between Microsoft and the end user.

Tolkar ovanstående som att OEM-licenser för operativsystem, som t.ex. Vista, endast får säljas vid samtidigt köp av icke-perifera (eg. skrivare, etc.) komponenter som t.ex. CPU, moderkort, etc. Tolkar det också som att det räcker med samtidigt införskaffande av endast en sådan komponent.

Det står också att OEM-licensen endast får användas på den dator där den först installerades. Eftersom licensen är kopplad till maskinvaran borde det ur licenssynpunkt betyda att man kan byta alla komponenter utom den som datorn köptes tillsammans med.

Hur Vista tolkar licensen återstår väl att se genom trial and error.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

du menar varje gång man formeterar om sin dator är man tvungen att ringa in till MICRSOSOFT och få en nyckelkåd?

så har det alltid varit för mig!

Medlem

Jag har iaf bytt ut all min hårdvara i dator med vissa problem iaf som är lösta nu. Vad jag har hört så ska man får man byta allt utom moderkortet iaf på OEM-licens. Det kanske är fel.

Inaktiv

det ska finnas någon sorts invecklat poängsystem där varje utbytt komponent ger ett visst antal poäng, och tillräckligt många poäng innebär att man inte fort aktivera.

anyhow, licensen verkar se ut som den gjort från början. om någon lyckas hitta den där äldre tråden får ni gärna länka. skulle vilja kolla på det igen...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Medlem

hmm, det fanns en annan där det något invecklade poängsystemet redogjordes för i detalj...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

men jag har köpte ett OEM version av XP HOME och jag ringde in till supporten och fick hjälp varje gång jag behövde hjälp?

låt mig se om jag har fattat rätt!

jag hade tänkt och köpa en helt ny dator hade tänkt köpa hälften av delerna från datorbutiken.se och hälften från MULTITRONIC där jag tänker köpa mitt OEM VISTA ULTIMATE
och ett moderkort och ett grafikkort.

så ni menar att mitt OEM versionen kommer att binda sig till mitt grafikkort eller moderkort och att jag inte kommer byta hårdvara och att jag inte kommer att få support?

kan mna ringa in till MICROSOFT och fråga dem om att om mna köper ett OEM version och att om man kan byta hård vara o gå support hjälp?

Medlem

Alltså: Enligt http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_licensing.asp förefaller det som om MS har stramat upp licensieringsvillkoren en aning, men huvudbudskapet verkar vara att ingenting egentligen förändrats såvitt MS anbelangar. Man har rätt att flytta operativsystemet en gång till en ny dator. Frågan uppstår då såklart när Vista menar att den installerats på en ny dator. "Poängberäkningssystemet" som nämns ovan anser att moderkort och hårddisk är de två viktigaste komponenterna, och dessutom i den ordningen. Byter man båda två vid samma tillfälle men behåller i övrig resten av komponenterna är det möjligt att Vista menar att det nu är fråga om men ny dator, och att man sålunda måste aktivera igen och också förbrukat sin "överflyttningsrätt".

Huruvida det faktiskt är någon skillnad mellan RETAIL- och OEM-licensen vet jag inte.

Det absolut enklaste misstänker jag är att helt enkelt ringa till MS Sverige och fråga....vilket leder mig in på en sak som slog mig.

För många år sedan var jag tvungen att ringa MS support ang. vaddetnuvar, och jag fick gå igenom hela proceduren där de förklarade för mig att support kostar pengar. Det var ett knivigt problem så jag gick med på det, men till min lycka visade det sig att problemet berodde på en bugg som microsoft var medvetna om och därför tog de inget betalt.

Är support via MS gratis?


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

hej jag pratade med microsoft idag och de sa åt mig att skillnaden mellan OEM och det andra var att oem är när man köper en ny dator och så blir operativsystemet bunden till hela datorn och man kommer inte att kunna byta några viktiga komponenter som tex moderkort eller hårdisk?
pch så får man ingen support hjälp ifrån microsoft utan bara butiken där man köpte datorn ifrån?

och den riktiga kommer man att få byta hur många gånger som helst och så ingår support hjälp ifrån microsoft!

jag funderar på att köpa den riktiga version eller vad tycker ni är bästa sättet att göra på?

Medlem

Så om moderkortet eller hårdisken går sönder/måste bytas så måste man köpa nytt os då??! Låter ju ganska sjukt...

Inaktiv

mm et är därför det är så billigt!

windows vista ultimate kostar bara 1760kr medans den andra versionen kostar ca 4500kr

Medlem

1700 kan jag lägga på ett OS men aldrig 4500. Då får det bli som med WinXp att har man bytt komponenter och det visar sig att det inte funkar att aktivera längre så ringer jag MS. Förra gången gick det bra att via telefon aktivera Windows igen. Funkar inte det och de menar att jag ska köpa nytt OS så får det bli Linux eller något annat som jag inte behöver betala för. Någon måtta får det vara.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

vill inte ens lägga ut 2.800 för premium....

vet inte hur jag ska göra ville gärna ha OEM versionen den var så billig:D

men jag kommer att byta delar om några månader eller år?

Medlem

Kan man installera en OEM på en hårdisk där ett os redan är installerat? DVS formatera om och installera Vista där det tidigare os:et låg?
Kan väl passa på att erkänna att det är en crackad variant där nu.... :$

Medlem
Skrivet av Fierce_Swe:

Kan man installera en OEM på en hårdisk där ett os redan är installerat? DVS formatera om och installera Vista där det tidigare os:et låg?
Kan väl passa på att erkänna att det är en crackad variant där nu.... :$

Ja.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

Jag har XP Home OEM och jag har kunnat installera det på datorn jag köpte det med och sen min nya jag har nu...

Fast jag har hört någonstans att någon sa att man kan typ aktivera samma nyckel en gång i halvåret!?!? Stämmer detta? eller är det bara något flumrykte jag hört?

Inaktiv

Frågan är vart gränsen för att få köpa OEM går... Om det handlar om att tjacka ett moderkort eller så så kan man väl göra det och sen lämna tillbaka eller sälja?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av addelit0:

Jag har XP Home OEM och jag har kunnat installera det på datorn jag köpte det med och sen min nya jag har nu...

Fast jag har hört någonstans att någon sa att man kan typ aktivera samma nyckel en gång i halvåret!?!? Stämmer detta? eller är det bara något flumrykte jag hört?

Har bytt hårdvara flera ggr om så måste man få ny nyckel via telefonsupport , varit tvungen o göra det 2ggr.

Så jag är inne på 3cd nyckeln för xp ,ganska smärtfritt o ringa in tar ca 10m samtal o så är det klart


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

haha jag har formeterat om min dator ca 7 gånger och bett om en produkt nyckel!

Medlem

Tja. Någon fråga här upp om man kunde installera vista på samma hårddisk som på ett annat os och då tänkte jag på det att på vista fick man inte välja vilken mapp man vill lägga vista i så jag lade vista på en helt annan hårdisk istället! kunde jag fått problem med mitt xp iaf jag lagt vista i samma mapp?

Och btw så är Vista in värt sina pengar alls har inte hittat någon fördel i det överhuvudtaget? Det ända som är lite kul är väl att det är väldigt stiligt!

Vista:down:
Xp pro:up:


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

det är väldigt olämpligt att lägga två os på samma partition, däremot går det utmärkt att lägga dem på samma hårddisk


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

har också en fråga
http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

tittade här o tänkte då ta home premium men om jag ska tolka listan rätt så kan jag inte remota en annan dator överhuvudtaget? eller någon som testat? jag måste kunna remota en annan dator helt enkelt..

12
Skriv svar