Tömma Papperskorgen, går ej (problemet löst)

Medlem
Tömma Papperskorgen, går ej (problemet löst)

Har fått några mappar i "Papperskorgen" som inte går att få bort genom "Töm papperskorgen".
Får bara felmedelande om att det inte går att ta bort.

(Kör med XP Home).

Vad göra ??

Medlem

Pröva öppna papperskorgen, markera, och sen delete.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Går inte på det viset heller, samma felmeddelande.

Medlem

Prova att köra scandisk ifall det är något fel på hårddisken eller prova att skapa en fil och släng i papperskorgen och sedan prova tömma papperskorgen.

Medlem

Kört scandisk som hittade fel på filer som jag inte visste det var fel på. Det är 5 st mappar i papperskorgen som inte går att ta bort. Allt annat jag kastar i papperskorgen går att ta bort.
Mapparna låg ursprungligen på en hårddisk från en annan dator som havererat. Den fick fick tillfälligt liv i min dator. Jag råkade köra "ta bort" från den dåliga disken och nu är det omöjligt att få bort mapparna från papperskorgen.

Tar tacksamt emot fler tips!!

Inaktiv

Testa att döpa om filerna, ibland får man filer med "ogiltliga" tecken, dessa går inte att slänga förrän man döper om dem.

Testa får du se.


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

Kan inte döpa om filerna i Papperskorgen.

Inaktiv

Jag hade kanske snarast tänkt mig att du skulle återställa filerna, döpa om dem och sen slänga dem igen. Högerklicka bara och välj "återställ" från papperskorgen.

(om det går att återställa dem förstås)


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

Har du prövat att flytta dom ut ur papperskorgen?

Edit: DimensionX hann visst före


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Högerklicka på papperskorgen välj "utforska". Markera filerna och välj "återställ".

(men det vet du säkert redan)


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

Går inte att återställa dom heller. Samma felmeddelande som när jag försöker tömma papperskorgen.
Hårddisken dom ursprungligen kom ifrån finns inte i datorn längre. Den finns inte överhuvudtaget då den havererat totalt och är oläsbar.

Inaktiv

Hmmmm, det var inget enkelt problem. I värsta fall så får du väl formattera och installera om för att få väck dom. Det KAN vara att det att de är låsta till den (trasiga borttagna) hårddisken, och då vet jag ärligt talat inte hur man skall få bort dom.

Kanske om man kunde ändra sökvägen i registret eller nåt..........


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

dra dom från papperskorgen till skrivbordet och sedan gör som DimensionX sa.

Medlem

Mapparna går inte att flytta, döpa om eller radera. Samma felmeddelande oavsett åtgärd.

Medlem

Skulle vara trevligt om man fick se felmeddelandet eller om du skriver av felmeddelandet exakt vad som står ord för ord.

Medlem

Borde tänkt på det! F´låt

Försöker med en bildlänk:

Felmeddelande

Kan man infoga en bild i ett inlägg?

Medlem

Det ser ut som du inte har rättigheterna till tömma eller återställa mapparna.

Medlem

Det finns ju bara ett användarkonto på datorn?!

"Vem" har då rättigheterna?

Medlem
Medlem

Får inte "WhoLockMe" att fungera i Papperskorgen.
På övriga ställen går det dock.

Inaktiv

har du råkat installera norton eller något annat virus?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av zxan:

http://web.telia.com/~u45524487/fel.jpg

Det ser ut som du inte har rättigheterna till tömma eller återställa mapparna.

Sådär brukar det stå när det är icke giltliga filnamn, då kan inte Windows slänga filerna.

Men om de låg på den trasiga hårddisken, som nu är borttagen så kan det vara så att Windows kan helt enkelt inte hitta hårddisken och därmed radera filerna.

Det kanske inte ens ÄR filerna utan bara filnamnen som ligger kvar i papperskorgen eftersom de ligger på den borttagna hårddisken.

Enda sättet att få bort dom är antagligen att gå in i registeret och ändra lite.


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

NU har jag tänkt till lite.
Filerna/mapparna låg på den trasiga disken, flyttades över till en fungerande hårddisk. När jag "räddat" det jag ville så tog jag bort filerna/mapparna från den fungerande disken. Merparten tog jag bort direkt utan att skicka dom till papperskorgen först. 5 mappar med innehåll råkade jag skicka till papperskorgen, det är dessa 5 mappar med innehåll som nu spökar. Filerna/mapparna har alltså legat på en fungerande disk som fortfarande finns i datorn.
Hoppas att det förtydligar det hela lite grann.

Inaktiv

Förresten, jag kom att tänka på en sak. Hade filnamnen varit felaktiga eller för långa så hade du aldrig kunna slänga dem i papperskorgen.

Jag önskar verkligen jag kunde hjälpa dig, men jag har aldrig ens hört om något liknande.

Jag skall kolla runt på nätet och se om jag hittar nåt.


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem

Varför inte pröva att prata med ms support?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Håller med............

Ibland kan man råka ut för riktigt kluriga problem. Om det löser sig så posta gärna om hur man skulle göra för att bli av med filerna. Kan vara bra att veta om man själv råkar ut för något liknande.


signatur

"Konst är det man inte kan, annars vore det ingen konst"

Medlem
Skrivet av asker:

Tack, det löser en massa problem som jag haft genom åren

Medlem

Eftersom jag har OEM-version av min XP så hänvisar MS mig till datorleverantören. Den hemsidan kommer jag inte in på eftersom min dator inte accepterar cookies. Vilket är ett annat säreget fenomen. Om ingen här har någon idé så låter jag mapparna ligga kvar i papperskorgen, dem är inte så stora så det stör.

Medlem

du skulle kunna ta testa och ta bort filen manuellt, gå till utforskaren och verktyg->"mapp alternativ" och bocka ur "dölj skyddade operativsystemfiler"
sen gå till RECYCLER katalogen. där borde du se en eller ett antal kataloger med namn som typ "S-1-5-21-1123561945-2025429265-1801674531-500", om du ser flera gå in i varje katalog och sen ta bort alla filer du ser.

förhoppningsvis så borde det fixa spök filen.
kom ihåg att hålla ner SHIFT när du tar bort, med SHIFT så kringgår du papperskorgen.

Medlem

Låter som ett typiskt standardfel i XP. Boot-a om och töm papperskorgen så borde det fungera.

12
Skriv svar