blurrig bild

Inaktiv
blurrig bild

Just laddat ner lite hederligt gammalt tecknat som man kollade på när man va liten (darkwing duck,turtles,ducktales,gooftroop å annat kul). men mitt i avsnitten ibland blir bilden blurrig å ljudet försvinner. spelar filmerna i vlc, vet någon om det finns nåt sätt att fixa dem?

MFC
Medlem

är det bara dom eller är det specifikt för någon codec?.. blir det "pixlat" eller är det bara.. "suddigt" för "blur" betyder "suddigt"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Använd progget G-spot för att se vilken codec du behöver om du inte redan har den.

http://www.headbands.com/gspot/


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

det hela rör sig förmodligen om en taskig vhs ripp, går sådant att fixa enkelt?

Medlem
Skrivet av Fjeddie:

det hela rör sig förmodligen om en taskig vhs ripp, går sådant att fixa enkelt?

Förmodligen inte för en vanlig dödlig användare. Vad jag vet finns inget program med en "fixa-den-dåliga-bilden-knapp" som man enkelt kan koda om film med.

Även om programvara säger sig kunna "förbättra" bildkvaliten så är jag skeptiskt till att det blir bättre än orginalet liksom...

Posta ett skärmskott på den dåliga bilden.

Kollade du så du hade rätt eller en passande codec?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

K-Lite Mega Codec Pack borde lösa saken ifall det är rätt codecs du saknar. Du borde kunna spela i princip allt med det packet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

MFC
Medlem

hm.. annars kan man alltid ladda ner VLC.. mediaspelaren som kan spela upp filmer från andra planeter.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

hm.. annars kan man alltid ladda ner VLC.. mediaspelaren som kan spela upp filmer från andra planeter.

I packen ingår Media Player Classic, som kan göra samma sak


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

MFC
Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av MFC:

hm.. annars kan man alltid ladda ner VLC.. mediaspelaren som kan spela upp filmer från andra planeter.

I packen ingår Media Player Classic, som kan göra samma sak

Ok, ja det är dom två som gäller.. egentligen brutalt patetiskt att ingen "stor" tillverkare kan göra en sådan applikation.. inte ens Mediaspelaren i XP klarar DVD-filmer utan en "3:e parts avkodare".. suck


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

nj
Medlem
Skrivet av Rissan:

K-Lite Mega Codec Pack borde lösa saken ifall det är rätt codecs du saknar. Du borde kunna spela i princip allt med det packet.

K-Lite är väl en av de mest bloatade codec packsen som någonsin har existerat, ser verkligen inte meningen med att installera trettioelva olika codecs som egentligen gör samma sak som det packet gör. Känns som att det är större risk att K-Lite ställer till med problem än hjälper när det finns flera codecs som vill göra samma sak på sitt sätt.

CCCP är imho det codec pack man ska använda om man vill göra det enkelt för sig med en enda installationsfil (sedan så kan man vilja installera Real Alternative och Quicktime Alternative med då).

Medlem

Är väl bara en installationsfil med k-lite också?

Man kan ju välja vilka codecs man vill installera, man behöver inte ta alla. Real alt och quick alt finns också med.

Sen ser jag inte hur det skulle vara lättare med tanke på att man tydligen måste avinstallera alla andra codecs som finns på datorn innan man kan installera CCCP.

Edit: Själv har jag inte haft det minsta problem med K-Lite.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Codec samlingar skall man akta sig för.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Är det Xvid eller DivX så kan du alltid ändra codec-inställningar för uppspelning. T.ex. deblocking osv. FFDShow (www.sourceforge.net/projects/ffdshow) innehåller enkla inställningar för att göra bilden något bättre (ex. noise + sharpen)


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Är väl bara en installationsfil med k-lite också?

Man kan ju välja vilka codecs man vill installera, man behöver inte ta alla. Real alt och quick alt finns också med.

Sen ser jag inte hur det skulle vara lättare med tanke på att man tydligen måste avinstallera alla andra codecs som finns på datorn innan man kan installera CCCP.

Edit: Själv har jag inte haft det minsta problem med K-Lite.

Du gjorde ett problem då du installerade K-lite. Som det sägs i trådan, ge fan i codec packs! Varför inte bara använda det simpla och grymma VLC. Total användarvänlighet. :heart:


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det funkar utan problem för mig och jag kan spela upp allt, så vad är det för fel på codecs packs?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

nj
Medlem
Skrivet av Rissan:

Är väl bara en installationsfil med k-lite också?

Var menat jämfört med att installera varje codec var för sig, vilket imho är att föredra för då vet man precis vad som installeras och behöver inte få någon onödig skit som ligger i Windows-registret eller liknande.

Skrivet av Rissan:

Man kan ju välja vilka codecs man vill installera, man behöver inte ta alla. Real alt och quick alt finns också med.

Sen ser jag inte hur det skulle vara lättare med tanke på att man tydligen måste avinstallera alla andra codecs som finns på datorn innan man kan installera CCCP.

Edit: Själv har jag inte haft det minsta problem med K-Lite.

Tja, vet man inte vad man behöver eller liknande så är risken överhängande att man väljer att installera allt, "för att vara på säkra sidan".
Har vid flera tillfällen fått hjälpa folk som haft problem med filmfiler. I slutändan så har det visat sig att de installerat allt möjligt från diverse codec packs som sedan roat sig med att fixa filöverskrivningar, codecs/filters som bråkar om vilken som ska ha högre prioritet, etc som bara ställt till med problem.
Avinstallation av allt sådant, en rensning av registret, och installera ffdshow+lite annat smått och gott (som jag sedan upptäckte ingick i CCCP-packen, förutom Real/Quicktime Alternative då) gjorde att allt fungerade finfint igen.

Att man bör avinstallera "allt" före man installerar CCCP är helt enkelt för att förebygga problemen som jag nyss nämnde, och det handlar då bara om codecs man själv installerat, man ska inte ge sig på några av Windows egna saker.

1
Skriv svar