Linux + Spel

MFC
Medlem
Linux + Spel

Detta är bara en spontan tråd men.. som rubriken säger, tycker fortfarande att utvecklarna är usla på att porta spel. Visst, man kan köra Wine/Cedega och annat för att köra spel som urpsprungligen är gjorda för Windows.

Personligen ser jag detta som den ENDA stora svagheten i Linux, för att det ska nå ut till "allmänheten". Visst, man kan ladda ner servrar och annat men spel för Linux är fortfarande helt öken.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Detta är bara en spontan tråd men.. som rubriken säger, tycker fortfarande att utvecklarna är usla på att porta spel. Visst, man kan köra Wine/Cedega och annat för att köra spel som urpsprungligen är gjorda för Windows.

Personligen ser jag detta som den ENDA stora svagheten i Linux, för att det ska nå ut till "allmänheten". Visst, man kan ladda ner servrar och annat men spel för Linux är fortfarande helt öken.

Precis det jag känner oxå... egentligen enbart det som hindrar mig för att gå över till Linux.... har velat bli av med windows länge länge


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Linux börjar mer och mer kännas som ett aktuellt alternativ, speciellt nu i dessa bistra Vista-tider.

Medlem

Linux blir aldrig ett aktuellt alternativ för en gamer innan microsoft känner för att porta directx

nj
Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Linux blir aldrig ett aktuellt alternativ för en gamer innan microsoft känner för att porta directx

Eller fler spelutvecklare börjar använda OpenGL istället för DirectX.

Medlem

Finns OpenGL i Linux?

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Finns OpenGL i Linux?

Ja, OpenGL är plattformsoberoende och finns till flera olika operativsystem.

Ifall Linux får fler användare kommer spelutvecklarna att följa efter. Vill vi se en förändring är det enda vägen att gå. Det är av den anledningen MS vill trycka fram DirectX10 som det bästa för spel sedan skivat bröd.

Men jag tror inte att spelarna är den grupp som utgör största delen av allmänheten. Vi är små i jämförelse med den otroliga mängd människor som bara surfar på sina datorer och som har Windows för att det är det enda de känner till förutom Apple. För att det är Windows och OSX som kommer förinstallerade på datorer. Så länge de program som synkar deras mobiltelefoner åt dem på datorn finns är de nöjda.

Medlem

Tror att det är ungefär lika stor chans att företagen börjar använda OpenGL som att microsoft portar directx.

Peak_Performance>> Precis, och just därför finns det ingen anledning för företagen att lägga tid på en opengl platform.

Varför lägga massa tid på en ny platform som bara 1%, eller mindre, av alla deras kunder hade haft nytta av.

Jag tror starkt på att utveckla emulatorer som cedega och wine.. Jag menar... ge lika många snubbar och lika mycket tid med cedega som directx haft genom tiderna så kommer linux-gejmandet ligga framför fötterna på oss

Inaktiv

nu är det ju inget som helst extrajobb att skapa linuxkompatibla spel. det enda som krävs är att man håller sig borta från directx, och det är ju inte direkt ogörligt.

att sitta och bakåtkompilera och kopiera directx är både att jaga ett rörligt mål, och att uppfinna hjulet på nytt. dessutom finns det ju visst fog för oro, med tanke på rättigheter, patent, varumärkesintrång etc, etc.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nu är det ju inget som helst extrajobb att skapa linuxkompatibla spel. det enda som krävs är att man håller sig borta från directx, och det är ju inte direkt ogörligt.

att sitta och bakåtkompilera och kopiera directx är både att jaga ett rörligt mål, och att uppfinna hjulet på nytt. dessutom finns det ju visst fog för oro, med tanke på rättigheter, patent, varumärkesintrång etc, etc.

Men om vi förutsätter att det aldrig (läs inom en snar framtid) kommer att bli ett alternativ... Företagen som gör spel vill troligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt, då riktar dom sin programvara mot den skaran där dom tror de kommer få flest köpare.

Inaktiv

då har du ju inte förstått. skulle man rikta sig mot så många som möjligt skulle man köra opengl; då får man in _alla_, och inte bara windowsanvändarna. alla windowsanvändare + alla andra = >windowsanvändarna = fler potentiella kunder.

varför man håller fast vid dx som om det vore universums fasta punkt är en gåta.

edit: eller nja, gåta... korkat är det iaf.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Förstår hur du tänker... men... jag kanske har fel men är det inte så att opengl inte är i närheten utav lika optimerat för windows som directx är?

Inaktiv

du har rätt, det är fel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nej om det verkligen är så får jag ju hålla med, då vore det 100% korkat att göra spel i directx... Men jag har fortfarande svårt och tro att DX är meningslöst... vilket det borde vara om man får precis samma prestanda i opengl (i windows).

Medlem

Utvecklare verkar tycka att det är jäkligt gött att utveckla i DX10-miljö (eller att få stålar av Microsoft, heh). Vidare promotar MS det rätt hårt (=gratis marknadsföring för dom som använder det) -- alla känner till DX10, men hur många vet vilken version av OpenGL som är aktuell?


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv
Skrivet av wikipedia:

The principal reason for Direct3D's dominance in the gaming industry is historical.
...
At this point, the Windows Vista issue aside, the reason for using one over the other is typically inertia. It is what they have used in the past, so it is what they use now.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Direct3D_and_OpenG...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

nolimitsoya>> Ah, bra läsning indeed.. Då är jag med

noaxark>> Exakt, och det är väl mer eller mindre samma grej som nolimit quotar.

Vad gör man för att få företagen att ändra sig då? Tror att vi måste infiltrera dom och komma upp med förslagen när vi sitter med i styrelsen

Inaktiv

skriver arga mail, lägger poster på fansidor, premierar de som släpper linuxbinärer eller använder öppna/multiplatforms-api:er, och börjar dualboota så att kundbasen blir (ännu) mer hetrogen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Det luktar pengar och tunnelseende.


signatur

Bra kylning IsTheShit

MFC
Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Förstår hur du tänker... men... jag kanske har fel men är det inte så att opengl inte är i närheten utav lika optimerat för windows som directx är?

Fram till och med XP så var OpenGL likvärdigt vill jag påstå och ur ett utvecklarperspektiv ett bättre alternativ än DirectX. I Vista körs OpenGL i ett annat läge än DirectX vilket gör att OpenGL spel kommer att dö ut, du kan ju glömma Doom3 i Vista exempelvis.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

nj
Medlem
Skrivet av MFC:

Fram till och med XP så var OpenGL likvärdigt vill jag påstå och ur ett utvecklarperspektiv ett bättre alternativ än DirectX. I Vista körs OpenGL i ett annat läge än DirectX vilket gör att OpenGL spel kommer att dö ut, du kan ju glömma Doom3 i Vista exempelvis.

Har väl varit rätt mycket FUD som flutit omkring angående Vista+OpenGL, men bla enligt den här posten så ska det inte vara något problem bara hårdvarutillverkarna för grafikkort ser till att ha ordentligt OpenGL-stöd i sina drivrutiner vilket de då redan har, kommer väl behöva uppdateras från hur det fungerar nu för att fungera i Vista. Men så fort det är löst så lär det väl inte vara något problem.

Inaktiv
Medlem

De flesta spel går ju att få igång så att man kan spela, men prestandan blir ju aldrig densamma om man kör wine. Och det är väl där skon klämmer om man är gamer

Inaktiv

varför skulle den inte bli det. har du mätt?
prestandan har potential att tom bli bättre, vilket den redan är för många applikationer. för andra är tappet minimalt, och för ytterligare många går det... inte lika bra; mest pga att wine fortfarande inte är uppe på heltal, till att börja med.

edit: för att reda ut en ganska viktig sak - wine är _inte_ en emulator, vilket framgår av själva namnet, som ska utläsas Wine Is Not an Emulator.
det är istället en kopia av windows api, skriven helt från scratch.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Hoppas verkligen att fler spelutvecklare släpper Linux binärer. För tillfället hoppas jag ändå mest på att de utvecklare som varit trogna Linux fortsätter med det, jag skulle till exempel bli mycket besviken om jag inte kunde köra Unreal Tournament 3 i Linux.

En tid trodde jag att jag skulle ha svårt att gå över till Linux, det var nästan helt otänkbart med anledning av att det är få spel som funkar out-of-the-box (utan Wine eller Cedega). Det har istället blivit så att jag väljer bort spel som inte funkar till Linux till fördel för de som gör det. Ibland bootar jag fortfarande XP för att lira något Windowsspel, men det blir allt mer sällan...

Angående OpenGL och accelererad grafik på non-Windows. Kanske är det med anledning av nya häftiga X-servrar och fönsterhanterare som bygger på OpenGL som Nvidia verkar lägga lite extra krut på sina Linux drivers. Kör själv på version 1.0.9746 just nu och det verkar funka alldeles utmärkt (tillsammans med Beryl).


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Har installerat Quake 4 på min Kubuntu-dist och det fungerar ganska bra. Det är som sagt synd att grafikkorts-utvecklarna inte gör tillräckligt bra drivisar för Linux. Har läst att ATI inte är bra på att stödja Linux, och därför är spelen slöare på Linux än Windows. Hoppas verkligen utvecklarna (också på spelsidan) börjar koncentrera sig på Linux också. Är lite trött på Microsoft just nu...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Ja, vem vill inte ha pengar för det man gör i dagens piratkopierande samhälle...

Inaktiv

En hyffsat relaterad nyhet är att TransGaming (som gör Cedega) gått i säng med Nvidia för att utveckla Cider (som Cedega men för Mac). Pressrelease.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Om alla spel hade funkat lika smärtfritt (nåja) i linux som i windows hade jag tagit bort varenda spår av windoze på datorn. Det enda jag har windoze till i dagsläget är att spela spel.
Tror att väldigt många skulle haka på mig om bara företagen fick upp ögonen och fick ur tummen...


signatur

Insert funny qoute here

123
Skriv svar